شناسهٔ خبر: 24251322 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند 1396

ادامه بررسي لايحه بودجه 97 کل کشور در مجلس، سفر رياست جمهوري به هند و ... مهمترين تحولات حوزه اقتصادي در هفته گذشته بود

صاحب‌خبر -

پژوهش خبری صدا وسیما:در بررسي اخبار و مهمترين تحولات در حوزه اقتصادي در هفته مورد بررسي ( 28 بهمن تا 3 اسفند ) مي توان به ادامه بررسي لايحه بودجه 97 کل کشور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي ، سفر رياست جمهوري به هند ، عملياتي شدن سياست کنترل ارزي بانک مرکزي و کاهش قيمت سکه و فرو کش کردن التهابات بازار ارز و سکه و سقوط هواپيماي پرواز تهران – ياسوج اشاره کرد.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

بودجه 97 ؛

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۷ کل کشور تصويب کردند؛

  • اختصاص حداقل ۵٠ درصد از سقف اوراق اسلامی منتشر شده توسط شهرداری ها به طرح هاي قطار شهري و حمل و نقل شهري براي کاهش آلودگی هوا
  • مجوز به بانک هاي عامل براي اختصاص منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرهای صنایع تکمیلی و تبدیلی (کارخانه هاي ) چغندر قند
  • پرداخت مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت، بابت طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با بدهی اشخاص یادشده به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از طریق تسویه بدهی های بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به دولت از طریق اسناد تسویه خزانه قابل تسویه
  • انتشار اسناد خزانه اسلامی برای طرح های تملک دارایی استانی
  • انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح های میادین مشترک نفت و گاز
  • کمک بلاعوض دولت برای احداث شبکه های آبیاری و بازسازی قنوات
  • تکلیف دولت به تهاتر و تسویه تعهدات مالی صندوق بازنشستگی فولاد
  • واگذاری واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی به مستمری بگیران تحت پوشش

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

 بازار ارز

در جریان نوسان بازار ارز در چند ماه اخیر و افزایش تقاضا برای خرید دلار که موجب ایجاد عدم تعادل در قیمت‌ها شده و نرخ دلار را تا مرز ۵۰۰۰ تومان هم پیش برد، بانک مرکزي با هدف ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیاز، علاوه بر اقدام انتظامي با هماهنگي نهادها و دستگاههاي مسئول در مبارزه با سوداگران و مخلان بازار ارز که نهايتا چهارشنبه 25 بهمن  اقدام به جمع آوري دلالان اين بازار کرد ، پس از نشست با مديران عامل بانک ها تدابیری شامل انتشار اوراق گواهی سپرده، اوراق گواهی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی را از 28 بهمن ماه به اجرا گذارده است .

براين اساس مردم می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها نقدینگی خود را تا هر میزانی به اوراق سپرده یکصدمیلیون ریالی تبدیل کرده و سود 20 درصد دریافت کنند. هم اکنون سود سپرده‌های یکساله بانکی 15 درصد و سود سپرده‌های کوتاه مدت 10 درصد است. براساس تصمیم دیگر بانک مرکزی خریدارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری با پایه ارزی دارند، می‌توانند گواهی سپرده ریالی بر مبنای متوسط قیمت ارز خارجی ( دلار یا یورو ) از شبکه بانکی خریداری کنند و متوسط قیمت ارز در یک ماه گذشته پیش از سپرده‌گذاری در  سامانه "سنا" مبنای نرخ‌گذاری زمان خرید خواهد بود. در زمان سررسید سپرده‌ها نیز متوسط قیمت به‌صورت هفتگی محاسبه خواهد شد. نرخ سود برای سررسید یک‌ساله برای سپرده‌های ارزی-  ریالی ۴ درصد و برای سررسید دو ساله ۴.۵  درصد تعیین شده است. همچنين پیش فروش سکه با نرخ 1 میلیون و 400 هزار تومان برای تحویل در 6 ماه آتی و 1 میلیون و 300 هزار تومان برای تحویل یک‌ساله است. این راهکار در هفته‌های پیش نیز از سوی بانک مرکزی به مورد اجرا در آمده است.

