شناسهٔ خبر: 24251953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیت‌الله اعرافی مطرح کرد

آسیب‌های حوزه و روحانیت در دیدگاه امام خمینی(ره)

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در زمینه آسیب‌های حوزه و روحانیت نیاز به پژوهش‌هایی داریم، امام خمینی(ره) برخی از این آسیب‌ها را مذموم شمردن ورود به عالم سیاست، اختلاف درونی جریانات حوزوی و نفوذ لیبرالیسم می‌دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نخستین اجلاسیه منشور روحانیت در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص حوزه و روحانیت اظهار کرد: این سخنان در 15 جلد در نخستین اجلاسیه منشور روحانیت رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم پدید آورنده یک انقلاب بزرگ به نام انقلاب اسلامی ایران بود که این کار کوچکی نبود، در شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی اقشار مختلف نقش داشتند، اما حوزه با زعامت امام خمینی(ره) در این نهضت پیشگام بود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: امام خمینی(ره) از زوایای مختلف در خصوص حوزه سخن گفتند، ایشان در سال پایانی عمر خود در چندین منشور و نیز در وصیت نامه، حرف‌های مهمی را در خصوص اندیشه انقلاب اسلامی و منظومه فکری خود زدند و یکی از حلقه‌های این منظومه، حوزه و روحانیت بود.

آیت‌الله اعرافی، منشور روحانیت را دارای ویژگی‌های مهمی دانست و تصریح کرد: در این منشور با سخنان شفاف، آتشین و حماسی امام خمینی(ره) در خصوص حوزه و روحانیت مواجه هستیم و امام راحل در منشور روحانیت، تحلیل‌های عمیقی در خصوص جریانات درونی حوزه کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت، روحانیت تراز انقلاب اسلامی را معرفی کردند، ایشان در این منشور به برکات انقلاب اسلامی هم پرداختند و گفتند که دشمنان همیشه به حوزه توجه می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: طی ماه‌های اخیر مرکز مطالعات راهبردی حوزه راه اندازی شد.

آیت‌الله اعرافی، نگاه امام خمینی(ره) به حوزه را حوزه جامع دانست و تصریح کرد: در چنین حوزه ای به قلمروهای مختلف جامعه توجه می‌شود، نگاه امام خمینی(ره) به حوزه و روحانیت، نگاه جامع و تمدنی است و ایشان حوزه و روحانیت را صاحب نقش در قلمروهای مختلف بشر می‌دانند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) بر بنیه عقلی و معرفتی حوزه تاکید داشتند و مقام معظم رهبری هم بر این مساله تاکید فرمودند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اجتهاد و فقاهت به مثابه یک دانش فاخر در منشور روحانیت امام خمینی(ره) متجلی است، امام راحل اعتقاد داشتند که فقه موجود برای سعادت بشر لازم است، اما کافی نیست و باید مرزهای دانش فقه توسعه پیدا کند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به منهج امام خمینی(ره) در قبال فقه اظهار کرد: ایشان اعتقاد داشتند که باید تحولاتی در فقه وجود بیاید، در نگاه امام راحل، فقه ظرفیت پاسخگویی به تمام ابعاد زندگی دارد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) شرایط مجتهد به خصوص در منصب مرجعیت را فراتر از شرایط موجود می‌دانستند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: امام خمینی(ره) حوزه ای را تراز می‌دانستند که مبارز و آماده تحمل رنج و سختی است، به نظر ایشان باید حوزه مردمی باشد و به توده‌های مردم تکیه کند.

آیت‌الله اعرافی، زهد و قناعت روحانیت را مورد تاکید امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: در نگاه امام راحل، حوزه باید در تعامل با دانشگاه و مراکز علمی دیگر باشد و در زمینه علوم انسانی نقش آفرینی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه آسیب‌های حوزه و روحانیت نیاز به پژوهش‌هایی داریم، امام خمینی(ره) برخی از این آسیب‌ها را مذموم شمردن ورود به عالم سیاست، اختلاف درونی جریانات حوزوی و نفوذ لیبرالیسم به حوزه می‌دانستند.

انتهای پیام/ذ

نظر شما