شناسهٔ خبر: 24255885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراقچی: تقابل ترامپ با برجام، تقابل با جامعه بین‌المللی است

لندن - ایرنا -سیدعباس عراقچی معاون امور سیاسی وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه برجام توافقی بین‌المللی و حفظ آن وظیفه جامعه جهانی به شمار می‌رود ، تصریح کرد که تقابل رئیس‌ جمهوری آمریکا با این توافق، تقابل با جامعه جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، عراقچی در گفت‌و گو با خبرنگاران ایرانی در لندن، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر نقش کشورهای اروپایی در حفظ برجام گفت: حفظ برجام مسئولیت مشترک همه کشورهای مشارکت‌کننده در برجام و فراتر از آن جامعه جهانی است. برجام یک توافق بین ایران و شش کشور نیست بلکه یک توافق بین‌المللی متعلق به‌کل جامعه بین‌المللی است. بنابراین تقابلی که ترامپ با برجام پیدا کرده تقابل با جامعه بین‌المللی است و به همین دلیل منزوی‌شده و هر تلاشی برای پاره کردن برجام صورت داده موفق نبوده است.
وی یادآور شد که ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا وعده داده بود که برجام را پاره خواهد کرد اما به‌رغم گذشت یک سال و یک ماه همچنان موفق نبوده است.
عراقچی عدم موفقیت ترامپ در این رابطه را استحکام داخلی و بیرونی برجام و حمایتی که کشورهای عضو برجام و جامعه بین‌الملل صورت داده‌اند عنوان کرد و افزود: البته فشارهایی که آمریکا به همه کشورهای عضو برجام وارد می‌سازد، این توافق را در شرایط دشواری قرار داده است؛ اما کشورهای اروپایی تاکنون موضع مناسبی را داشتند و ما به رایزنی‌های سیاسی در راستای منافع خود ادامه می‌دهیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره دیدگاه اروپایی‌ها نسبت به آنچه واشنگتن نقایص برجام می‌خواند و اظهارات اخیر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تشکیل کارگروه اروپایی - آمریکایی در این رابطه گفت: اروپایی‌ها تشکیل کارگروه را انکار می‌کنند و مدعی هستند که مشورت‌هایی را با طرف آمریکایی درخصوص برجام دارند که معمول است.
معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: ازنظر ما وجود کارگروه اهمیتی ندارد؛ این‌ها مسائلی که خودشان بایستی حل‌وفصل کنند. اما آنچه ازنظر ما مهم است این است که همگی به تعهدات خود در برجام به‌درستی عمل کنند؛ اینکه تیلرسون دستوراتی را به دیپلمات‌های آمریکایی می‌دهد ازنظر ما مهم نیست؛ مهم اجرای تعهدات برجام توسط آمریکا در یک فضای سازنده است. تا زمانی که این مساله محقق نشود ما به تماس‌ها و رایزنی‌های خود ادامه می‌دهیم.
وی خاطرنشان ساخت: اروپایی‌ها صراحتاً اعلام کردند که با هیچ کارگروهی موافق نکرده و اشاره آمریکا به مشورت‌هایی است که همواره درخصوص برجام وجود داشته است؛ ضمن آنکه این مساله ازنظر جمهوری اسلامی ایران تفاوتی نمی‌کند.
عراقچی در پاسخ به این سؤال که با توجه به پایبندی ایران به برجام، آیا در مذاکره با طرف‌های اروپایی به راهکاری عملی برای اینکه ایران بتواند از مزایای برجام بهره‌مند شود دست پیداکرده گفت: سیاست ما نسبت به برجام روشن است. تا زمانی که منافع ما تأمین شود در این توافق باقی خواهیم ماند اما واقعیت این است که تاکنون منافع ایران تا میزان قابل‌توجهی رعایت شده اما کامل نبوده است. انتظار ما این است همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران به‌صورت کامل به تعهدات خود پایبند است طرف مقابل هم به‌صورت کامل پایبند باشد و حرکت‌هایی را انجام ندهد که منافع ما از برجام را کاهش بدهد.
وی افزود که این مساله در تمامی مذاکرات با کشورهای اروپایی و روسیه و چین به‌عنوان سایر اعضاء برجام مطرح بوده و در این رابطه ایران به رایزنی‌های خود و بیان خواسته‌هایش از برجام ادامه خواهد داد تا برجام به‌صورت کامل در تمام ابعادش به اجرا گذاشته شود.
معاون وزیر خارجه کشورمان بیان داشت: البته اروپایی‌ها تا این جای کار متعهد بودند، مواردی را که بایستی لغو می‌کردند صورت دادند، در عمل هم تلاش کردند حرکت‌های اقتصادی خودشان را حمایت کنند، اما به علت نقض تعهداتی که آمریکا نسبت به برجام صورت می‌دهد و ابهامی که این در رابطه حاصل‌شده است شرکت‌ها و کمپانی‌هایی برای کار با ایران دچار تردید شده‌اند.
وی گفت: دولت‌های اروپایی تلاش‌هایی را صورت دادند که آن تردیدها را از بین ببرد اما مانع اصلی در اجرای موفق برجام، آمریکا است؛ ناقض اصلی تعهدات برجام طرف آمریکایی است و ما آن‌ها را مسئول می‌دانیم.
