شناسهٔ خبر: 24255638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برجام قابل مذاکره مجدد نيست

معاون سياسي ظريف بااشاره به ضرب الاجل ترامپ درباره برجام گفت:برجام قابل مذاکره مجدد نيست و مادامي که منافعمان از برجام تامين شود در آن مي مانيم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما عباس عراقچي در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما در لندن گفت: در سفرهاي ما به اروپا و مقامات اروپايي به ايران، برجام همواره يکي از محورهاي اصلي گفتگوها بوده است و ما به صورت مستمر درباره آن، تبادل نظر مي کنيم زيرا تحولات گهگاه روز به روز است.

وي درباره محور گفتگو با مقامات انگليسي و روابط دو جانبه افزود: با طرف انگليسي، بحث خوبي در اين زمينه شد و اشتراک نظرهاي خوبي در اين باره وجود دارد که برجام، قابل مذاکره مجدد نيست.
معاون سياسي وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه اين موضع مشترک ماست که برجام قابل باز شدن، مذاکره دوباره و تغيير نيست تصريح کرد: هيچ قسمتي از آن را نمي توان عوض کرد.

عراقچي: شش کشوري که با ما مذاکره کردند و اتحاديه اروپا که هماهنگ کننده مذاکرات بود و ايران، مسووليت مشترک (برای حفظ برجام) دارند و حتي فراتر، جامعه بين المللي در اين باره مسئوليت دارد.

وي افزود: درباره اينکه در آينده چه گام هايي ديگري مي توان برداشت، اختلاف نظرهايي وجود دارد و با توجه به سياستي که دولت آمريکا در پيش گرفته است، نياز دارد ما مشورت هاي مستمر داشته باشيم. در مجموع، گفتگو هاي مفصلي که ديروز با آقاي آليستر برت وزير مشاور در امور خارجي انجام شد همه موضوعات را مرور کرديم و فکر مي کنم در يک تفاهم نزديک تر ميان دو کشور، موثر است.

عراقچي، حفظ برجام را وظيفه مشترک همه کشورهاي شرکت کننده در اين توافق دانست و گفت: شش کشوري که با ما مذاکره کردند و اتحاديه اروپا که هماهنگ کننده مذاکرات بود و ايران، مسووليت مشترک دارند و حتي فراتر، جامعه بين المللي در اين باره مسئوليت دارد.
وي افزود: برجام اکنون توافقي ميان ايران و شش کشور نيست. برجام يک سند متعلق به شوراي امنيت و جامعه بين الملل است و شوراي امنيت در قطعنامه 2231 برجام را نه اين که تاييد کرده باشد، بلکه برجام را بخشي از خود قرار داد يعني بخشي از قطعنامه خودش قرار داده است و اين يک وظيفه مشترک بين المللي است و تقابلي که آقاي ترامپ با برجام پيدا کرده، در اصل تقابل با جامعه بين الملل است. به همين علت نيز تاکنون منزوي شده و هر تلاش براي به قول خودش پاره کردن برجام، موفق نبوده است.

عراقچی: البته نسبت به آينده هر احتمالي وجود دارد و فشارهايي که امريکا به همه کشورهاي عضو برجام مي اورد برجام را در موقعيت مشکلي قرار داده است.

معاون وزير امور خارجه گفت: برجام از توافق هاي بين المللي است و ترامپ ادعا کرده بود پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، نخستين کارش از بين بردن برجام باشد اما اکنون تقريبا يک سال و يک ماه او در اين قدرت است اما موفق به اين کار نشده است و علت ان هم استحکام داخلي اين توافق و هم استحکام بيروني برجام و حمايتي است که کشورهاي عضو برجام و جامعه بين الملل انجام مي دهند.
وي در عين حال گفت: البته نسبت به آينده هر احتمالي وجود دارد و فشارهايي که امريکا به همه کشورهاي عضو برجام مي اورد برجام را در موقعيت مشکلي قرار داده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1930066" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2039582/1930066?width=350&height=250"></script></div>

معاون سياسي وزير امور خارجه، درباره ارزيابي اش از ميزان پايبندي اروپايي ها به برجام و اجراي آن گفت: کشورهاي اروپايي در اين خصوص تاکنون موضع مناسبي داشتند اما در عالم سياست همه چيز ممکن است و به همين علت است که ما به مشورت هاي خود با انها ادامه مي دهيم؛ مشورت هاي نزديک و مستمر داريم تا موضعي که اروپايي ها دارند حفظ شود البته در نهايت هر اتفاقي هم ممکن است بيافتند و ما نيز براي هر اتفاقي امادگي داريم و براي هر اتفاقي سناريوي خود را اماده کرده ايم با اين حال به رايزني هاي سياسي در راستاي منافع مان هم ادامه خواهيم داد.