براساس اقدامات انجام گرفته هم اکنون تا حدودي در مقايسه با دو ماه قبل ثبات و آرامش به بازار ارز برگشته اگرچه برخي فعالان اقتصادي و کارشناسان معتقدند نرخ ارز همچنان بالاست و تا مرز 4 هزار تومان جاي کاهش دارد. از طرفي تصميم افزايش نرخ سود بانکي در اين بسته سياستي را مغاير با عملکرد بانک مرکزي در کاهش سود سپرده ها تا سقف 15 درصد سالانه که پيش از اين اعمال مي شد و سبب فرار نقدينگي از شبکه بانکي و سرريز شدن آن به بازار مسکن ، ارز و طلا شده بود مي دانند و به اعتقاد کارشناسان اقتصادي اين بند از بسته سياستي عجولانه و بدون در نظر گرفتن تبعات آن اجرا شده ضمن آنکه با پايان يافتن مهلت کارکرد اين بسته پيش بيني مي شود مجددا شاهد افزايش قيمت و تورم در بازار ارز باشيم .

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرده است : 2۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که اگر بانک مرکزی بتواند برای جلب اعتماد مردم اقدام کند، این ذخایر ارزی می‌تواند دوباره به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

توضيح اينکه برخی از اقتصاددانان بسته ارزی را سیاست مناسبی برای عبور از التهابات ارزی می‌دانند و البته برخی از اقتصاددانان نیز نقدهایی درباره بازگشت نرخ سود به سطوح بالا، حتی به شکل موقتی دارند. گروه نخست معتقد است که شرایط کنونی برای کاهش نرخ سود به شکل دستوری وجود ندارد و باید با اصلاحات ساختاری مناسب، شرایط برای کاهش نرخ سود برای بانک‌ها به وجود آید، اما گروه دوم معتقدند با توجه به ساختار نظارتی بانک مرکزی و عدم رعایت شاخص‌های سلامت بانکی، با افزایش نرخ سود بانک‌ها، عملا بانک‌ها به شرایط گذشته باز خواهند گشت و فرصت تنفس دوباره‌ای برای بانک‌های خطاکار ایجاد خواهد شد. اما مخرج مشترک حرف‌های موافق و منتقد، یک صحبت مشخص است و این موضوع آن است که بسته بانک مرکزی، یک مسکن موقتی و کوتاه‌مدت است و برای بهبود شرایط در بلندمدت باید اصلاحات ساختاری در حوزه ارزی، پولی و مالی در دستور کار قرار گیرد، در غیر این صورت امکان وجود شرایطی مشابه ماه‌های قبل وجود دارد.

نرخ دلار ( روز چهارشنبه ) دلار صراف سنا کار؛ خرید 4475 ، فروش 4485 ؛  دلار صرافی آزاد خرید 4450 و  فروش 4640 تا 4670 و  نرخ حواله دلار از تهران 4660 تا 4700 تومان

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

سکه

به دنبال افزايش قيمت سکه در چند ماه اخير و ايجاد حباب قيمتي، بانک مرکزی به منظور کنترل بازار، شرایط ویژه‌ای برای پیش فروش سکه تعیین کرده بود که در آن قيمت قطعي اعلام نشده بود از اين رو حراج سکه در بانک گارگشايي و پيش فروش آن در بانک ملي هم نتوانست در افزايش قيمت موثر واقع شود از اين رو در اين بسته سياستي که از 28 بهمن رسما اجرا شده است قیمت قطعی شده و خریدار می تواند از سود و بازده بالاتری در قیاس با شرایط قبلی برخوردار شود. در اولین روز اجرای طرح جدید ۱۳ هزار و ۲۳۴ قطعه و دومین روز ۱۱ هزار و ۹۰۰ قطعه سکه برای دوره زمانی ۶ ماهه و ۴۵ هزار و ۵۰۰ قطعه سکه برای دوره زمانی یک ساله پیش فروش قطعی شد.

