شناسهٔ خبر: 24253772 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

لزوم ورود حوزه انقلابی در عرصه فقه احکام ساختاری و موضوعات مستحدثه

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی سخنان امام راحل در منشور روحانیت مبنی بر اداره جامعه به دست مجتهد، بر لزوم ورود حوزه انقلابی در عرصه فقه احکام ساختاری و موضوعات مستحدثه تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین اجلاسیه منشور روحانیت همزمان با سالروز صدور پیام حضرت امام(ره) در سوم اسفندماه سال 67 خطاب به حوزه های علمیه و روحانیت، در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مؤلفه هایی که رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه انقلابی بیان کردند همان ویژگی هایی است که امام راحل در منشور روحانیت برای حوزه های علمیه طرح کردند.

وی  افزود: توجه به ظرفیت های حوزه انقلابی، توجه به علمای راستین و آسیب شناسی حوزه و همچنین روحیه استکبار ستیزی که در کلام رهبر معظم انقلاب نمود ویژه ای دارد در منشور روحانیت نیز مورد تأکید قرار گرفته است و به همین جهت به عقدیده من اگر بخواهیم روش شناسی اجتماعی نظام ساز داشته باشیم باید از این روحیه استکبار ستیزی غافل نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که حوزه انقلابی در کنار روحیه ضد استکباری فعالیت های خود را در راستای نیازهای روز ساماندهی می کند، ابراز داشت: بدون این دو نمی توانیم اجتهادی پویا در حوزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته امام راحل در این منشور دو جمله دارند که در نگاه اول متناقض به نظر می رسد ولی با کمی تأمل می فهمیم که این دو جمله با چه دقتی بیان شده است؛ ایشان ابتدا بر ضرورت اجتهادی به سبک اجتهاد جواهری تأکید می کنند و از طرف دیگر این اجتهاد مصطلح را برای اداره جامعه کافی نمی دانند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: به نظر می رسد که حضرت امام(ره) همان مبانی اجتهاد در تشیع را قبول دارند یعنی این که برای مسائل روز نباید سراغ مسائل مرسله یا برخی مقاصد نادرست برویم ولی اجتهاد جواهری با آن مبانی و اصول تنها به احکام رفتاری پرداخته است.

وی با بیان این که برای اداره جامعه به فقه احکام راهبردی و موضوعات مستحدثه نیاز داریم، خاطرنشان کرد: همچنین باید در حوزه های علمیه فقه احکام ساختاری نیز با همان فقه جواهری مطرح شود، چراکه امام راحل نیز تنها به احکام رفتاری تکیه نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: امام راحل معتقد بود که اداره جامعه باید به دست مجتهد باشد، حال آیا این مسأله تنها با احکام رفتاری در یک مجتهد کافی است؟ مشخصا کافی نیست به همین جهت است که می گوییم امام راحل با فقه احکام ساختاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را درست کرد و رهبر معظم انقلاب نیز بر همین اساس به اقتصاد و حکومت اسلامی رنگ و بو داده اند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر بخواهیم یک حوزه انقلابی و یک فقه پویای پاسخگو داشته باشیم، باید در کنار فقه احکام رفتاری به فقه احکام موضوعات مستحدثه و راهبردی و همچنین فقه احکام ساختاری بپردازد و از این دو غافل نباشد./1330/پ۲۰۲/ج

نظر شما