وي سياست ايران را نسبت به برجام کاملا روشن توصيف کرد و گفت: مادامي که منافعمان در برجام تامين شود در اين توافق باقي خواهيم ماند گرچه منافع ايران تا کنون تا حد قابل توجهي تامين شده اما کامل نبوده است و انتظار ما اين است همانگونه که جمهوري اسلامي ايران به طور کامل به تعهدات خود وفادار مانده است طرف مقابل هم به صورت کامل به اجراي مفاد برجام پايبند باشد و حرکاتي انجام ندهد که منافع يا مواهب ما از برجام را بتواند کاهش دهد.

معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه اين کاملا درست است که منافع ايران به صورت کامل از برجام بدست نيامده در حالي که ايران به صورت کامل به تعهدات خود پايبند بوده است و اين موضوعي است که در گفتگو با همه کشورهاي اروپايي و روسيه و چين هميشه مطرح بوده است و ما اين موضوع را پيگيري کرده ايم.

عراقچی: انتظار ما اين است همانگونه که جمهوري اسلامي ايران به طور کامل به تعهدات خود وفادار مانده است طرف مقابل هم به صورت کامل به اجراي مفاد برجام پايبند باشد و حرکاتي انجام ندهد که منافع يا مواهب ما از برجام را بتواند کاهش دهد.

وي درباره اقدام عملي ايران براي بهره مند شدن از منافع برجام؛ گفت: اينکه چگونه مي شود اين وضعيت را جبران کرد در جلسات کميسيون مشترک که تاکنون برگزار شد پيگيري شده است و همواره جزو محورهاي اصلي در مذاکرات بوده است و در نشست بعدي کميسون مشترک که قرار است پيش از پايان سال برگزار شود نيز اين موضوع يکي از مابحث اصلي است.
عراقچي افزود: کارگروه تحريم ها در چارچوب کميسيون برجام فعال و جلسات ان چند بار برگزار و در همين باره گفتگو شده است تا مواردي که نقض تعهدات امريکا در برجام است بررسي شود.

وي با بيان اينکه ما به تماس ها و رايزني ها با طرف هاي برجام و بيان خواسته هايمان از برجام ادامه خواهيم داد گفت: فعاليت هاي ديپلماتيک ما به صورت مستمر ادامه خواهد يافت و آقاي ظريف ديگر همکاران و بنده با طرفهاي اروپايي، روسي و چيني در تهران و پايتخت هاي انان گفتگو کرده اند و اين گفتگو ها ادامه خواهد يافت و ما اميدواريم به نقطه اي برسيم که برجام به صورت کامل و در همه ابعاد خود اجرايي شود.

معاون وزير امور خارجه افزود: اروپايي ها تا اين جاي کار به تعهدات خود پايبند بودند و مواردي را که بايد لغو مي کردند انجام دادند و در عمل خيلي تلاش کردند تا فعاليت هاي اقتصادي خود را نيز گسترش دهند اما به علت نقض تعهدات از جانب امريکا و به علت فضاي سرگرداني و مبهمي که آمريکا درباره برجام ايجاد کرده بسياري از شرکت هاي اروپايي هم براي ادامه کار با ايران دچار ترديد شده اند.

عراقچی: به علت نقض تعهدات از جانب امريکا و به علت فضاي سرگرداني و مبهمي که آمريکا درباره برجام ايجاد کرده بسياري از شرکت هاي اروپايي هم براي ادامه کار با ايران دچار ترديد شده اند.

وي گفت: دولت هاي اروپايي تلاشهاي کرده اند تا اين ترديدها را از بين ببرند اخيراً شاهد بوديم ايتاليا و سپس فرانسه خطوط ارتباطي غير مرتبط با نظام بانکي امريکا و کاملا متکي به يورو ايجاد کردند و در حال تلاشهايي اند که وابستگي مالي خود را به گونه اي مديريت کنند که بتوانند در ايران فعاليت کنند اما شبکه هاي پيچيده مالي در جهان و شوربختانه سلطه اي که دلار بر ارزها دارد مشکل ايجاد کرده است بنابر اين مانع اصلي در اجراي کامل برجام؛ امريکاست و ناقض اصلي تعهدات در برجام طرف امريکايي است و ما طرف امريکايي را مسئول اين موضوع مي دانيم.

