شناسهٔ خبر: 24253828 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بنادر بهشتی و کلانتری چابهار منطقه ویژه اقتصادی می‌شوند

زاهدان- پیرو سفر رئیس جمهور به هندوستان و امضاء ۱۵ سند همکاری بین مقامات عالی دو کشور دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین  از زاهدان، به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی اظهار داشت: سفر رییس‌جمهور ایران به هندوستان و اجرایی شدن موافقتنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان تحت عنوان "موافقتنامه چابهار" تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر رونق بندر چابهار دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان امضاء ۱۵ سند همکاری بین مقامات عالی هندوستان و ایران را آغازی برای گسترش مناسبات تجاری، خصوصا موضوعات مرتبط با حوزه حمل و نقل دریایی دانست و افزود: فراهم شدن پیش نیازها، امکانات و زیرساخت های داخلی و نیز ساده سازی فرآیندهای و رویه های حمل و نقل کالا موجبات تسهیل­ تبادل و جابه جایی کالا و مسافر از دالان ترانزیتی چابهار که از اهداف اصلی موافقتنامه است، می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه‌های ثابت و متغیر سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی بندری نسبت به بنادر عادی به مراتب کمتر و سرمایه گذاری در مناطق ویژه بندری جذابیت بیشتری برای صاحبان کالا و سرمایه گذاران دارد، بنابراین در صورت ثابت بودن سایر شرایط هیچ یک از سرمایه گذاران بخش خصوصی، بنادر عادی و فاقد جذابیت های منطقه ویژه را جهت سرمایه گذاری انتخاب نخواهند کرد.

آقایی تصریح کرد: از طرفی هندی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، به طوری که از شرایط سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار "تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی" عنوان شده و از بندهای قرارداد فی‌مابین، الزام جمهوری اسلامی ایران به فراهم کردن بستری مناسب جهت تبدیل بنادر مذکور به منطقه ویژه اقتصادی جهت اجرایی شدن این قرارداد است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایلی که اهمیت تبدیل بنادر مذکور به منطقه ویژه اقتصادی را دو چندان می‌کند قوانین حاکم بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منظور حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در بندر چابهار است که به موجب این قوانین سرمایه گذاری در مناطق ویژه همانند مناطق عادی مورد حمایت صندوق توسعه ملی قرار می گیرد و می توان از ظرفیت های صندوق توسعه ملی جهت توسعه بندر نیز استفاده کرد.

ثبات تجارت دریایی در اقیانوس هند و دریای عمان

وی ادامه داد: بی شک در شرایط فعلی یکی از اقدامات به موقع دولت، تصویب و امضای موافقتنامه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار بوده است. امضای موافقتنامه مشترک و اتکای کشورها بر توان جغرافیایی، اقتصادی و مالی طرفین و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر باعث ایجاد ثبات تجارت دریایی در حوزه دریای عمان، اقیانوس هند، افغانستان و اتحادیه کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق و موسوم به کشورهای CIS است، خواهد شد.

آقایی اظهار داشت: با توجه به حجم قابل توجه تبادلات مستقیم کالا از بنادر مبدا به مقصد چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور و پیش بینی های کارشناسی از افزایش روند ورود کشتی‌ها، ضرورت انجام سفر و توجه به اهمیت و استفاده از فرصت پیش آمده را دو چندان می‌کند تا عملا با بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار، زیرساخت و سرمایه گذاری در حوزه های راه آهن و جاده را نیز توجیه پذیر کند.

ضرورت همراهی دولت و مجلس برای تسهیل توافقنامه چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: بنابراین به منظور تکمیل این تلاش‌ها و به جهت استفاده از فرصت‌های پیش آمده ضروری است با وضع برخی قوانین و انجام اقدامات لازم، بستر مناسبی برای کاهش هزینه و زمان حمل کالا از مبدا تا مقصد را فراهم کرد.

وی ادامه داد: در این راستا در یک سال اخیر با بررسی های صورت گرفته سه عامل اصلی به عنوان محرکی برای جذب بیشتر کالا، کاهش هزینه و افزایش ترافیک کشتی از طرف سازمان بنادر و دریانوردی شناسایی و پیگیری شده است که تحقق آن تمام اهداف سفر ریاست محترم جمهوری را محقق و جهشی در تبادلات این سه کشور از طریق دالان ترانزیتی ایجاد خواهد کرد. بنابراین ضروری است که این سه مورد بدون هرگونه اتلاف وقت مورد تصویب دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی به عنوان مکمل توافقنامه های منعقد شده واقع شود.

نظر شما