شناسهٔ خبر: 24254477 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عوامل عجیبی که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند

اگر واقعا تمایل دارید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در خود کاهش دهید، باید علاوه بر عوامل خطر زایی که همه با آنها آشنایی دارند نکات دیگر را نیز مد نظر داشته باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چاقی و عدم تحرک، این عوامل تنها عواملی نیستند که می توانند خطر ابتلا به انسداد شراین را افزایش دهند. بسیار اتفاق افتاده که عوامل به ظاهر بی خطر مانند زندگی عاشقانه، چگونگی گذراندن دوران کودکی و حتی سنی که اولین قائدگی تان رخ داده است می تواند بر خطر بیماری های قلبی موثر باشد.

اگر واقعا تمایل دارید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در خود کاهش دهید، نباید فقط به عوامل خطر زایی که همه با آنها آشنایی دارند توجه کنید بلکه همچنین باید عوامل عجیب و غریب را نیز مد نظر داشته باشید.

(این نکته برای ترساندن شما نیست اما بیماری قلبی عامل کشنده ی شماره یک برای زنان دنیاست: براساس یافته های انجمن قلب آمریکا، در هر دقیقه یک زن بر اثر بیماری قلبی فوت می کند) در ذیل متخصصین قلب و عروق، عوامل خطر زایی که هر زن لازم است بداند را به اشتراک گذاشته اند.  بزرگترین عوامل خطر زا برای ابتلا به بیماری های قلبی  عبارتند از:

1. قائدگی در سن کمتر از 12 سال

هر چه زودتر به بلوغ برسید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش می یابد. در واقع یافته های جدید قلب نشان داده اند زنانی که اولین قائدگی شان قبل از دوازده سال بوده است، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی شان 10 درصد بیشتر از افرادی است که در سن 13 سال یا بالاتر آن را تجربه کرده اند. (براساس یافته های منتشر شده در مجله ی متابولیسم وغدد درون ریز اطفال، متوسط سنی که زنان باید اولین قائدگی خود را تجربه کنند 12 سال است).

بیشتربخوانید : ژنی که می‌تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند

محققان هنوز دلیل مشخصی برای آن نیافته اند، اما تحقیقات دیگر نشان داده اند که افزایش سطح استروژن ( هورمونی که نقش موثری در بلوغ دارد) می تواند خطر لخته شدن خون و سکته ی مغزی را در طول مدت زندگی شما افزایش دهد. با پزشک خود درخصوص عادت های سالم زندگی که به شما کمک می کنند با افزایش این خطر نگران کننده مقابله نمائید صحبت کنید.

2. مصرف قرص های رژیمی

به گفته ی بسیاری از خانم ها قرص های رژیمی اثری ندارند. اما بدتر از بی اثر بودن ممکن است شما را به کشتن دهند. هر قرصی دارای یک اثر تحریک کننده است، از جمله ی آنها قرص های رژیمی هستند که ممکن است به قلب آسیب برسانند. این قرص ها فشار خون وضربان قلب را بالا برده و سبب بروز حالت استرس در قلب می شود. هر چه به مدت طولانی تری از این قرص استفاده نمائید، سبب بروز عارضه ی دائمی تری می شوید. سعی کنید از روش های اثبات شده ی کاهش وزن مانند استفاده از یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن که می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در شما کاهش دهند استفاده نمائید.

3. اخیرا به آنفولانزای خوکی مبتلا شده اید

براساس یافته های منتشر شده در مجله ی پزشکی نیو انگلند؛ ابتلا به آنفولانزا خطر حمله ی قلبی را شش برابر حداقل یک سال پس از آلوده شدن افزایش می دهد. اگر هنگام دراز کشیدن به سختی نفس می کشید یا پس از سرماخوردگی و آنفولانزا دچار تورم شده اید، فورا به بیمارستان مراجعه کنید. برخی عفونت های باکتریایی و ویروسی ممکن است به قلب شما حرکت کنند و سبب بروز بیماری قلبی یا حتی نارسایی شوند.