ضمن آنکه دوشنبه 30 بهمن بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه تمام و نیمه سکه بهار آزادی نمود. که در اولین حراج سکه تمام بهار آزادی در قیمت 1.491.000 تومان معامله شد.حداقل قیمت 1.479.500 تومان و حداکثر قیمت 1.491.000 تومان بوده است.  تمام سکه در حراج کارگشایی 1.474.000 که در آخرین معامله در قیمت 1.480.000 تومان به ثبت رسید.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

مسکن

با توجه به رشد ده درصدي در معاملات مسکن در متراژهاي 70 تا 100 متري در ماه هاي اخير و اينکه برخي معتقدند بودند بخش مسکن داراي حباب قيمتي است برخي کارشناسان اقتصادي اظهار داشته اند رشد قیمت مسکن در سال آینده از شاخص تورم هم عبور خواهد کرد. پس اگر می‌خواهیم جلوی رشد جهش‌گونه قیمت مسکن را بگیریم، تنها باید با عرضه مناسب پاسخگوی بخش تقاضا باشیم و اینکه بگوییم قیمت مسکن کاهش می‌یابد و افزایش قیمت حباب است، گمراه کردن مردم است و نوسان قيمت در بازارهاي ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی موجب تأثیر گذاشتن بر بازار و رشد قیمت مسکن می‌شود.

در نیمه‌ اول سال ١٣٩٦، تعداد ٣٣ هزار و ٧٠٣ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به نیمه‎ی اول سال گذشته ۲.۸ درصد افزایش داشته است.‏ در همين زمينه مرکز آمار ايران اعلام کرده است ؛ صدور پروانه احداث ساختمان در تهران  ۱۷.۹ درصد رشد داشته است بطوريکه تعداد ۴۹۰۴ پروانه‌ی توسط شهرداری‌ در نیمه‌ی اول سال ١٣٩٦ صادرشده که نسبت به نیمه‌ی اول سال گذشته حدود ۱۷.۹ درصد افزایش داشته است. در نیمه‌ی اول امسال تعداد 33703 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به نیمه‎ی اول سال گذشته حدود 2.8 درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 6.9 واحد بوده است.

در بهمن ماه سال جاری ۲۰ هزار و ۸۶۲ قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

سفر رئيس جمهوري به هند

سفر رياست جمهوري به هند نيز در اين هفته مورد توجه فعالان اقتصادي قرار داشت بطوريکه هرگونه خبري در اين زمينه با دقت از سوي بخش خصوصي و فعالان بازار رصد مي شد و اظهار نظرهاي متعددي در اين زمينه شده است و رسانه با دقت دستاوردهاي اين سفر را پوشش و يا برجسته کردند که به مهمترين آنها اشاره مي شود ؛

ابراهيم جميلي رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند در همين زمينه گفت : همه پول صادرات به هند وارد کشور نمی شود. بخشی به عنوان پول نقد و بخش دیگر به صورت کالا ( تأمین بازار برنج ) و برخی بازارهای دیگر وارد میشود.

سه بانک ایرانی مجوز حضور و فعالیت در کشور هند را گرفتند که در مراحل پایانی قرار دارد. همچنین موضوع موافقتنامه‌های تعرفه ترجیحی دوجانبه یکی دیگر از مباحث سفر روحانی به هند بود

رئیس کمیته دوستی پارلمانی ایران و هند: روابط بانکی با هند بعد از تحریم ها به صورت کامل برقرار نشده، هنوز به ازای صادرات نفت، از هند کالا وارد می‌کنیم و ایران بعد از برجام گله دارد که چرا این موضوع حل نشده است. مشکل نقل و انتقال پول هنوز به صورت کامل رفع نشده و همچنان با واسطه انجام می‌شود.

همچنين در سفر اقاي روحاني به هند فاینانس ۹۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن چابهار نهایی شد. يک سال و نيم پيش  در جریان سفر نخست وزیر هند به ایران با یک توافق‌نامه ابتدایی وارد فرآیند اجرایی شد که سرانجام در سفر رياست جمهوري نهايي شده است.

و در خبري ديگر پایگاه خبری بیزینس استاندارد به نقل از منابع آگاه نوشت‌:  دهلی نو برای دور زدن مشکلات کانال‌های بانکی و پرداخت، به سرمایه‌گذاران هندی اجازه داد با استفاده از روپیه در ایران سرمایه‌گذاری کنند. این تصمیم ماه گذشته برای گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور گرفته شد.

