شناسهٔ خبر: 24251273 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

با ادامه شرایط کنونی فوتبال غرق خواهد شد

افاضلی: نمی‌توانم درباره قرارداد کی‌روش حرف بزنم

سرمربی تیم نفت تهران نسبت به برخی سیاست های موجود در فوتبال ایران انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش‌سه"، هومن افاضلی در نشست خبری قبل از دیدار با نفت آبادان حضور یافت و صحبت هایی را انجام داد که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

 


بچه ها را باید از فشار بازی ها رها کنیم


خدا را شکر این بار در نشست خبری تاخیر نداشتم. هفته گذشته و هفته قبل از آن دو هدف را دنبال می‌کردیم، اول اینکه بچه‌ها را از فشار بازی‌ها رها کنیم و بعد از زمان استفاده و تمرکز کنیم.

 


یکی از بهترین اتفاقات برای نفت آبادان رقم خورده است


 صنعت نفت تیم ریشه‌داری است و می‌توان گفت در آبادان یکی از چیزهایی که خیلی مهم است وجود همین تیم صنعت نفت است که مردم به آن عشق می‌ورزند. امسال هم این تیم به لحاظ سازماندهی و شکل بازی عملکرد خوبی داشته و فکر می‌کنم در سال‌هایی که من در خاطرم هست هیچ وقت تا اینجای جدول بالا نیامده بود. یکی از بهترین سال‌هایی است که برای صنعت نفت در حال رقم خوردن است آن هم با یارگیری خوبی که داشته‌اند و عملکردی خوبی که کادر فنی و سرمربی این تیم داشته است.

 


کمالوند را 19 سال است می شناسم


کمالوند را خیلی وقت است می شناسم حدود 19 سال است او را می‌شناسم و با تفکراتش آشنایی دارم، همان‌طور که او متقابلا مرا می‌شناسد. برای کادر فنی و بازیکنان تیم نفت احترام خاصی قائل هستیم و مطمئنا بازی سختی خواهیم داشت چون هر دو تیم سعی می کنند روی زمین بازی کنند و در وهله دوم اینکه آنها علاقه‌مند هستند که بازی را ببرند و این کار را سخت تر می‌کند. امیدوارم زمین ورزشگاه تختی هم ما را یاری کند که بتوانیم بازی خوبی ارائه کنیم.

 


فدراسیون درباره حذف نفت از آسیا تصمیم اشتباهی نگرفت


آن زمان که فدراسیون فوتبال برای رفتن نفت به آسیا تصمیم‌گیری می‌کرد باشگاه نفت ساختار یک تیم آسیایی را نداشت و از لحاظ ورزشی یک معضل وجود داشت. برای تیمی که قهرمان شده بود و می‌خواست که به آسیا برود نرفتنش یک فاجعه و یک تراژدی است؛ اما فکر می‌کنم از لحاظ ساختاری فدراسیون تصمیم اشتباهی نگرفت چون آن زمان تیم شرایط رفتن به آسیا را نداشت؛ اما الان شرایط عوض شده و بنیه مالی و ساختار کافی در تیم وجود دارد. اما آن موقع اصلا این شرایط مهیا نبود و در آن زمان فدراسیون فوتبال باید بهترین تصمیم را برای فوتبال ما می‌گرفت.

 


پاس بخش بزرگی از هویت دوران ورزشی ام است


شما دو باشگاه را به اسم های راه آهن و پاس نام بردید که من فقط در این دو تیم بازی کردم. هرچند دوران بازیگری ام کوتاه بوده؛ اما پاس برای من بخش بزرگی از هویت دوران ورزشی‌ام است. بسیار متأسفم که چنین فاجعه و تراژدی برای پاس به وجود آمده است. مکتب پاس تا ابد زنده می‌ماند و کسانی که در این تیم بازی می‌کردند حداقل هنوز زنده هستند. امیدوارم بزرگترهای این تیم که در پاس بازی و مربیگری می‌کردند برای این تیم فکری کنند. آدمهای بزرگی که بخشی از تاریخ فوتبال ما هستند. اسداللهی، مهاجرانی، حبیبی و ... جمع شوند و ما جوانترها هم کمک کنیم که برای این تیم اتفاقات خوبی بیفتند. یک کار غیرکارشناسی تیمهای زیادی مثل پاس و صبا را از چرخه فوتبال خارج کرد. 