عراقچي درباره تشکيل کارگروه مشترک آمريکا و اروپا با موضوع ايران نيز گفت: خود اروپايي اين موضوع را انکار مي کنند و مدعي اند مشورت هايي با طرف امريکايي درباره برجام دارند که معمول و همچون گذشته است و بازهم خواهند داشت از نظر ما چه کارگروه و چه غير کارگروه و چه مشورت و چه غير مشورت مسائلي مربوط به خودشان است و آنچه از نظر ما مهم است اين است که همگي به تعهدات خودشان در برجام به درستي عمل کنند.

وي افزود: اينکه تيلرسون دستوراتي به ديپلماتهاي امريکايي داده است از نظر ما مهم نيست انچه مهم است اين است که امريکا به تعهداتش عمل کند و اين تعهدات در فضايي که سازنده و در برجام تاکيد شده است صورت گيرد و ماداميکه اين محقق نشود ما به تماسها و رايزني هاي خود ادامه خواهيم داد و موضوع را پيگيري خواهيم کرد.

معاون وزير امور خارجه گفت: اروپايي ها صراحتا ًبه ما گفته اند که با هيچ کارگروهي موافقت نکرده اند و چنين کارگروهي وجود ندارد و صرفا رايزني هايي است که درباره برجام با امريکا داشتند اگر چه تاکيد مي کنم از نظر ما تفاوتي نمي کند.

عراقچي درباره تشکيل کارگروه مشترک آمريکا و اروپا با موضوع ايران نيز گفت: خود اروپايي اين موضوع را انکار مي کنند و آنچه از نظر ما مهم است اين است که همگي به تعهدات خودشان در برجام به درستي عمل کنند.

وي با بيان اينکه همانگونه که اشاره کردم گشايش هايي که برجام در حوزه هاي مختلف براي ما ايجاد کرده است بسيار قابل توجه است افزود: مسيرهايي که براي همکاريهاي اقتصادي با ايران باز کرده قابل توجه است در بسياري از حوزه ها همچون انرژي و حمل و نقل تقريبا به حالت عادي بازگشتيم در حوزه هاي مالي و بانکي به ويژه در طرحهاي بزرگ به علت فضاي منفي که امريکا ايجاد کرده طبيعتا مشکلاتي بروز کرده است من فکر مي کنم با ابتکاراتي که مي توان اجرا کرد مثل ابتکار ايتاليا يا فرانسه و اقداماتي که بقيه کشورهاي اروپايي به ان فکر مي کنند مي توان مسيرهايي را يافت که بدون اختلال از طرف امريکا همکاريهاي اقتصادي ايران و اروپا انجام شود و اين کاري است که به تدريج در حال انجام است و مهم اين است که از لحاظ سياسي جمهوري اسلامي ايران طرف برنده ماجراست و همه دنيا اکنون اذعان مي کنند که در تقابل ميان ايران و امريکا درباره برجام اين امريکاست که منزوي شده است.

عراقچي گفت: تلاشهايي که آمريکا در بيش از يک سال گذشته براي تغيير يا از بين بردن برجام انجام داده است جملگي ناکام مانده است و همچنين تلاشهايي که ايران را دوباره به شوراي امنيت ببرد ناکام مانده است انان يک بارتلاش کردند براي ازمايش موشکي ؛ ما را به شوراي امنيت ببرند که ناکام ماندند و يک بار تلاش کردند براي امور داخلي ما را به شوراي امنيت ببرند که نتوانستند و اتفاقا ان جلسه به دفاع از برجام منجر شد به جاي اينکه به محروميت ايران منجر شود و همچنين تلاش کردند درباره يمن ، ايران را به شوراي امنيت ببرند که باز ناکام ماندند و خواهند ماند.

