شناسهٔ خبر: 24255505 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آغاز آبگیری شن چاله های متروکه تهراندشت ساوجبلاغ

به گزارش ایرنا، ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ در حاشیه بازدید از آغاز آبگیری در حاشیه رودخانه کردان ازانتقال سیلاب به معادن برداشت شده و شن چاله ها،

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ در حاشیه بازدید از آغاز آبگیری در حاشیه رودخانه کردان ازانتقال سیلاب به معادن برداشت شده و شن چاله ها، گفت: هم اکنون چندین میلیارد هزینه اجرای پروژه تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد شده ولی به لحاظ طولانی بودن مطالعات و کسری بودجه، این طرح را به اتمام نرسیده است.
وی گفت: در بارش های سال 96با کمک شورای اسلامی سرخاب و یکی از معدن داران منطقه موفق شدیم کار انتقال سیلاب را به یکی از معادن عملیاتی کنیم.
فرماندار ساوجبلاغ گفت: معادن شن و ماسه در ساوجبلاغ با برداشت های بیش از 30 متر یکی از کانون های آلاینده گرد و غبار ور استان البرز است و تعدادی از این معادن تخلیه شده ولی ادوات آن تخلیه نشده و مانع انتقال آب به شن چاله ها هستند.
وی گفت: هرسال میلیون ها متر مکعب آب به هدر می رود و نمی توان از آن بهره برد، این در حالی است که معادن موجود عامل بزرگ تخریب سفره های زیرزمینی هم هستند.
پالیزگیر گفت: چاه های عمیق غیر مجاز این معادن میزان دبی اشان به اندازه آب آشامیدنی شهر هشتگرد برآورد شده است.
وی گفت: سال گذشته با تفاهم بین چند معدن توانستیم مقداری از سیلاب را ذخیره سازی وبه مصرف کشاورزی برسانیم امسال نیز با جاری شدن سیلاب کار ذخیره در معدن متروکه حاج حمد الله در روستای سر خاب آغاز شد .
فرماندار ساوجبلاغ از سایر معدن داران هم خواست خودشان دست بکار شوند و معادن حاشیه رود خانه را با هماهنگی امور آب و مدیریت بحران به محل ذخیره آب تبدیل کنند تا از این نعمت الهی بخوبی بهره ببریم.
وی گفت: تا تکمیل شدن مجموعه تغذیه مصنوعی دشت ساوجبلاغ باظرفیت 11 میلیون متر مکعب می توان از شن چاله ها نهایت استفاده را داشت.
پالیزگیر همچنین افزود: انتظار می رود با ذخیره آب در 8معدن در تهراندشت حدود 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره گردد و با تأمین آب سفره های زیر زمینی موجبات خشنودی کشاورزان فراهم آید.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تمامی سیلاب درصورت عدم انتقال به شن چاله ها، از رودخانه کردان به دشت کویر می ریزد و سودی عاید کشاورزان حاشیه دشت ساوجبلاغ نمی شود.
1535/6155
انتهای پیام

نظر شما