شناسهٔ خبر: 24254142 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اهواز| آشنایی با شهدای آرمیده در حرم علی بن مهزیار اهوازی + عکس

R41468/P1377/S6,57/CT7

تعدادی از شهدای کلانشهر اهواز در حرم علی بن مهزیار اهوازی آرمیده‌اند که به منظور گرامیداشت یادشان یادواره‌ای برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، یادواره شهدای آرمیده در حرم علی بن مهزیار اهوازی با حضور اقشار مختلف مردم، خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، طلاب، روحانیون، بسیجیان، ورزشکاران، جوانان و نوجوانان استان خوزستان برگزار می‌شود.

این برنامه روز جمعه 4 اسفند ماه بعد از نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود که سید جواد هاشمی از رزمندگان دفاع مقدس و مجریان و بازیگران تلویزیون اجرای آن را بر عهده دارد.

به منظور آشنایی با این شهدای والامقام به صورت برخی از این شهیدان گلگون کفن را معرفی می‌کنیم.

هشت شهید گمنام دفاع مقدس

هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس در حرم علی بن مهزیار اهوازی آرمیده است که مورد تکریم همه مردم استان خوزستان هستند.

یکی از این شهدای گمنام 19 ساله است که در میمک به شهادت رسید، شهید دیگر  24 سال سن دارد که در عملیات محرم و منطقه شرهانی به فیض عظیم شهادت نائل شد.

یکی دیگر از لاله‌های زهرایی آرمیده در حرم علی بن مهزیار اهوازی در سن 19 سالگی در عملیات کربلای 5 در شلمچه به شهادت رسید و شهید دیگر نیز در عملیات رمضان در پاسگاه زید به شهادت رسید که 20 سال سن دارد.

جوان شهید دیگری که در حرم علی بن مهزیار اهوازی آرمیده 17 ساله است که در عملیات کربلای 5 و در شلمچه شربت شهادت را نوشید، یکی دیگر از این شهدای بی نشان 20 سال سن دارد که در عملیات والفجر 4 به شهادت رسید.

شهید گمنام دیگر 20 ساله است که در عملیات رمضان آسمانی شد و یکی دیگر از این شهدا در سن 18 سالگی در عملیات خیبر و منطقه طلاییه به به فیض شهادت نائل آمد.

شهید عملیات کربلای 4

طلبه شهید سید مرتضی شفیعی یکی دیگر از شهدای آرمیده در حرم علی بن مهزیار اهوازی است که به عنوان فرزند دوم آیت‌الله سید علی شفیعی در سال 1346 در اهواز به دنیا آمد و پس از طی دوران کودکی به تحصیل علوم دینی پرداخت.

این شهید اهوازی که طلبه علوم دینی حوزه‌های علمیه اهواز و قم بوده است که در چهارم دی ماه سال 1365در عملیات کربلای 4 و در منطقه عملیاتی اروندرود به فیض شهادت نائل آمد و پس از 15 سال پیکر مطهرش به اهواز منتقل شد.

پیکر مطهر شهید شفیعی در چهارم خرداد ماه سال 1380 پس از تشییع در اهواز، در مقبره خانوادگی‌اش، در بقعه متبرکه علی بن مهزیار اهوازی آرام گرفت و زیارتگاه عاشقان شد.

شهید عملیات تروریستی در اهواز

یکی دیگر از شهدای حرم علی بن مهزیار اهوازی شهید محمدعلی چم‌حیدری از شهدای حادثه تروریستی انفجار بمب در بانک سامان اهواز واقع در خیابان شهید چمران منطقه کیانپارس است.

این جوان اهوازی در تاریخ یکم مرداد ماه سال 1351 در اهواز دیه به جهان گشود و پس از طی کردن دوران دبیران، تحصیلات خود را تا مقطع کاردانی ادامه داد.

