شناسهٔ خبر: 24253137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

عراقچی:راهی برای تغییر یا دست بردن در برجام وجود ندارد/امضای هر توافق دیگری به اجرای صحیح برجام بستگی دارد

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری بی‌بی‌سی، بر پایبندی ایران به برجام و عدم ارتباط آن با مسائل دیگر تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری بی‌بی‌سی، بر پایبندی ایران به برجام و عدم ارتباط آن با مسائل دیگر تاکید کرد.

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه اختصاصی با «بی‌بی‌سی» به سوال‌های خبرنگار این رسانه پاسخ داد.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره درگیری‌های «غوطه شرقی» دمشق و درخواست سازمان ملل متحد از ایران، ترکیه و روسیه برای میانجی‌گری، گفت: «البته که مناطق کاهش تنش برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این سیاست ما است و برای رسیدن به آن تلاش زیادی کردیم.»

وی افزود: «تشکیل مناطق کاهش تنش هدف ایران، ترکیه و روسیه بوده و ما آن را دنبال می‌کنیم. درباره غوطه شرقی هم با دولت سوریه در ارتباط خواهیم بود تا ببینیم چگونه می‌توانیم برای کاهش تنش و شمار تلفات، همکاری کنیم. »

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع جنگی دیگر در منطقه، پاسخ داد: «ترس از وقوع جنگ در تمامی منطقه ما، به دلیل مداخله دولت‌های خارجی و سیاست‌های غلط و محاسبات اشتباه بعضی از بازیگران و البته سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی وجود دارد. در حال حاضر شرایط در سوریه بسیار پیچیده شده و ما با کشور‌های متحد خود در ارتباط نزدیک قرار داریم.»

عراقچی درباره تغییرات مورد نظر آمریکا در برجام، گفت: «ما ارتباط نزدیکی با اتحادیه اروپا و گروه E3 داریم و از آنها مشاوره می‌گیریم. طی هفته‌های اخیر به پاریس و برلین سفر کردم و اکنون هم در لندن حضور دارم. به مناطق زیادی سفر کرده و با مقام‌های اروپایی و بخصوص هلگا اشمید درباره پیشرفت‌های انجام شده رایزنی داشتم. سه ماه آینده برای برجام حیاتی است و اطمینان دارم چالش بزرگی در پیش داریم. البته این چالشی است که ترامپ بیش از یک سال قبل آغاز کرده است. وی تلاش کرد که برجام را نابود کند اما راهی برای تغییر یا دست بردن در برجام وجود ندارد. برجام یک مجموعه توافق شامل داده‌ها و ستانده‌ها است که به مساله دیگری وصل نبوده و شما نمی‌توانید تنها یکی از بخش‌های آن را بردارید.»

وی افزود: «برجام یک توافق اقتصادی نیست. این توافق در حوزه عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای امضا شده و اهمیت آن به عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای مربوط می‌شود که در صورت فروپاشی آن، تنها یک مشکل بسیار پیچیده به منطقه‌ای که اکنون با مشکلات بسیاری، مانند جنگ‌های داخلی، تنش‌ها، مناقشه‌ها، تروریسم و افراط‌گرایی رو‌به‌رو است، اضافه می‌کند. »

عراقچی درباره تلاش آمریکا برای وضع تحریم‌ها علیه ایران به بهانه برنامه موشکی کشورمان و ارتباط آن با  برجام، گفت: «برجام هیچ ارتباطی با مسائل دیگر ندارد. زمان مذاکرات برجام، ما تصمیم گرفتیم که برنامه هسته‌ای ایران را از سایر مسائل جدا کنیم. موشک‌های بالستیک، مسائل منطقه‌ای و هر مساله دیگری با برجام ارتباط ندارد. ما تلاش کردیم روی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تمرکز کنیم.»

وی درباره امضای توافقی دیگری در کنار برجام، گفت: « امضای توافق دیگری درباره هر موضوعی، به اجرای کامل این توافق که ما کاملا به آن پایبند بودیم و طرف مقابل به آن عمل نمی‌کند، بستگی دارد.»

عراقچی درباره پهپادی که رژیم صهیونیستی مدعی است ایرانی بوده است، گفت: « این پهپاد متعلق به ارتش سوریه است. اسرائیلی‌ها نباید در مواجهه با اقدامی که خودشان هر روز علیه دیگر کشورها انجام می‌دهند اینچنین عصبانی شوند».

برچسب‌ها:

نظر شما