شناسهٔ خبر: 24251041 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از مرکز خیریه معلولین ذهنی وحدت

خدمت‌رسانی رایگان به معلولان

مرکز خیریه معلولین ذهنی وحدت مرکزی شبانه‌روزی است که به گفته مسئولان این مرکز، شهروندان در هرزمانی چه در ساعات اداری و چه غیراداری می‌توانند از مددجویان این مرکز بازدید کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مرکز خیریه معلولین ذهنی وحدت، مرکزی برای نگهداری دختران معلول بالای 14 سال است؛ این مرکز خیریه از سال 1358 کار خود را آغاز کرده و خدماتی را که به معلولان ذهنی دارد، به صورت خیریه است.

«وحدت» از سوی هیات امنا و هیات‌مدیره اداره می‌شود و پرسنل این مرکز به صورت عام‌المنفعه مشغول به خدمت‌رسانی هستند؛ در حقیقت تمام خدماتی که یک بچه معلول ذهنی از قبیل خوراک، پوشاک و دارو نیاز دارد در این مرکز به صورت رایگان به این افراد ارائه می‌شود، حتی برخی خدمات پرهزینه همچون فیزیوتراپی، کاردرمانی، دندانپزشکی، ورزش درمانی، کلاس‌های آموزشی و سایر موارد دیگر نیز به صورت رایگان ارائه داده می‌شود.

وقتی از مسئولان این مرکز سوال کردیم تامین این هزینه‌ها به چه صورت است، پاسخ دادند که در مرکز خیریه معلولین ذهنی وحدت برنامه‌هایی را به نفع معلولان برگزار می‌کنیم که یکی از این موارد بازارچه وحدت است.

فریبا جانی، مدیر روابط‌عمومی این مجموعه به «فرهیختگان» می‌گوید: «از ابتدای فعالیت این مرکز یعنی از سال 1358، پنج بازارچه وحدت برگزار شده و این بازارچه‌ای که در اسفندماه قرار است برگزار شود به نفع بچه‌ها و برای تامین لوازم شب عید آنهاست. در این بازارچه جشن آخر سال مرکز نیز برگزار می‌شود که علاوه‌بر این بازارچه، هزینه سایر برنامه‌ها نیز برعهده خیرین است.»

مرکز خیریه معلولین ذهنی وحدت مرکزی شبانه‌روزی است که به گفته مسئولان این مرکز، شهروندان در هرزمانی چه در ساعات اداری و چه غیراداری می‌توانند از مددجویان این مرکز بازدید کنند.

مسئولان «وحدت» بر این باور هستند که اگر توانسته‌اند نزدیک به 40 سال فعالیت کنند، به مدد کمک‌های مردمی و خیرین بوده است که یکی از این موارد، بازارچه وحدت است؛ این بازارچه خیریه از 16 تا 18 اسفندماه از ساعت 10 صبح تا 8 بعدازظهر دایر است که در آن بازارچه غذا، بازارچه لباس و بازارچه زیورآلات برگزار می‌شود.»

به گفته مدیر روابط‌عمومی مرکز خیریه معلولین ذهنی وحدت در شهریورماه سال گذشته نیز این بازارچه برگزار شد و این روال هرساله مرکز است. جانی می‌گوید: «مشارکت مردم از بازارچه‌ها خوب است و استقبال می‌کنند؛ این مرکز، مرکزی خیریه است که زیرنظر کارشناسان بهزیستی اداره می‌شود. هر سازمان و نهادی می‌تواند به ما کمک کند و تنها ما چشم انتظار کمک‌های بهزیستی نیستیم. مردم هم می‌توانند کمک‌های معنوی و هم کمک‌های مادی برای این بچه‌ها داشته باشند. معلولیت از هیچ‌کدام از ما آدم‌ها دور نیست؛ اگر این نکته را باور کنیم بیشتر به این بچه‌ها اهمیت می‌دهیم. پس در نتیجه هرکسی در هر جایی با هرعنوانی می‌تواند به این بچه‌ها کمک کند یا اینکه به آنها سربزند و کمک‌های روحی به آنها داشته باشد.»

وقتی از نیازمندی‌های این مرکز سوال می‌کنیم، می‌گوید: «مرکز سالی 100 میلیون تومان پوشک برای بچه‌ها تهیه می‌کند و شاید در نگاه افراد این هزینه‌ها خیلی به چشم نیاید. دارو و غذا نیز از دیگر اولویت‌های مورد استفاده برای این بچه‌هاست و ما روزی هزار تا 1200 وعده و میان‌وعده غذایی برای این افراد تهیه می‌کنیم. مردم فراموش نکنند که این بچه‌ها قسمتی از جامعه هستند چه در آسایشگاه باشند، چه در خانه و چه در مراکز خیریه ولی نکته اصلی این است که این بچه‌ها هستند و حضور هم دارند و در نهایت یادمان باشد که کار خیر کردن همیشه پول دادن نیست، گاهی می‌توانیم به آنها سر بزنیم.»

مرکز خیریه معلولین ذهنی وحدت در خیابان پاسداران، انتهای بوستان دوم، خیابان شهیدمجید افشاری(ساقدوش)، کوچه وحدت، پلاک ۴ و ۱۱ قرار دارد.

 

* نویسنده : مهسا شمس‌کلائی روزنامه‌نگار

نظر شما