شهید محمدعلی چم‌حیدری به همراه شهید دانیال چالنگی‌زنگنه، شهید جاسم مظری‌نژاد، شهیده فاطمه آقاجاری و شهیده مریم دانشیان (مادر و دختر) در تاریخ 4 بهمن ماه سال 1384 در انفجاری که توسط عناصر تروریست در اهواز انجام شد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پیکر این شهید نیز پس از برگزاری آئین تشییع باشکوه در خیابان سلمان فارسی اهواز در حرم علی بن مهزیار اهوازی آرام گرفت.

شهید مدافع حرم محمد ظهیری

شهید محمد ظهیری، از شهدای مدافع حرم خوزستان نیز یکی دیگر از شهدای آرمیده در حرم علی بن مهزیار اهوازی است که در دهمین روز از بهمن ماه سال 1368 به عنوان سومین فرزند خانواده ظهیری در منطقه منبع آب کلانشهر اهواز به دنیا آمد و بعد از برادرانش مهدی و احمد دوباره شادی را برای خانه پدری به ارمغان آورد.

این تکاور دلیر اهوازی در مهرماه سال 1394 برای دفاع از حرم حضرت زینب کبری (س) و حضرت رقیه (س) عازم کشور سوریه شد تا با تکفیری‌ها مبارزه کند.

سرانجام شهید محمد ظهیری در روز جمعه اول آبان ماه سال 1394 هجری خورشیدی مصادف با تاسوعای حسینی سال 1437 هجری قمری در درگیری با نیروهای تکفیری در حلب سوریه به شهادت رسید.

پیکر مطهر این شهید مدافع حرم پس از انتقال به خوزستان، در ظهر روز جمعه هشتم آبان ماه مطابق با 16 محرم با حضور علما و، خانواده معظم شهدا و مردم شهیدپرور بعد از نمازجمعه اهواز از مصلای مهدیه امام خمینی(ره) این کلانشهر بر دستان نمازگزاران تشییع شد و پس از آن در حرم حضرت علی بن مهزیاری اهوازی آرامید.

جانباز شهید سید اصلان حسینی‌ملایی

یکی دیگر از این شهدای والامقام، شهید سید اصلان حسینی‌ملایی جانباز شیمیایی 70 درصد دوران هشت سال دفاع مقدس است که در سال 1334 در روستای سادات حسینی بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه دیده به جهان گشود.

وی در رژیم طاغوت به سربازی رفت ولی پس از صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) پادگان را ترک و به صفوف ملت پیوست.

با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌های حق علیه باطل رفت و در عملیات‌های آزادسازی خرمشهر، کربلای 4، کربلای 5، شرق دجله و فرات(بدر)، والفجر مقدماتی، والفجر10 و نصر4 در قالب تیپ مستقل سوم شعبان، لشکر 7 حضرت ولیعصر(عج) و تیپ 15 امام حسن مجتبی( ع) حضور داشت.

این دلیرمرد خوزستانی در عملیات والفجر 10 از ناحیه پای راست، کمر، صورت، دست راست، شکم و ریه مجروح و دچار ضایعات نخاعی شد.

شهید سید اصلان حسینی‌ملایی علاوه بر مصدومیت‌های ذکر شده به دلیل استنشاق گازهای خردل و سارینا  سال‌ها از عوارض شیمیائی رنج می‌برد و پس از پایان جنگ به دلیل شدت جراحات به صورت مداوم به بیمارستان‌های داخل و خارج از کشور اعزام می‌شد.

این رزمنده دلیر 51 روز در کمای عمیق بود و در روز یکشنبه 14 خرداد ماه سال 1396 مقارن با سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) پس از تحمل سال‌ها درد و رنج مجروحیت آسمانی شد.

پیکر مطهر این جانباز شهید روز دوشنبه 15 خرداد 1396 بر دوش مردم شریف و شهیدپرور اهواز تشییع شد و پس از اقامه نماز به امامت آیت‌الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و پدر شهید سید مرتضی شقیعی در حرم نورانی حضرت علی بن مهزیار اهوازی آرام گرفت.

گزارش از حسین یزدی

انتهای پیام/ش

نظر شما