شناسهٔ خبر: 24251491 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سیاستمدار کُرد عراقی: اهداف پشت‌پرده ترکیه از حمله به عفرین/ عقلانیت کردها در توافق با دمشق تنها راه نجات است

R36355/P36461/S8,90,94/CT12

یک سیاستمدار کرد عراقی نزدیک به کردهای سوریه معتقد است که توافق اخیر کردها با دولت دمشق مبنی بر استقرار نیروهای وابسته به ارتش سوریه در عفرین، راه نجات آنها از حملات و تجاوز ترکیه است و در آینده نیز نیروهای سوری در نوار مرزی با ترکیه مستقر می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دفاتر خارجی خبرگزاری تسنیم، «محمد امین پینجوینی» سیاستمدار شناخته‌شده کردستان عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به تجاوز ترکیه به خاک سوریه گفت: دولت ترکیه در پی احیای امپراطوری مدرن عثمانی است و بر این اساس مناطقی از کشورهای جهان به‌ویژه در منطقه را مجموعه‌ای از خود می‌داند.

وی در تشریح چرایی حملات مستمر آنکارا به عفرین سوریه گفت: یکی از دلایل این حملات، نقشه ترکیه برای اسکان بیش از دو میلیون عرب اهل‌سنت وابسته به اخوان المسلمین از عفرین تا قامشلو به‌طول 800 کیلومتر است، اردوغان با بمباران و حملات فزاینده می‌خواهد این مناطق از ساکنین آن یعنی کردها و اعراب علوی خالی شود و اعراب اهل‌سنت وابسته به خود را در این مناطق ساکن کند.

محمد امین پینجوینی در پاسخ به سؤالی درباره حمایت‌های آمریکا از اکراد سوریه و سکوت این کشور در قبال حملات ترکیه به عفرین هم گفت: آمریکا و کشورهای غربی، سیاست را بر مبنای تحقق منافع خود تدوین و اجرایی می‌کنند، منفعت آنها در آن برهه ایجاب می‌کرد که در مقابله با گروه تروریستی داعش از کردها حمایت کنند.

مشروح این گفتگو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

در سال‌های گذشته به‌عناوین مختلف شاهد دخالت و اینک تجاوز ترکیه در سوریه بوده‌ایم. علت اینکه ترکیه به‌دور از قوانین و عرف بین الملل و حتی حقوق همسایگی این حق را برای خود محفوظ دانسته است که به کشورهای عراق و سوریه تجاوز کند، چیست؟

غرور سیاسی حزب عدالت و توسعه و رهبری رجب طیب اردوغان در ترکیه با اصول تعریف‌شده احیای امپراطوری مدرن عثمانی سبب شده است که آنکارا تجاوز به خاک کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار دهد. توجه به محتوای نشست‌های برگزارشده حزبی، مقالات و نوشتارهای مطبوعات و به‌صورت کلی آنچه در فضای سیاسی ــ رسانه‌ای ترکیه مشاهده می‌شود، به ما خواهد گفت که سردمداران این کشور در پی تحقق چنین هدفی هستند. سران ترکیه معتقدند که کشورهای عربی توان رهبری بلوک سنی منطقه را نداشته و این امپراطوری مدرن آنهاست که می‌تواند چنین نقش و جایگاهی را برای خود تعریف کند. از کتب احمد داوود اوغلو، مقالات عبدالله گول و دیگر مؤسسان حزب عدالت و توسعه به‌صراحت می‌توان به چنین اهدافی پی برد. اهداف توسعه‌طلبانه را می‌توان در سیاست و کارنامه اردوغان به‌خوبی مشاهده کرد، نیروهای نظامی ترکیه را در خاک اقلیم کردستان و عراق مستقر کرده است، در سوریه به همین شیوه حضور دارد، توافقنامه نظامی با قطر داشته و شماری از نیروهایش را در این کشور عربی مستقر کرده است، در تونس فعالیت‌هایی دارد. اردوغان پیش از حمله عفرین اعلام کرده است که این مناطق، تحت کنترل حکومت عثمانی بوده است و لازم است بار دیگر تحت سیطره ترکیه باشند. از سوی دیگر، ترکیه و حکومت اردوغان به‌صراحت خود را در نقطه مقابل کردها می‌بینند و موقعیت کردهای سوریه را به‌عنوان تهدیدی علیه خود قلمداد می‌کنند. اما در نبرد عفرین توطئه‌ای نهفته است، ترکیه در پی آن است که بیش از دو میلیون عرب اهل‌سنت وابسته به اخوان مسلمین را از عفرین تا قامشلو به‌طول 800 کیلومتر مستقر کند، اردوغان با بمباران و حملات فزاینده می‌خواهد این مناطق از ساکنین آن یعنی کردها و اعراب علوی خالی شود و اعراب اهل‌سنت وابسته به خود را در این مناطق ساکن کنند.