 


نفت هم نزدیک بود مثل پاس و راه آهن شود


سر نفت هم داشت همین اتفاق می‌افتاد. اینها تصمیمات غیرورزشی و سیاسی است. وقتی از یک حوزه دیگر می‌آیند و دخالت می‌کنند این خوب نیست، چون تصمیمات از یک حوزه دیگر گرفته می‌شود. امیدوارم پاس برگردد و پاس تهران زنده شود نه اینکه آن تیم همدان به تهران برگردد. این تیم دیگر برای همدان است و برای تهران نیست. آن پاسی که کارخانه بازیکن سازی بود دوباره تشکیل شود. انشاالله با ارتباطی که با بعضی از پیشکسوتان این تیم دارم صحبت می‌کنیم تا بتوانیم کمکی برای پاس انجام دهیم.

 


تمدید قرارداد کی روش؟


من زمانی عضو کمیته فنی و دبیر این کمیته بودم؛ اما الان حدود 4 سال است که از آن فضا دور شده‌ام. بنابراین ایده ای ندارم چون فضای کنونی فدراسیون را به خوبی نمی‌شناسم یک بخش ورزشی و یک بخش اقتصادی که باید در هر دو طرف به توافقات لازم رسیده شود و نمی توانم در این باره جواب درستی بدهم چون در سازوکارهای فدراسیون نیستم.

 


تیم های ایرانی در آسیا ارزان هستند

 

در این باره چند بحث وجود دارد یکی از مهمترین معیارها این است که ما با چه کسانی در آسیا رقابت می‌کنیم و آنها چقدر هزینه می‌کنند. به لحاظ شرایط اقتصادی تیم‌ها در مضیقه هستند و هزینه‌هایی که می‌کنند مدام از آنها در جامعه سوال می‌شود. با احتساب دلار تیم‌های ما بسیار ارزان هستند. شما مقایسه کنید با الهلال، السد و العین، همچنین تیم‌های ما از لحاظ سخت افزاری و اقتصادی بسیار عقب هستند. از نظر مدیریت هزینه‌ای که باید بگویم به شدت عقب هستیم. به طور مثال اگر ما هزار تومان خرج می‌کنیم آنها همین مبلغ را خیلی بهتر هزینه می‌کنند. ما در مدیریت هزینه خوب عمل نمی‌کنیم؛ اما از لحاظ دیگر ما در استعدادهای بومی بسیار از تیمهای عربی بهتر هستیم؛ ولی خوب آنها از لحاظ اقتصادی جلوتر هستند و می‌روند بازیکنان با کیفیت می‌آورند و ما به شدت در این بخش ضعیف هستیم. تیم‌های عربی به یک باره 20 میلیون دلار برای یک بازیکن هزینه می‌کنند و ما بازیکنی با 150 هزار دلار داریم که این نشان می‌دهد توان رقابتی‌مان بسیار ضعیف است.

 


از تیم های حاشیه خلیج فارس خیلی عقب هستیم


حالا پرسپولیس که یک انسجام تیمی خوبی دارد و سرمربی آن سه سال است که در این تیم حضور دارد و موفق شده بازیکنانش را گلچین کند، می‌آید و یک کارهایی انجام می‌‌دهد، البته پرسپولیس از لحاظ درآمدی تیم اول ایران است و توانسته خودش را از سایر تیم‌ها جدا کند. ما با تیم‌های حاشیه خلیج فارس خیلی عقب هستیم. الان چین مانند کره و ژاپن به شدت سرمایه گذاری می‌کند و این کار را برای ما روز به روز سخت و سخت‌تر می‌کند. فوتبال ما در بن‌بست است و نمی‌تواند درآمد زایی کند و در آن سو فقط هزینه می‌کند. اگر نتوانیم از فوتبال درآمدزایی کنیم همین را هم که داریم از دست می‌دهیم. همه دارند حرکت می‌کنند اما سرعت حرکت ما بسیار پایین است. این شرایط باید عوض شود درغیر این صورت نه تنها فوتبال بلکه ورزش ما تعطیل خواهد شد. 

 


مسئولان فوتبال چاره ای بیندیشند


جلوی پول را بسته‌ایم در حالی که اقتصادمان دولتی است. مثل این می‌ماند که دست و پای یک نفر را ببندیم و بگوییم شنا کند او قطعا غرق می‌شود. راه چاره‌ای وجود ندارد مگر اینکه مسئولان فوتبال بیایند و چاره ای در این خصوص بیاندیشند و راهی را برای فوتبال باز کنند.

نظر شما