شناسهٔ خبر: 24253564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تهران و ورشو در آرامستان لهستانی‌ها در دولاب تهران، بنای یادبود می‌سازند

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محمدعلی نجفی طی ملاقاتی با آنا ماریا آندرس نماینده مجلس سنا و مدیر گفت‌و‌گوهای بین

صاحب‌خبر - به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محمدعلی نجفی طی ملاقاتی با آنا ماریا آندرس نماینده مجلس سنا و مدیر گفت‌و‌گوهای بین الملل نخست وزیر لهستان ضمن برشمردن سوابق روابط تاریخی و فرهنگی 2 کشور ابراز امیدواری کرد: این سوابق پشتوانه ای برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی باشد.
نجفی گفت: امیدوارم سفر من به ورشو و این گفت‌وگوها به توسعه روابط ایران و لهستان و همچنین ارتباط بیشتر میان تهران و وروشو منجر شود.
شهردار تهران با اشاره به مهاجرت 121 هزار پناهجوی لهستانی از شوروی به ایران در سال 1942 افزود: این واقعه نقطه روشن و مهم تاریخ روابط 2 کشور است، خوشحالیم که پدران و مادران ما میزبان پدران و مادران شما بوده‌اند، این مسئله طی همه این سال ها برای هر 2 ملت خوشایند بوده است.
وی با اشار به وضعیت آرامستان لهستانی‌ها در منطقه دولاب تهران گفت: شهرداری تهران آماده است هرگونه همکاری برای حفظ و بازسازی این آرامستان داشته باشد.
نجفی افزود: شهرداری تهران آماده است در این آرامستان بنای یادبودی را به احترام جان باختگان آن رویداد و به یاد مهمان نوازی مردم ایران بسازد.
شهردار تهران با اشاره به ضرورت تقویت ارتباطات 2 پایتخت در زمینه گردشگری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در روابط تهران و ورشو می تواند مورد توجه قرار گیرد، گردشگری است، هر 2شهر ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارند و ما در شهرداری تهران به دنبال تقویت زمینه ها و زیرساخت های شهری برای جذب گردشگر هستیم.
وی اهمیت راه اندازی خط مستقیم پروازی ورشو - تهران را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: برای افزایش تبادل گردشگر، راه اندازی این خط پروازی ضروری است، در این رابطه مذاکرات اولیه انجام و توافق هایی هم حاصل شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
نجفی از آندرس خواست شخصا راه اندازی این خط هوایی را پیگیری کند.
شهردار تهران با بیان اینکه این شهر می تواند به عنوان نقطه ارتباطی مناسبی برای لهستانی ها در پرواز به سمت کشورهای آسیای میانه، شرق و جنوب شرق آسیا عمل کند، افزود: ایرانیان زیادی نیز سالانه به کانادا و آمریکا سفر می کنند، در مقابل، ورشو هم می تواند نقطه ارتباطی مناسبی برای پروازهای ایران به مقصد این 2 کشور باشد.

*ساخت بنای یادبود در گورستان لهستانی‌ها
آنا ماریا آندرس نماینده مجلس سنا و مدیرگفت‌و‌گوهای بین الملل نخست وزیر لهستان که فرزند ژنرال آندرس لهستانی است در پاسخ به سخنان شهردار تهران درباره روابط دوستانه میان 2کشور گفت: 2بار به ایران سفر کرده ام و هر 2بار متوجه شدم هرچه پدر و مادرم از بزرگی و محبت مردم ایران می گفتند، درست بوده است.
وی با اشاره به گورستان‌های لهستانی‌ها‌ در نقاط مختلف ایران، از تلاش های شهرداری تهران برای حفاظت و مرمت آرامستان لهستانی ها در محله دولاب تقدیر کرد و افزود: از طرف خودم، وزارت فرهنگ لهستان و خانواده های جان باختگان از شما تشکر می کنم.
آندرس اظهار کرد: تصمیم داریم پرچم ایران و لهستان را در کنار هم در آرامستان لهستانی ها در تهران برافراشته کنیم که در صورت موافقت شهرداری تهران این برنامه طی مراسم ویژه ای برگزار خواهد شد.
مدیر گفت‌و‌گوهای بین الملل نخست وزیر لهستان با اشاره به پیشنهاد نجفی برای ساخت بنای یادبود در آرامستان لهستانی ها در دولاب گفت: ما هم ایده ساخت بنای یادبود برای قربانیان لهستانی در دولاب را داشتیم اما تصمیم گرفتیم این بنا در بزرگداشت و قدردانی از مردم ایران باشد؛ شبیه آنچه در تاشکند ساخته ایم. آماده ایم مراحل ساخت را با هماهنگی شهرداری تهران آغاز کنیم.
وی ضمن تایید سخنان نجفی درباره ضرورت تقویت گردشگری میان 2پایتخت افزود: راه اندازی پرواز ورشو-تهران را پیگیری کرده ام و شرکت هواپیمایی لهستانی که این موضوع را دنبال می کند مراحل نهایی کار را در دست انجام دارد و این قول را می دهم که به زودی این خط فعال شود.
ژنرال ولادیسلاو آندرس در جنگ جهانی دوم از میان آوارگان و زندانیان لهستانی در شوروی لشکری تشکیل داد و به اروپا فرستاد، این لشکر به «ارتش آندرس» معروف شد، ژنرال آندرس که از قهرمانان ملی لهستان به شمار می رود به همراه همسرش با بیش از 121 هزار پناهجویان لهستانی دیگر، برای دوره ای در ایران زندگی می کردند.
همچنین محمدعلی نجفی و آنا ماریا آندرس در این دیدار توافق کردند شهرداری تهران موضوع نصب مجسمه فردریک شوپر، آهنگساز معروف لهستانی، در کنار ساختمان کتابخانه ملی را در شورای شهر تهران دنبال کند و در مقابل طرف لهستانی نیز نصب مجسمه یکی از مشاهیر ایرانی را با هماهنگی تهران در کنار ساختمان کتابخانه ملی در ورشو پیگیری کند.
براساس این گزارش،نجفی امروز(پنجشنبه) در محل لوح یادبودی که در پارک ساسکی ورشو به مناسبت گرامیداشت ملت بزرگ ایران نصب شده، حضور یافت.‏
وی در این باره گفت: لهستانی‌ها خاطره میهمان نوازی ایرانیان در سال های جنگ جهانی دوم را که بیش از یکصد و 21هزار لهستانی را با ‏آغوش باز میزبانی کردند کماکان در حافظه تاریخی خود به یاد می‌آورند.
نجفی افزود: عظمت ملت ایران نه فقط اینجا که در قلب تاریخ ثبت شده است.‏
به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی شهردار تهران به دعوت شهردار ورشو برای دیدار از این شهر و دیدار با معاون نخست‌وزیر، نایب‌رئیس مجلس سنا، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و برخی دیگر از مقام‌های دولتی لهستان و بررسی زمینه‌های همکاری دوجانبه به لهستان سفر کرده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام

نظر شما