شناسهٔ خبر: 24254330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

روسیه: تروریست‌ها مسئول وضعیت غوطه هستند

در غوطه شرقی دمشق چه خبر است؟

صاحب‌خبر -
در غوطه شرقی دمشق چه خبر است؟

فرارو - تحولات غوطه شرقی برای چند روز متوالی در صدر اخبار جهان است.

به گزارش فرارو، منطقه غوطه شرقی دمشق، به دلیل نزدیکی به پایتخت سوریه، از اهمیت بسزایی برخوردار است. ارتش سوریه از چند روز گذشته خود را برای ورود به این منطقه حساس آماده می‌کند. اما همزمان با تحرکات ارتش، رسانه‌ها از وقوع تلفات انسانی شدید در این منطقه خبر می‌دهند.

به گفته روزنامه الوطن سوریه، جنگنده‌های روسیه برای کمک به ارتش سوریه در «ریشه‌کن کردن تروریسم» در غوطه شرقی، از سه شنبه شب گذشته «مراکز جبهه النصره در غوطه» را بمباران می‌کنند. یک منبع میدانی به این روزنامه اطلاع داده که بمباران «پیوسته» ارتش، مراکز النصره را در تمام غوطه هدف قرار داده است.

الوطن به نقل از رسانه‌های معارضان سوری در غوطه نوشت که این منابع ادعا می‌کنند در جریان حملات چند روز گذشته ۲۳۱ تن از جمله ۵۷ کودک و ۳۱ زن کشته شده‌اند.

چرا غوطه شرقی برای دولت سوریه مهم است؟
غوطه شرقی از سال ۲۰۱۲ تحت سیطره معارضان بوده است و در سال ۲۰۱۳، به دلیل حملات شیمیایی که طی آن ۱۳۰۰ غیرنظامی جان‌شان را از دست دادند، در صدر اخبار رسانه‌های بین المللی قرار گرفت. در آن زمان، معارضان و همچنین برخی از کشور‌های مخالف نظام سوریه، دولت این کشور را مسئول این حمله دانستند. اما نظام سوریه این اتهام را رد کرد.

ارتش سوریه طی چند سال گذشته تلاش‌هایی برای بازپس‌گیری غوطه شرقی انجام داد، اما نتوانست آن را تصرف کند. به گفته الوطن، ارتش از چند روز گذشته «به نحو کارشناسی‌شده و بر اساس مختصات دقیق میدانی» با همکاری نیرو‌های شناسایی و جنگنده‌های روسی و سلاح‌های جدید این کشور به دنبال انجام عملیات «قاطع و گسترده» برای بازپس‌گرفتن غوطه از شورشیان مسلح است.

به دلیل نزدیکی غوطه به پایتخت، این امکان وجود دارد که معارضان به سمت دمشق موشک و خمپاره شلیک کنند. در سال‌های گذشته، مخالفان دولت سوریه، چندین بار فرودگاه دمشق را بمباران کرده‌اند. پادگان‌ها و پایگاه‌ها نظامی دولت سوریه، به طور پیوسته در معرض تهاجمات معارضان بوده‌اند. آخرین این تهاجمات در ماه گذشته اتفاق افتاد هنگامی که یک مرکز نظامی در منطقه حرستا دمشق مورد حمله قرار گرفت.

این نگرانی نیز وجود دارد که معارضان از طریق تونل‌های زیرزمینی به پایتخت نفوذ کنند. پیش‌تر هنگامی که دو منطقه برزه و قابون دمشق از سوی دولت محاصره شده بودند، معارضان توانستند از طریق تونل‌ها، افراد و دارو‌های مورد نیاز خود را خارج کنند.

علاوه بر این، غوطه شرقی «سبد غذایی دمشق» به شمار می‌رود. زیرا در این منطقه، زمین‌های کشاورزی پهناوری وجود دارد و سیطره بر آن، نیاز‌های غذایی پایتخت را تامین می‌کند.

اکنون به گفته رویترز، منطقه غوطه شرقی برای پنجمین روز متوالی تحت بمباران است که در اثر آن ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. این خبرگزاری به نقل از گروه‌های امدادی، جنگنده‌های روسیه و سوریه را به بمباران بیمارستان‌ها و اهداف غیرنظامی در غوطه شرقی متهم کرد.

سازمان ملل: برای منع «قتل عام» آتش‌بس برقرار کنید
رویترز با بیان اینکه سازمان ملل خواستار آتش‌بس برای منع «قتل عام» شد، به نقل از استفان دی‌مستورا، فرستاده سازمان ملل برای سوریه، نوشت: «یک نیاز برای اجتناب از قتل عام وجود دارد، زیرا تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد.»