و البته رسانه هاي بيگانه نيز با برجسته کردن نکات منفي روابط تجاري ايران و هند بدليل وجود شرايط تحريم بانکي کاهش واردات نفت هند از ايران را پوشش دادند و خبرگزاری رویترز اعلام کرد هند در ژانویه حدود ۴۹۵ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که در مقایسه با دسامبر حدود ۳.۴ درصد و در مقایسه با ژانویه سال میلادی گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش داشته است.

متعاقب سفر آقاي حسن روحانی به هند، دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در طرح توسعه سواحل مکران با شرکت مسئولین نهادها و وزارتخانه های مختلف و سرمایه گزاران داخلی و خارجی در روز ۶ لغایت ۸ اسفند سال ۱۳۹۶ در تهران و چابهار برگزار خواهد شد.  این طرح علاوه بر پروژه های نظامی و امنیتی تحت مدیریت سپاه و نیروی دریایی ارتش، برنامه های بلندپروازانه تاسیس راه آهن جنوب ـ شمال، کارخانجات پتروشیمی، فولاد، کشاورزی، شیلات، فرودگاه، گردشگری، حمل و نقل و ترانزیت، توسعه‌ بنادر، شهرسازی، نفت و گاز، صنعت، نیروگاه و آب شیرین کن و غیره با محوریت چابهار و مشارکت هند بعنوان سرمایه گزار عمده را در بر می گیرد.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

واردات

آمارگمرک نشان می‌دهد در سال گذشته به یکباره واردات انواع آب معدنی بیش از سه برابر رشد یافته و از ۲۹۰۰ تن در سال ۱۳۹۴ به ۹۰۰۰ تن در سال قبل رسیده است. از نظر ارزش حجم، واردات آب معدنی از ١.۶ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ به هفت میلیون دلار در سال قبل رسیده است.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد گمرگ جمهوري اسلامي در محدود نمودن دسترسي به آمار تجارت خارجي کشور آنرا نشانه پیشی گرفتن واردات از صادرات و تراز تجاری منفی دانست و خواستار پيگيري کمیسیون اقتصادی مجلس از مسئولین گمرک و وزارت اقتصاد شد.

سید ابوالقاسم شانه‌ساز دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک گفت: واردات لوازم خانگی کوچک در سال ۹۶، ۱۷ درصد افزایش داشته که عمده این واردات از کشور‌های چین و ترکیه صورت می‌گیرد و همزمان با این افزایش واردات، ۲۰ درصد از تولید داخلی در سال جاری کاسته شده است. کولرگازی در صدر قاچاق لوازم خانگی قرار دارد که میزان قاچاق این کالا در سال ۹۵، ۳۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در ۸ ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. جاروبرقی ۳۰ درصد ، واردات جارو برقی در سال ۹۵،  ۱۶.۵میلیون دلار بوده است که این رقم در ۸ ماه نخست سال ۹۶ به ۱۷.۲ میلیون دلار رسیده است.

حمید ورناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام: ۱۰ هزار تن تخم مرغ با قیمت هر شانه ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان از اول اسفند وارد کشور می‌شود.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

صادرات

دبیر انجمن صنایع لبنی: کاهش 105 میلیون دلاری صادرات لبنیات به خارج در 9 ماهه نخست امسال. رضا باکری: از مجموع 150 میلیارد تومان مشوق صادراتی به صادرکنندگان محصولات لبنی، 106 میلیارد تومان آن باقی مانده است. جالب اینکه در هفته‌های اخیر قرار بود 76 میلیارد تومان دیگر از این مشوق‌های صادراتی پرداخت شود که متأسفانه تا کنون سازمان برنامه و بودجه، منابع آن را تأمین نکرده است.

طبق گزارش کارخانه‌های لبنی در سه ماه اخیر میزان صادرات محصولات لبنی کاهش یافته است. در 9 ماهه امسال 850 میلیون دلار محصولات لبنی صادر شد  درحالیکه انتظار می‌رفت تا پایان سال میزان صادرات به یک میلیارد دلار برسد.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

توليد

به گفته رئيس جهاد کشاورزي مازندران: باغداران افزون بر ذخایر بخش دولتی، حدود 30 هزارتن مرکبات و  70 تا 80 هزارتن کيوي در سردخانه‌ها ذخیره کردند که با وجود این ميزان ميوه ذخیره سازی شده تا اردیبهشت جوابگوی نیاز کشور خواهد بود و نگرانی برای شب عید نداریم.

