شناسهٔ خبر: 24254346 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتبار تکمیل سد بالارود اندیمشک تامین می شود

اندیمشک - ایرنا - مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:اعتبار لازم برای تکمیل سد بالارود اندیمشک تامین می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد حاج رسولی ها و هیات همراه پنجشنبه از روند تکمیل سد بالارود در حسینیه مرکز بخش الوار گرمسیری اندیمشک دیدن کرد.
وی در این بازدید با اشاره به اهمیت این سد گفت:سد بالارود یکی از سدهایی است که نقش مهمی در منطقه و کشور دارد و از نگاه ملی و منطقه ای به آن توجه خواهد شد.
وی اظهار کرد:علاوه بر مزایای اقتصادی و کشاورزی این سد در منطقه ، یک فرصت برای تولید برق است که در فازهای بعدی از این ظرفیت برای تولید برق استفاده خواهد شد.
وی بیان کرد:تلاش می شود با تامین اعتبار برای تکمیل این طرح مهم ، تا نیمه نخست سال جدید این سد آبگیری شود.
حاج رسولی ها بر ضرورت مدیریت منابع آب تاکید کرد و گفت: تسریع در روند تکمیل سدها گامی برای توسعه کشور و استفاده بهینه از منابع آب ذخیره شده در آنهاست.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی هم برخورداری از سه سد مهم در اندیمشک را یکی از ظرفیت های این شهرستان عنوان کرد و گفت:عملیات ساخت سد بالارود در بخش الوار گرمسیری 12 سال است که آغاز شده و مزایای اقتصادی و کشاورزی مطلوبی برای منطقه به همراه دارد.
فریدون حسنوند خواهان تسریع در روند تکمیل این سد با بهره گیری از منابع ملی شد.
عملیات ساخت سد بالارود حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
پیمان جهانگیری فرماندار اندیمشک نیز بیان کرد:علاوه بر زمین های کشاورزی شهر اندیمشک ، دشت لور و منطقه پشمینه زار نیز از مزایای این سد بهره مند خواهند شد و بیش از 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان از مزایای این سد برخوردار می شوند.
فرماندار اندیمشک ایجاد فرصت شغلی و رونق اقتصادی را از مزایای مهم ساخت سد بالارود دانست و گفت:از دیگر مزایای اجرای این طرح ظرفیت گردشگری و توریستی آن است که با وجود مسیر دسترسی آسان و شرایط مطلوب می توان بخش گردش های آبی در دریاچه این سد را فعال کرد.
سد بالارود از نوع خاکی با هسته رسی است که 156 هزار مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارد و تاکنون هزار و 300 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
تامین نیاز آبی اراضی کشاورزی پایین دست ، کنترل سیلاب های رودخانه، تامین انرژی برق آبی و ایجاد منطقه گردشگری از جمله اهداف ساخت سد بالارود است.
عملیات خاکریزی بدنه سد بالارود از اواخر سال 93 آغاز شد.
سد مخزنی بالارود توسط سازمان آب و برق خوزستان روی رودخانه بالارود در 27 کیلومتری شمال شهر اندیمشک در دست ساخت است.
7281/6068

انتهای پیام /*

نظر شما