معاون وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود به تشریح اهداف سفرش به لندن پرداخت و گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای سیاسی دوره‌ای است که در وزارت امور خارجه انگلیس انجام شد. روال آن پس از برجام طی دو سال اخیر شروع‌ شده و به‌صورت مستمر، تقریباً هر شش ماه یک‌بار در تهران یا در لندن این گفت‌وگوها را داشتیم. اکنون نوبت ما بود تا برای ادامه گفت‌وگوهای سیاسی به لندن بیاییم.
عراقچی درباره دیدارهایی که با مقامات انگلیسی داشته است ، گفت: رایزنی خوبی را در رابطه با مباحث منطقه‌ای داشتیم. با توجه به تهدیدهای رئیس ‌جمهوری آمریکا درباره برجام و ضرب‌الاجلی که برای اروپایی‌ها تعیین کرده این مساله نیز یکی از مباحث جدی بود؛ در این خصوص مدتی است که مشورت‌های بسیاری نزدیکی با کشورهای اروپایی داریم و سفرهایی که در این مدت به اروپا داشتیم و یا اروپایی‌ها به تهران داشتند همیشه به‌عنوان یکی از محورهای اصلی بحث ما بوده است.
وی افزود: در شرایطی که قرار داریم نیاز است به‌صورت مستمر درخصوص برجام تبادل‌نظر داشته باشیم، تحولات بعضاً روزبه‌روز است. بحث بسیار خوبی را با طرف انگلیسی در همین زمینه داشتیم و اشتراک نظرهای خوبی در اینکه برجام قابل‌مذاکره مجدد و تغییر نیست وجود دارد؛ ولی در اینکه در آینده چه گام‌های دیگری را می‌شود برداشت، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و با توجه به سیاست‌هایی که دولت آمریکا در پیش‌گرفته نیاز است که مشورت‌های مستمر را داشته باشیم.
معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین ملاقات خود با الیستر برت معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه انگلیس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این ملاقات تمام مسائل را مرور کردیم و یک تفاهم نزدیک‌تر برای دو کشور مؤثر هست.
وی افزود که در این ملاقات بحث همکاری‌های بانکی مطرح شد که به‌زودی به سرانجام خواهد رسید. بحث اتباع دوتابعیتی از دیگر مسائلی بود که به گفته عراقچی از سوی طرف انگلیسی مطرح شد و گفت: ما پاسخ‌های مناسب را دادیم. افراد دو تابعیتی ازنظر ما یک تابعیتی به‌حساب می‌آیند و ما دخالتی در امور قوه قضایی نمی‌توانیم بکنیم و استقلال قوه قضایی یک امر شناخته‌شده‌ای است. اما روزانه ایرانی های بسیاری با تابعیت مضاعف انگلیس از طریق پروازهای مستقیم بین لندن به تهران در سفر به ایران هستند و با مشکلی هم مواجه نیستند. بنابر این جای هیچ گونه نگرانی برای اتباع ایران وجود ندارد.
عراقچی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: گشایش‌هایی که برجام در حوزه‌های مختلف برای ما ایجاد کرده بسیار قابل‌توجه است. ما در بسیاری از حوزه‌ها مانند انرژی و حمل‌ونقل تقریباً به حالت عادی برگشتیم. البته در حوزه بانکی و پروژه‌های بزرگ و سنگین به دلیل اختلال و فضای منفی که آمریکا ایجاد کرده طبیعتاً مشکلاتی بروز کرده است. اما مهم این است که ایران طرف برنده ماجرا است. دنیا اذعان دارد در تقابل بین ایران و آمریکا در موضوع برجام این آمریکا است که منزوی‌شده است.
وی افزود: تلاش‌هایی که آمریکا در طول یک سال گذشته برای تغییر برجام و بازگرداندن دوباره ایران به شورای امنیت صورت داده ناکام بوده است. آن‌ها یک‌بار تلاش کردند که ما را به دلیل آزمایش‌های موشکی به شورای امنیت ارجاع دهند؛ بار دیگر سعی کردند که به دلیل آشوب‌های داخلی ما را به شورای امنیت بکشانند اما موفق نبودند و اتفاقاً آن جلسه شورای امنیت تبدیل شد به جلسه‌ای در حمایت از برجام .
معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: در بعد سیاسی جمهوری اسلامی ایران مشروعیت و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به دنیا ثابت کرده و دنیا اکنون برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفته است. بسیاری از تحریم‌ها برداشته‌شده و گشایش‌های خوبی صورت گرفته است. البته همه ی آنچه ما انتظار داریم به دلیل نقض عهد آمریکا حاصل نشده است؛ اما دیپلماسی ایران همان‌طور که تاکنون با جدیت این مساله را پیگیری و با تلاش‌های آمریکا مقابله کرده و توانسته این کشور را به انزوا بکشاند در آینده نیز این مسیر را با حمایت مردم ایران و مدیریت رئیس‌جمهوری محترم و تحت تدابیر مقام معظم رهبری ادامه خواهد داد و اطمینان دارم که این مرحله جدید را هم طی خواهیم کرد.
شبک**اروپام ** هـ ن **1392

انتهای پیام /*

نظر شما