شناسهٔ خبر: 24255365 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از ایمنی شهروندان تا اعتراض دست‌فروشان؛

پایانه شرق مقصد بعدی شب بازار گرگان/ پیش‌بینی افزایش غرفه ها

گرگان- در حالی که جابجایی شب بازار اعتراضاتی را در بین دست‌فروشان به وجود آورده اما مسئولان شهرداری گرگان مسائل ایمنی و رفاهی را علت این جابجایی عنوان می کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در قالب طرح انضباط شهری، بساط گستران خیابان‌ها معمولاً در دو قالب بازار روز و شب ساماندهی می‌شوند. شب بازار گرگان هم حدود دو سال است که برای بسیاری از دستفروشان محل عرضه کالا شده است.

این بازار برای فروشندگانی که توان پرداخت اجاره‌بهای مغازه نداشته و یا در مکان‌های کم تردد مغازه دارند، بسیار مناسب است؛ در واقع این نوع بازار هم از سد معبر دست‌فروشان در طول روز کاسته و هم توانسته رضایت خریداران و مشتریان را فراهم کند.

تجمع در محل شهرداری

اما چند روزی است که این شب بازار با اطلاع‌رسانی شهرداری از کوچه بهشت ۲۹ (کوچه سازش) تغییر مکان داده و همین جابجایی نارضایتی‌هایی را برای دست‌فروشان ایجاد کرده است، تا جایی که آن‌ها به شهرداری مراجعه و خواستار برگشت به مکان قبلی شدند.

رضا یکی از دست‌فروشانی است که در شب بازار حضور دارد، وی عدم استقبال مردم از مکان جدید را دلیل نارضایتی دست‌فروشان عنوان می‌کند.

برای چرایی جابجایی و تعداد غرفه‌ها و خدماتی که در مکان جدید ارائه می‌شود با معاون خدمات شهری شهرداری گرگان، گفتگو کردیم. محسن کریمی به خبرنگار مهر گفت: دست‌فروشی یکی از مشاغل غیررسمی و ایجاد آن خلاف قانون است اما با توجه به مقتضیات زمان و شرایط خاص کشور نمی‌توان جلوی آن‌ را گرفت زیرا سبب افزایش بیکاری و ایجاد تنش‌های اجتماعی می‌شود.

کریمی ادامه داد: توزیع دست‌فروشان در سطح شهر و اشغال پیاده‌روها وجهه خوبی برای شهر نداشت بنابراین برای ساماندهی آن‌ها، از یک سال و نیم پیش ایجاد شب بازار در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ما طبق قانون وظیفه‌داریم که دست‌فروشان را از سطح پیاده‌روها جمع‌آوری کنیم و این کار معمولاً منجر به درگیری می‌شد بنابراین مانند کلان‌شهرها یکی از معابر شهر را به عنوان شب بازار در نظر گرفتیم.

افزایش غرفه های شب بازار در شب های عید

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان ادامه داد: ابتدا، خیابان مطهری شمالی برای این کار انتخاب و با ۲۰ دست‌فروش شب بازار را شروع کردیم که در گام اول استقبال خوبی از آن صورت نگرفت اما در ادامه تعداد دست‌فروشان بیشتر شد و حتی در آستانه سال ۹۶ به ۲۵۰ نفر رسید.

وی گفت: از طرفی ما پیش‌بینی این تعداد دست‌فروش، برای معبری که رفت و آمد ترافیکی داشت را نکرده بودیم.

کریمی بیان کرد: پلیس راهور هم در نامه‌ای به ما اعلام کرد که مسئولیت هر گونه اتفاقی مبنی بر تصادف بر عهده شهرداری است بنابراین ما با دو موضوع اشتغال‌زایی و مسئولیت‌های جانی روبرو بودیم.

وی تصریح کرد: در گام دوم این شب بازار به خیابان سازش منتقل شد ولی از همان زمان برنامه‌ای برای داشتن مکان محصور داشتیم.

کریمی افزود: خیابان سازش هم خوب جلو رفت ولی با افزایش تعداد دست‌فروشان، آن‌ها به سمت باندهای کندرو کمربندی رفتند.

وی با بیان این‌که باندهای کندور کمربندی برای این کار مجوز ندارد، ادامه داد: شورای ترافیک هم آن را مصوب نمی‌کند چون به عنوان معابر فرعی دسترسی به باند تندرو کمربندی است.

نبود پارکینگ و ایمنی معضل خیابان سازش

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان بیان کرد: نکته دیگر این خیابان عدم روشنایی و امنیت کافی بود و مغازه‌داران آنجا هم دچار مشکل شده بودند، نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی هم معضلاتی را برای مردم ایجاد می‌کرد.

در این مکان مساحتی که در اختیار هر فرد قرار می‌گیرد حدود ۳۰ متر مربع است و نسبت به مکان قبلی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته استمعاون خدمات شهری شهرداری گرگان اضافه کرد: بنابراین به فکر انتخاب مکان محصور افتادیم تا امنیت آن را با نیروی انتظامی تحت پوشش قرار دهیم و از طرف دیگر رفاه مشتریان هم لحاظ شود که با همه این ویژگی‌ها زمین محصور در پایانه شرق برای این کار انتخاب شد.

کریمی بیان کرد: در این مکان مساحتی که در اختیار هر فرد قرار می‌گیرد حدود ۳۰ متر مربع است و نسبت به مکان قبلی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

وی گفت: معمولاً در هر جابجایی و تغییر اعتراضاتی ایجاد می‌شود چون در هفته اول و آشنایی مردم به مکان جدید کار رکود می یابد.

کریمی اظهار کرد: بعد از اعلام جابجایی این دست‌فروشان در شهرداری تجمع کرده و اصرار داشتند که جابجایی بعد از شب عید صورت گیرد.

کریمی تصریح کرد: چون ما اطلاع‌رسانی کرده بودیم و مسئولیت‌های آن با ما است، این کار امکان‌پذیر نبود، از نظر ما شب بازار رسمی پایانه است اما تعدادی از دست‌فروشان در جای سابق مستقر هستند.

آماده شدن ۲۰۰ غرفه

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان از آماده شدن ۲۰۰ غرفه در پایانه شرق خبر داد و گفت: تعداد غرفه‌ها قابلیت افزایش هم دارد.

کریمی گفت: سازمان اتوبوس‌رانی به صورت رایگان از میدان شهرداری تا پایانه شرق از ساعت هشت تا ۱۲ شب به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین از ۱۵ اسفند چهارشنبه بازار هم هر روز بازار می‌شود و انتظار ما از دست‌فروشان این است که در سطح معابر بساط نکنند.

از ۱۵ اسفند چهارشنبه بازار هم هر روز بازار می‌شود و انتظار ما از دست‌فروشان این است که در سطح معابر بساط نکنندکریمی اضافه کرد: البته مکان‌سنجی چند محل دیگر برای ساماندهی دست‌فروشان هم در دست بررسی است تا فضاهای بیشتری برای آن ها فراهم شود.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم بر داشتن امکانات رفاهی مکان جدید تأکید و خواستار همراهی شهرداری برای گرفتن ورودی برای دست‌فروشان شد.

محمدابراهیم جرجانی اظهار کرد: باید شهرداری زمین مناسبی را برای ایجاد مکان دائمی برای دست‌فروشان در نظر بگیرد و خدمات رفاهی آن را هم تأمین کند.

با شروع ماه اسفند و آمدن بوی عید دست‌فروشان زیادی برای تأمین مخارج شب عید خانواده در بازارهای روز و شب بساط می‌کنند، مواظب سفره آن‌ها باشیم.

نظر شما