شناسهٔ خبر: 24254853 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شیراز| جشنواره تئاتر فجر فارس به «گِل» نشست

R41382/P1377/S6,61/CT1

دومین روز جشنواره تئاتر فجر شیراز با اجرای «گِل» اثر یاسر خاسب، «لاموطا» اثر امیر بهبودنیا و " سون سی" اثر مجتبی راوش دنبال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، جشنواره تئاتر فجر آخرین جشنواره از جشنواره‌های هنری فجر است که در شیراز از 2 تا 6 اسفندماه برگزار می‌‌شود. این جشنواره ابتدا قرار بود همزمان با سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در ابتدای بهمن ماه برگزار شود که به دلایل اقتصادی و درگیری گروه‌های تئاتر به اسفندماه موکول شد.

در دومین روز از جشنواره قرار است نمایش «گِل» اثر یاسر خاسب و «لاموطا» اثر امیر بهبودنیا به روی صحنه رود. شب نخست جشنواره سه نمایش « هدیه مرموز» اثر یاسر خاسب، « پره پروانه فولادی» اثر نوید جعفری و « لاموطا» اثر امیر بهبودنیا به روی صحنه رفت. 

 «گِل» در تئاتر شیراز

«گِل» سومین نمایش حرفه‌ای در کارنامه یاسر خاسب است. این تئاتر نیز مانند دیگر آثار وی بر مبنای تئاتر فیزیکال شکل گرفته است. در این نمایش خاسب سعی کرده با تمرکز بیشتر بر عناصر بصری، بدن و حرکت به فضاسازی جدیدی دست یابد. 

فضاسازی که این نمایش را بیشتر به یک پرفورمنس شبیه کرده تا تئاتر، چراکه براساس صحبت منتقدان این فضاسازی سبب شده بار دراماتیکی لازم برای تبدیل شدن به تئاتر را نداشته باشد. 

خلقت انسان از خاک براساس یک جهان‌بینی دینی نیز به عنوان رویکرد مفهومی در این نمایش معنا گرفته است. خالقی، مخلوقی را از ترکیب خاک را با دیگر عناصر خلق می‌کند، مخلوقی که سبب نابودی خلقتش می‌شود. 

لاموطا، اثر کودکی در بزرگسالی

نمایش «لاموطا» داستان طاها است که در کودکی مورد آزار قرار می‌گیرد و آثار این آزار در بزرگسالی او نمود پیدا می‌کند. او که دانشجوی روانشناسی است در پی انتقام از کسی است که این روزگار را برای او رقم زده است.

طراح، نویسنده و کارگردان این نمایش امیر بهبودنیا است و امشب در سالن استاد لایق به روی صحنه می‌رود. این نمایش یکی از آثار برگزیده در بیست و هشتمین تئاتر استانی فارس است. ایمان دبیری، اسماعیل مرزبان، پردیس شیروانی، شهرزاد بلاغی و محمدرضا درکی در این نمایش ایفای نقش کردند.

"سون سی" برشی از جنگ 

نمایش " سون سی" سومین نمایشی است که در روز دوم در سالن استاد لایق ساعت 20 به روی صحنه می‌رود‌. این نمایش در ژانر مقاومت نوشته شده و اگرچه به جنگ ایران و عراق می‌پردازد اما در یک نگاه کلی به معضلات و عوامل مخرب جنگ می‌پردازد. 

تمام اتفاقات در این نمایش از ذهن اول شخص به تصویر کشیده می‌شود البته در ارائه بازی‌ها سعی شده بازی بازیگران در فضای واقع‌گرایانه به تصویر کشیده شود. 

این نمایش به کارگردانی مجتبی راوش نماینده استان فارس در سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر بود.

انتهای پیام/ش

نظر شما