در سال‌های بحرانی سوریه و بر اساس آنچه در رسانه‌های منطقه و جهان بدان پرداخته شده است، ترکیه به‌صراحت به حمایت از گروه‌های تروریستی و حتی ترانزیت عناصر آنها به خاک سوریه شهرت یافته است. در صورتی که این حمایت‌ها واقعیت دارد چرا جامعه بین الملل هیچ واکنشی در این زمینه نداشته است؟

تمام اسناد، شواهد و اعترافات عناصر و فرماندهان ارشد گروه تروریستی داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی فعال در سوریه که از سوی دولت سوریه، نیروهای کردی و دیگران دستگیر شده‌اند، نشان می‌دهد که ترکیه یکی از کشورهایی بوده است که در تشکیل گروه تروریستی داعش نقش داشته است و فعالیت‌های این کشور با اطلاع و هماهنگی سازمان سیا بوده است، داعش را تشکیل و عناصر آن را تحت آموزش‌های نظامی و تروریستی قرار دادند، ترکیه را به کریدور مواصلاتی تروریست‌ها به خاک سوریه و عراق تبدیل کردند، این واقعیتی آشکار است و جهانیان بر آن واقفند. آمریکا افزایش قدرت و نفوذ ایران را در منطقه به‌زیان منافع خود می‌بیند و تشکیل داعش هم با هدف مقابله با ایران، کشورها و جریان‌های متحد آن در منطقه به‌ویژه حزب‌الله لبنان بوده است، اما بعدها دود این حمایت از تروریسم به چشم آمریکا و اروپایی‌ها  هم رفت و مشاهده کردیم که تروریست‌ها در فرانسه، ایتالیا و کشورهای دیگر غربی چه اقداماتی داشتند، پس از این اقدامات تروریستی داعش در کشورهای غربی بود که به‌اصطلاح دم از مبارزه با این گروه تروریستی زدند، ترکیه هم از این قاعده مستثنی نبود و تلاش کرد خود را در نقطه مقابل داعش قرار دهد، بخشی از فعالیت‌های داعش را در ترکیه ممنوع و شماری از اعضاء و طرفداران این گروه را دستگیر و حتی شماری از آنها را به مناطق دیگر منتقل کرد.

آمریکا در ائتلاف به‌اصطلاح علیه داعش، کردها را به‌عنوان متحد خود در سوریه معرفی کرده و حمایت‌هایی هم از نیروهای کردی داشته است اما در قبال حملات نظامی ترکیه به کردها در عفرین سوریه واکنشی نداشته است، این در حالی است که کردها انتظار داشتند واشنگتن مانع عملیاتی شدن تهدیدهای آنکارا شود، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

این خصلت آمریکا و دیگر کشورهای غربی است که سیاست خارجی را در چارچوب تأمین منافع خود تدوین می‌کنند، منافع آنها ایجاب می‌کرد که از کردها در مقابله با گروه تروریستی داعش حمایت کنند، زیرا تروریست‌ها همان‌گونه که اشاره شد مشکلاتی را در کشورهای غربی به‌وجود آورده بودند، کردها نیز از این حمایت‌ها استفاده‌هایی داشته‌اند، سازماندهی، آموزش و تسلیح نیروهای کردی بخشی از نتایج این روابط بوده است، آمریکا بر اساس منافع خود در آن برهه از کردهای سوریه حمایت کرده است، اما این حمایت‌ها و نوع روابط با کردها به‌معنای یک رابطه راهبردی و درازمدت نیست. سران آمریکا در پی حفظ روابط با ترکیه هستند، ترکیه یکی از متحدین اصلی آمریکا در منطقه و عضو سازمان ناتو است، سال‌ها پایگاه نظامی اینجرلیک در اختیار نیروهای آمریکایی بوده است و نمی‌توانیم روابط این دو کشور را با توجه به تحولات پیش‌آمده تمام‌شده بدانیم.

گفته می‌شود که نیروهای کردی سوریه با دولت قانونی این کشور مذاکراتی داشته‌اند تا نیروهای ارتش سوریه در عفرین و مناطق اطراف مستقر شده و به‌نوعی مانع آسیب‌پذیری آنها در برابر حملات ترکیه شوند. تحلیل شما از این مذاکرات یا توافق صورت‌گرفته چیست؟

مذاکره با دولت  سوریه تنها دریچه رهایی از مشکلاتی است که از ناحیه ترکیه متوجه کردها است، در حالی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی در قبال تجاوز و حملات ترکیه به سوریه در عفرین سکوت پیشه کرده‌اند، تنها راه نجات کردها بازگشت به مذاکرات با دولت سوریه و استقرار نیروهای ملی سوریه در عفرین است و به‌نظر من در آینده هم کردها بر اساس تفاهم صورت‌گرفته با دمشق این فرصت را در اختیار نیروهای ارتش سوریه قرار خواهند داد که در مناطق مرزی با ترکیه بار دیگر مستقر شوند، در چنین حالتی هم تجاوز ترکیه به خاک سوریه آسان نخواهد بود، زیرا نیروهای ارتش سوریه در مرزهای رسمی خود به‌عنوان یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد مستقر خواهند شد که دارای نماینده رسمی در این سازمان است، در این برهه نیز کشورهای جهان بر این نکته اتفاق نظر دارند که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و حتی دولت بشار اسد هم در قدرت بماند، کردها هم خواهان جدایی از سوریه نیستند بلکه در چارچوب یک سوریه واحد و یکپارچه خواهان برخورداری از حقوق خود هستند. سیاست کردهای سوریه در مذاکره با  دولت این کشور مبنی بر استقرار نیروهای ارتش در عفرین، عقلانیت آنها را نشان داده است و امیدوارم که این مذاکرات در نهایت به توافقی فراگیر و کلی در نحوه ارتباط کردها و حکومت دمشق منجر شود.

انتهای پیام/.*

نظر شما