4. تنها هستید

طبق اطلاعات منتشر شده در مجله ی قلب؛ احساس تنهایی و انزوای اجتماعی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 30 درصد افزایش می دهد مانند کاری که مصرف دخانیات انجام می دهد. خوشبختانه پیشگیری از عوامل خطر زای بیماری های قلبی کار بسیار راحتی می باشد. توصیه می شود شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید، به یک گروه ملحق شوید و حیوان خانگی برای خود بگیرید آنها نه تنها به شما عشق بی قید وشرط می دهند بلکه قدم زدن با سگ می تواند ورزش خوبی باشد. داشتن حیوان خانگی نه تنها احساس تنهایی را از بین می برد بلکه بطور مستقل سلامت قلب را بهبود می بخشد.

5. در دوران بارداری بیمار بوده اید

رشد کودک یک کار اضافی برای سیستم گردش خون شماست، حجم خون شما دو برابر می شود و قلب شما باید بیش از اندازه سخت کار کند. این امر به تنهایی خطر ابتلا به بیماری قلبی را در آینده افزایش نمی دهد، اما اگر به دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری مبتلا باشید بنابراین شدیدا در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید. همیشه با پزشک خود در مورد شرایطی که در دوران بارداری داشته اید صحبت کنید.

6. فریاد بزنید

یک دلیل برای اینکه یک رویداد بسیارغم انگیز را «اندوه آور»بنامیم وجود دارد و آن این است که پریشانی احساسی سبب بروز مشکلات قلبی می شود. این رویداد حتی سندرم قلب شکسته نیز نامیده می شود. اجتناب از رویدادهای ناراحت کننده از جمله جدا شدن، از دست دادن یک عزیز، تنگدستی مالی، جابه جایی یا طلاق بسیار سخت است. راه حل آن این نیست که از مسائل دلهره آور اجتناب کنید اما برای داشتن یک برنامه جهت مقابله با این احساسات سخت از تکنیک هایی مانند ورزش، مدیتیشن، یوگا و تای چی استفاده نمائید.

7. مبتلا به یک بیماری التهابی هستید

لوپوس و آرتروز روماتوئید، دو مورد ترسناک مشترک دارند: آنها احتمالا بر زنان اثر می گذارند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در آنها افزایش می دهند. التهاب، به رگ های خونی آسیب می زند و سبب ایجاد پلاک می شود. در مورد تشخیص و چگونگی متوقف کردن التهاب با پزشک خود صحبت کنید.

8. افسرده هستید

براساس بررسی ارائه شده در نشست علمی سالانه ی انجمن قلب و عروق آمریکا در سال 2017، افسردگی نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بلکه خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی را دو برابر افزایش می دهد. مشخص نیست دقیقا چه ارتباطی میان آنها وجود دارد اما افرادی که افسرده هستند اغلب کورتیزول بالا دارند که با بیماری قلبی مرتبط است. افسردگی همچنین ممکن است کارهایی که خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد مانند دیدن یک دکتر، تمرین و مصرف دارو را سخت تر نماید.

9. به عنوان یک کودک از شما سوء استفاده شده بود

در مورد ریختن نمک روی ضخم صحبت کنید: زنانی که سه رویداد جراحتی یا بیشتر را در کودکی تجربه کرده اند، مانند مورد سوء استفاده قرار گرفتن، شاهد آسیب دیدن دیگران بودن، قربانی درگیری بودن خطر بیماری قلبی را در بزرگسالی افزایش می دهد. در حالی که متخصصان هیچ نظری در خصوص اینکه چرا این ارتباط وجود دارد ندارند، همچنان یک دلیل دیگر برای مبارزه با زخم های احساسی وجود دارد.

10. اختلال بیش فعالی کمبود توجه

داروهای رایجی که برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه استفاده می شوند، محرک هستند و می توانند ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش دهند و فشار بیشتری به قلب شما وارد نمایند. درحالی که لازم است تحقیقات بیشتری دراین خصوص صورت گیرد، بررسی منتشر شده درBMJ استفاده ی طولانی مدت از داروهای اختلال بیش فعالی کمبود توجه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در کودکان افزایش می دهد. با پزشک خود در مورد وزن و خطرات احتمالی این داروها صحبت کنید.

منبع: الو دکتر

انتهای پیام/

10 عامل عجیب و غریبی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد

نظر شما