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک: اگر صنف تولید و عرضه پوشاک حمایت نشود و دولت و رسانه‌ها در راستای ترغیب مردم به مصرف پوشاک ایرانی گام برندارند می‌توان گفت که خطر ورشکستگی 70 درصد از فعالان این عرصه وجود دارد. در طول سال مصرف پوشاک ایرانی حدود 35 درصد و مصرف پوشاک خارجی حدود 65 درصد است، اما این نسبت پایان سال به دلیل ورود قشر کم درآمد به بازار خرید، تغییر می‌کند.

گزارش‌های میدانی از نمایشگاه بهاره در چهل‌سرای مصلی امام خمینی تهران نشان می‌دهد که در بخش آجیل و خشکبار، قیمت خرید نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

اشتغال

سیدمحمدصادق الحسینی از اقتصادانان کشور : سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال از 24 درصد در سال 1384 به 18 درصد در سال 1394 رسیده است و قطعا در سال 1396 کمتر از این خواهد بود.

گلنارنصرالهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت: هر اشتغالی در صنعت پوشاک امروز نیازمند 27 تا 30 میلیون تومان منابع مالی است. سرانه ریالی برای ایجاد اشتغال به ازای یک نفر در صنعت پوشاک به نسبت سایر صنایع و همینطور سایر رشته های صنعت نساجی کمتر است. ورود ماشین آلات صنایع نساجی طی 9 ماهه سال جاری 50 تا 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

علی آقامحمدی  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: بیش از یک و نیم میلیون نفر از شاغلان کشور شغل دوم دارند و با بهره برداری از سامانه کد شغلی همین تعداد از نیروهای آماده به کار، شاغل می شوند. جمعیت کارمندی از یک میلیون و 100 هزار نفر در اول انقلاب به بیش از سه میلیون نفر رسیده است و همه آنها از پول نفت حقوق می گیرند. سه میلیون میلیارد تومان ( سه هزار تریلیون تومان ) سرمایه کل کشور است و در صورتی که بازدهی اش درست شود یک سوم نرخ رشد اقتصادی کشور را تأمین می کند.

مقایسه نرخ بیکاری در فصل پاییز و تابستان 96 به روایت مرکز آمار ؛ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله 25 درصد شد. طبق اعلام مرکز آمار از مجموع ۳ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۶۷ نفر بیکار، ۲ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۵۲۲ نفر مرد و نزدیک به یک میلیون نفر زن هستند بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١١,٩ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز١٣٩٥)، ٠.٤ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته (تابستان ١٣٩٦) ٠.٢ درصد افزایش داشته است.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

 بازار سرمايه

شاخص کل بورس در پایان معاملات بهمن ماه امسال با 669 واحد کاهش نسبت به دی ماه، افت 0.7 درصدی را به ثبت رساند و به رقم 98148 واحد رسید.

در پايان معاملات روز چهارشنبه شاخص با 8 واحد افزايش در مقايسه با روز قبل کاري در کانال کانال  98,157 قرار گرفت . ارزش بازار 3،911،479 میلیارد ریال؛ارزش معاملات2,813 میلیارد ریال؛حجم معاملات 1.014 میلیون سهم

۲۸ و ۲۹ بهمن ماه اسناد خزانه اسلامی مربوط به بودجه سال ۹۶ در نمادهای «اخزا۶۰۸» و «اخزا۶۰۹» در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه ‌شد. بازار فرابورس ایران در حالی هفته معاملاتی گذشته را پشت سر گذاشت که شاهد نقل و انتقال یک‌هزار و ۳۱۶ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار  و ۴۹۷ میلیارد ریال بود، این ارقام اگرچه در مقایسه با هفته پیشین با افت همراه شد؛ اما نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۱۹ روز معاملاتی تعداد ۲۱۲ میلیارد و ۵۴۸ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۴۱ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال در ۱۳ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۸۴۳ دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است.

همچنين به از ابتدای امسال تا کنون 6849 میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میان 104میلیارد ریال از طریق بورس و 6745میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده است.