دی‌مستورا ابراز امیدواری کرده که شورای امنیت با یک قطعنامه آتش‌بس در غوطه موافقت کند. اما او گفته تصویب این قطعنامه دشوار خواهد بود.

علاوه بر این، آنتونیو گوترس، گفت: «من عمیقا از رنج وحشتناک غیرنظامیان در غوطه شرقی ناراحت هستم: ۴۰۰ هزار نفری که در جهنم روی زمین زندگی می‌کنند.»

روسیه، متحد نظام سوریه، می‌گوید دستیابی به آتش‌بس دشوار است. مسکو و دمشق اعلام کرده‌اند، حمله‌شان به غوطه شرقی، برای شکست معارضانی که به سمت پایتخت سوریه خمپاره شلیک می‌کنند، ضروری است.  

روسیه: تروریست‌ها مسئول وضعیت غوطه هستند
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه سانا، دیمتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، طی نشستی خبری به گزارشگران گفته «آن‌هایی که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، مسئول وضعیت غوطه هستند. نه روسیه، نه سوریه و نه ایران، هیچ‌کدام جزو این کشور‌های (حامی تروریسم) نیستند. زیرا آن‌ها در حال جنگ با تروریست‌ها در غوطه شرقی و دیگر مناطق سوریه هستند.»

پسکوف تاکید کرد که نمایندگی کشورش در شورای امنیت در تدوین یک قطعنامه درباره سوریه مشارکت خواهد کرد.

موضع شدید غربی و عربی
از سوی دیگر، کشور‌های غربی و برخی از کشور‌های عربی به شدت، حمله ارتش سوریه به غوطه شرقی را محکوم کردند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز پنج‌شنبه خواستار پایان «قتل عام» در غوطه شرقی شد و نظام سوریه را به خاطر هدف قرار دادن «مردم خودش» محکوم کرد.

مرکل مدعی شد: «قتل کودکان، ویران کردن بیمارستان‌ها (در سوریه) همه این‌ها به مثابه یک قتل عام هستند که باید محکوم شوند و باید با یک نه واضح با آن‌ها مقابله کرد.»

به گزارش سی‌ان‌ان، کاخ سفید طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به حمایت ایران و روسیه از نظام سوریه حملات به غوطه شرقی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده: «اسد و رژیم رقت‌بارش باید ارتکاب قساوت‌های اضافی را متوقف کند و نباید بیشتر از این توسط حامیان در مسکو و تهران کمک شود.»

ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز خواستار برقراری آتش‌بس در غوطه شرقی شد و گفت: «فرانسه خواهان آتش‌بس در غوطه شرقی برای اطمینان از تخلیه غیرنظامیان است. این یک امر ضروری است.»

علاوه بر این، روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از یک «مقام مسئول» در وزارت خارجه عربستان، از «نگرانی عمیق» عربستان از ادامه حمله به غوطه شرقی خبر داد. این منبع خواستار توقف خشونت و ارسال کمک‌های انسانی به غوطه شد.

شورای امنیت جلسه تشکیل می‌دهد
کویت و سوئد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل، برده‌اند که خواستار آتش بس یک‌ماهه در غوطه شرقی است. شورای امنیت، امروز پنج‌شنبه برای بررسی قطعنامه پیشنهادی کویت و سوئد و نیز وضعیت غوطه جلسه تشکیل می‌دهد. با این حال، روسیه ضمن اعلام تحفظ درباره این قطعنامه، خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت برای مشخص شدن مواضع شد. روسیه قطعنامه پیشنهادی را «غیرقابل‌تطبیق» دانست که فاقد مکانیسم کافی نظارتی است.

مصر میانجی‌گری می‌کند
الوطن به نقل از منابع رسانه‌ای اپوزیسیون گزارش داد که احمد الجربا، رئیس گروه اپوزیسیون «جریان فردا»، و محمد علوش، رئیس دفتر سیاسی گروه نظامی «جیش الاسلام» با حمایت مصر و روسیه، مذاکراتی برای متوقف کردن عملیات ارتش سوریه در غوطه انجام می‌دهند. اما با توجه به نحوه پوشش اخبار آمادگی ارتش سوریه برای حمله به غوطه توسط رسانه‌های این کشور، به نظر می‌رسد این عملیات ادامه خواهد داشت. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، ارتش سوریه خود را برای انجام عملیات «قاطع و گسترده» در غوطه شرقی آماده می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما