شناسهٔ خبر: 24255976 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

وزارت بهداشت طرح جدید پزشک خانواده را اجرایی کند

طرح پزشک خانواده به طور کلی مثبت است و در تمام سیستم بهداشتی دنیا نیز اجرا می‌شود، اما اجرای این طرح در اواخر فعالیت دولت دهم همچون سایر اقداماتی که انجام داده بود بر مبنای سرعت بخشیدن و تعجیل در کار صورت گرفت

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>نماینده مردم در مجلس دهم، موفقیت در اجرای طرح جدید پزشک خانواده را منوط به بهره‌مندی از نظر متخصصان و صعه صدر دانست.

به گزارش شفا آنلاین، محمدجواد جمالی نوبندگانی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ابلاغ مدل جدیدی از طرح پزشک خانواده(family doctor) در سال جدید گفت: طرح پزشک خانواده به طور کلی مثبت است و در تمام سیستم بهداشتی دنیا نیز اجرا می‌شود، اما اجرای این طرح در اواخر فعالیت دولت دهم همچون سایر اقداماتی که انجام داده بود بر مبنای سرعت بخشیدن و تعجیل در کار صورت گرفت.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی، افزود: دولت دهم اجرای طرح پزشک خانواده را به صورت پایلوت در دو استان فارس و مازندران اجرا کرد که تاکنون شش سال هم از این اتفاق گذشته و سوال ما از وزارت بهداشت(Ministry of Health) این است که این مدت زمان برای تحقق این مهم در دو استان پرجمعیت کشور کافی نبوده تا مشخص شود که این طرح موفق یا ناموفق بوده و اشکالات آن چیست.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون اگر اجرای طرح پزشک خانواده موفق بوده است که باید به کل استان‌های کشور تعمیم داده شود اگر هم نامناسب بوده چرا باید دو استان فارس و مازندران این وضعیت را تحمل کنند.

جمالی نوبندگانی اظهار کرد: بی‌تردید اجرای بخش‌های مختلف طرح تحول سلامت از جمله پزشک خانواده، سیستم ارجاع(Referral system) و پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند از تحمیل هزینه‌های گزاف به حوزه سلامت ممانعت به عمل آورد، چرا که در پی آن از انجام آزمایشات، سی تی اسکن، ام آر آی و ...غیر ضروری که گاه توسط بیماران به پزشکان پیشنهاد داده شده، جلوگیری می‌شود که تاکنون بدهی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان برای بیمه‌ها ایجاد کرده که قطعا امسال به 18هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: ایجاد این میزان بدهی یک بحران بالقوه است، چرا که نمی‌توان برای مدت زمان طولانی از طریق صدور اوراق قرضه به تامین هزینه‌های این بخش پرداخت.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی، یادآورشد: هم‌اکنون از مسئولان وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم که اگر قرار است طرح جدیدی را برای اجرای پزشک خانواده اجرا کنند، این بار با صعه صدر بیشتر و بهره‌مندی از نظر کارشناسان و متخصصان به این امر مبادرت ورزند.

نظر شما