شناسهٔ خبر: 24255703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مجلس سنای رومانی:

التزام تمامی طرف ها به برجام ضروری است

بلگراد- ایرنا- رئیس مجلس سنای رومانی در دیدار 'حمید معیر' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست توافقنامه هسته ای (برجام) را در جهت حفظ صلح و امنیت منطقه ای به نفع همگان دانست و تاکید کرد: ضروری است همه طرف ها نسبت به این تعهدات التزام داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،رئیس مجلس سنای رومانی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست روز پنجشنبه در کاخ پارلمانی این کشور با اشاره به مشترکات تاریخی و دوستی دیرینه رومانی و ایران بر توسعه مناسبات پارلمانی بین دو کشور تاکید کردند.
تاریچه آنو رئیس مجلس سنای رومانی با استقبال از برنامه توسعه مناسبات دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، علمی و پارلمانی اظهار داشت: نتایج مثبت توافق هسته ای برای اقتصاد ایران سودمند بوده و ارزیابی ها از اخبار واصله در خصوص تقویت ساختار اقتصادی کشور حاکی از آن است که این توافق به نفع ملت ایران خواهد بود.
وی با اشاره به مشارکت موثر جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل بحران سوریه افزود: کشورهای دوست باید با استفاده از فناوری های مدرن و پیشرفته در جهت بازسازی شهرها و ترمیم خرابی های مناطق جنگ زده این کشور کمک کنند.
'کالین تاریچه آنو' با اشاره به زمینه های مساعد موجود به ویژه موقعیت استراتژیک ایران در منطقه حساس خاورمیانه و نیز قرارگرفتن رومانی در مسیر ارتباطی ایران با اروپا در پرتو نتایج توافقات برجام بر توسعه مناسبات و همکاری‌های پارلمانی به نفع دو ملت ایران و رومانی تاکید کرد.
آنو و سفیر ایران در رومانی در این نشست با توجه به اهداف مشترک دو کشور در زمینه تقویت صلح در منطقه خاورمیانه و مبارزه با تروریسم، شکست داعش در سوریه و عراق بعنوان نقطه عطف در فرآیند مبارزه علیه تروریسم را مورد تمجید قرار دادند.
رییس سنای رومانی با تاکید بر جایگاه ممتاز ایران در منطقه خاورمیانه ابراز امیداوری کرد که با استفاده از ظرفیت های موجود و تقویت دیپلماسی پارلمانی، روابط دوکشور در همه ابعاد گسترش یابد.
حمید معیر سفیر کشورمان در رومانی نیز در این نشست با اشاره به اراده مجلس شورای اسلامی بر گسترش روابط پارلمانی با رومانی، تصریح کرد: تبادل هیأت‌های پارلمانی بین تهران و بخارست از جمله اقدامات مفیدی است که به توسعه روابط فیمابین کمک می کند.
معیر افزود: در همین راستا با همکاری رییس گروه دوستی ایران در پارلمان رومانی برنامه دیدار هیات پارلمانی ایران از بخارست در دستورکار سفارت قرار گرفته و ما در حال نهایی سازی جزییات این سفر هستیم.
طی سال های گذشته روابط پارلمانی دو کشور روند روبه رشدی را تجربه کرده و تبادل هیات های پارلمانی برقرار بوده است. همچنین برنامه تقویت همکاری بین مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همتای رومانیایی در دست اجرا بوده و در همین راستا رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی شهریور سال جاری از بخارست دیدار و با طرف های ذیربط گفت و گو و مذاکره کرد.
از مهترین سفرهای پارلمانی اخیر، دیدار رییس گروه دوستی پارلمانی رومانی به تهران در سال جاری است.
شبک**1708**اروپام**436**

انتهای پیام /*

نظر شما