سهام شرکتهای آلومینیوم ایران، نورد و لوله اهواز، بیمه اتکایی امین، بیمه البرز و آسیا سهام ۵ شرکت دولتی در اسفندماه امسال توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس اوراق بهادار، فرابورس و مزایده عرضه می‌شود.

به گفته رئيس سازمان بورس؛  تعداد سهامداران خارجی بازار سرمایه ایران با صدور 24 کد جدید در دی ماه امسال از مرز یک هزار کد گذشت. ارزش دارایی اين تعداد سرمایه گذار خارجی در بورس تهران ، تا پایان دی ماه امسال 46 درصد افزایش یافت.  تعداد اشخاص خارجی مالک اوراق بهادار برابر با 687 کد معاملاتی است که نسبت به ابتدای سال 16 درصد افزایش دارد. همچنين ۲۰ هزار نفر روزانه در بورس معامله می کنند.

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

نظام بانکي

بررسی صورت وضعیت شبکه بانکی نشان می‌دهد که بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان آذرماه امسال به ۶۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد پایان سال قبل حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد. در مجموع بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی از آذرماه ۱۳۹۴ تا آذرماه امسال نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته است. از بدهی ۶۳ هزار میلیاردی بخش دولتی حدود ۳۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به خود دولت و تا ۲۵ هزار میلیارد دیگر به شرکت‌های وابسته به آن اختصاص دارد.

بانک مرکزی: تاکنون بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزینه و اینترنتی از سوی اين بانک‌ به عنوان ارز رسمی معرفی نشده‌اند و این بانک هیچ گونه فعالیت و مشارکتی در خرید و فروش این ارزها ندارد. به سرمایه‌گذاران و هموطنان گرامی توصیه می‌شود که بر اساس پیشنهادهای فریبنده سوداگران، سرمایه خود را در معرض ریسک قرار ندهند؛ چرا که امکان مالباختگی در آن وجود دارد.

سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما یا نظام یکپارچه معاملات ارزی با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان آغاز به کار کرد. در فاز نخست، ثبت درخواست‌ها برای ارزهای یورو و یوآن امکان پذیر است و متعاقبا در گام‌های بعدی امکان درخواست براي ساير ارزها نيز فراهم مي شود.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۴۶۲۳ هزار میلیارد ریال  است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۳۴۴.۱ هزار میلیارد ریال (معادل ۸.۰ درصد) افزایش داشته است..

دی ‌ماه امسال بالغ بر ۱.۴میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۱۲۹هزار میلیارد ریال در کشور برگشت خورده است.

تلاش آمریکا برای منصرف کردن بانک‌های آسیایی از همکاری با ایران؛ دولت آمریکا در راستای سیاست تحریم بانکی ایران و پس از صدور احکام جریمه چندین میلیارد دلاری علیه بانک های اروپاییِ همکار با ایران این بار تلاش‌های خود را معطوف بانک های آسیایی کرده است. بانک های اروپایی در طی سال های گذشته جریمه های سنگینی بابت نقض تحریم های ایران پرداخت کرده اند و از این رو، تمایلی به تامین مالی طرح های مرتبط با این کشور ندارند. اما دولت آمریکا خیلی زود متوجه شده که ایران کانال جدیدی برای معاملات بین المللی خود پیدا کرده و آن آسیاست. بر اساس اظهارات بیان شده در جلسات دادگاه، اظهاریه های حقوقی و اطلاعات منابع آگاه، بانک های کره جنوبی، تایوان و سایر کشورهای آسیایی به شکل عامدانه یا ناخواسته در کمک به دور زدن تحریم های ایران قبل از اجرای برجام ایفای نقش کرده و بخشی از درآمدهای نفتی این کشور را به دلار تبدیل نموده اند. منبع: بلومبرگ

اخبار و تحولات حوزه اقتصادي از 28 بهمن تا 2 اسفند  1396

تورم

براساس اعلام مرکز آمار، درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور 8.3 درصد، مناطق شهری 8.3درصد و مناطق روستایی 9.1 درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی ماه  1396، برای کل کشور و مناطق شهری 0.1واحد درصد افزایش یافته است و برای مناطق روستایی 0.1 واحد درصد کاهش یافته است.

 

پژوهش خبری // گروه اقتصاد

 

نظر شما