وي افزود: در بعد سياسي نيز جمهوري اسلامي ايران مشروعيت، فعاليتها و برنامه هاي هسته اي خود رابه جهانيان ثابت کرده است و دنيا اکنون برنامه هسته اي ما را پذيرفته و شوراي امنيت نيز حتي در مورد غني سازي بر ان صحه گذاشته است و بسياري از تحريم ها برداشته شده و گشايشهاي خوبي انجام شده اما قطعا انچه که ما انتظار داريم محقق نشده است و اين به علت نقض عهد امريکايي ها و اختلالاتي است که انها ايجاد کرده اند و ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران تاکنون با همه اقدامات مخرب امريکا مقابله کرده است وتوانسته امريکا را منزوي سازد و ان شاء الله با حمايت مردم همين مسير را ادامه خواهد داد با مديريت رئيس جمهور و زير نظر داهيانه مقام معظم رهبري کماکان همين مسير را ادامه خواهد داد و من مطمئنم که مرحله جديد را نيز به سلامت طي خواهيم کرد.

عراقچی: بسياري از تحريم ها برداشته شده و گشايشهاي خوبي انجام شده اما قطعا آنچه که ما انتظار داريم محقق نشده است و اين به علت نقض عهد آمريکايي ها و اختلالاتي است که انها ايجاد کرده اند.

عراقچي گفت: درباره مباحث منطقه اي نيز که حائز اهميت است به ويژه بحرانها و تنشها و درگيريهايي که در منطقه و مناطق متعددي که دچار تنش است رايزني هاي خوبي انجام شد. معاون وزير امور خارجه کشورمان درباره روابط و مسائل دو جانبه با انگليس نيز گفت: اين سفر در چارچوب گفتگوهاي سياسي دوره اي است که ما با وزارت امور خارجه انگليس برگزار مي کنيم و روالش پس از برجام و در دو - سه سال اخير به صورت مستمر در تهران يا لندن انجام شده است و اکنون نوبت ما بود که براي ادامه گفتگوها به لندن بياييم.
وي افزود: گفتگوهاي سياسي ما با انگليس موضوعات بسيار گسترده اي را شامل مي شود از روابط دو جانبه و مشکلات و مسائل موجود درباره ان گرفته تا ظرفيتهايي که وجود دارد و امکاناتي که براي پيشبرد روابط دو کشور موجود است.

وي يکي از مهترين محورهاي گفتگو درباره روابط دو جانبه را مربوط به روابط بانکي دو کشور دانست و گفت : در اين باره نيز گامهاي مثبتي برداشته شده است که بزودي به سرانجام خواهد رسيد.

معاون وزير امور خارجه افزود: موضوع ديگري که طرف انگليسي مطرح کرد افراد دو تابعيتي بازداشتي در ايران است و ما به آنها گوشزد کرديم که افراد دو تابعيتي از نظر ايران فقط شهروند جمهوري اسلامي ايرانند و اين اصلي شناخته شده است و وزارت امور خارجه قادر به دخالت در امور قضايي نيست به علت اينکه قوه قضائيه مستقل است و اين نيز اصل شناخته شده است و ما اين موارد را کاملا اشکار براي طرف انگليسي بيان و تاکيد کرديم روزانه هزاران ايراني که تابعيت مضاعف دارند به ايران سفر مي کنند و از همين لندن هر روز مسافر به ايران مي رود و در برخي روزها بيش از يک پرواز مسافران را به ايران مي برد که بديهي است که شماري از مسافرانش ايراني و دو تابعيتي اند و به راحتي تردد مي کنند بنابر اين بازداشت يکي دو نفر از انبوه مسافراني که وارد ايران مي شوند نبايد موجب نگراني کسي شود.

عراقچی: موضوع ديگري که طرف انگليسي مطرح کرد افراد دو تابعيتي بازداشتي در ايران است و ما به آنها گوشزد کرديم که افراد دو تابعيتي از نظر ايران فقط شهروند جمهوري اسلامي ايرانند و قوه قضائيه مستقل است.

وي گفت: درباره اين افراد بازداشتي نيز مدارک مستند وجود دارد و پرونده آنها در قوه قضائيه موجود است دادگاه به پرونده آنها رسيدگي و حکم صادر کرده است و بديهي است وزارت امور خارجه قادر به دخالت در امور قضايي و خدشه به استقلال قوه قضائيه نيست اما گهگاه وزارت امور خارجه از بعد انساني در مواردي که افراد کهنسال باشند يا مسائل خانوادگي مطرح باشد با در نظر گرفتن مباحث انسان دوستانه کمک کرده و تماسهايي گرفته است که البته اقدامات ما فقط محدود به دادن توصيه است و تصميم گيري با قوه قضائيه است و استقلال قوه قضائيه موضوع مهمي در جمهوري اسلامي ايران است که همگان بايد از آن حفاظت کنند. 

 

نظر شما