شناسهٔ خبر: 24250713 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گزارش؛

طلای سیاه، معشوقه آمریکا در منطقه

معادن نفت منطقه، اصلی ترین دلیل آمریکا برای تنش آفرینی بین کشورهای اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان؛ بشر همواره به منابع انرژی نیاز داشته است و هر روز با پیشرفت تکنولوژی، رشد جمعیت و امکانات رفاهی و افزایش مصرف انرژی این نیاز بیشتر و بیشتر می شود.

منابع انرژی به طور کلی به دو دسته منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می شوند.

منابع تجدیدپذیر به منابعی همچون خورشید و باد گفته می شود که قابل بازیابی در کوتاه مدت هستند اما منابع تجدیدناپذیر بر خلاف منابع تجدیدپذیر برای بازیابی به هزاران یا میلیون ها سال زمان جهت بازیابی نیاز دارند که به همین دلیل آنها را غیر قابل تجدید و در واقع تمام شدنی می دانند. برای مثال نفت، گاز، زغال سنگ و اورانیوم منابعی تجدیدناپذیرند که از اهمیت بالایی برخوردارند.

در دهه های گذشته کشورهای مستکبر غربی همواره برای استعمار مناطق غنی از منابع انرژی دست به هر کاری زده اند.



در حال حاضر بیش از نیمی از ذخایر نفت و گاز جهان در منطقه غرب آسیا قرار دارد که به شدت مورد توجه قدرت های جهانی است.

در راس کشورهای غربی، آمریکا از دهه چهل میلادی تلاش کرده است با حضور سیاسی و نظامی خود در منطقه غرب آسیا به ویژه خاورمیانه که منبع اصلی انرژی دنیا محسوب می شود مالکیت منابع نفتی، گازی و یا دست کم کنترل توزیع و قیمت آن و به اصطلاح سلطه گری در این حوزه را در جهت منافع خود به منظور حفظ برتری در اقتصاد جهانی را در دست گیرد.

در سال گذشته وب سایت نیوزویک در گزارشی به میزان اهمیت نفت خاورمیانه برای آمریکا پرداخت و نوشت در سال 2003 فرمانده ستاد مرکزی آمریکا در زمان جنگ عراق می گوید: البته که جنگ عراق درباره نفت است و ما نمی توانیم این موضوع را انکار کنیم.

ایالات متحده همچنین پس از شکل دهی بورس نفت و سلطه بر کشورهای عربی تحت ائتلاف خود سیستم توزیع و قیمت گذاری نفت خام را به دست گرفت.

رژیم صهیونیستی هم در طول حیات نامشروع خود در سرزمین های اشغالی همواره از علاقه به تسلط بر منابع نفتی و نفت عبری به جای نفت عربی در خاورمیانه حرف زده است.


سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود در مراسم سرداران شهید حزب الله از درگیری های کنونی در منطقه به عنوان "نبرد نفت و گاز" نام برد و اشغال بلندی های جولان به دست رژیم صهیونیستی و جنگ سوریه و عراق را به همین منظور دانست.

طلای سیاه، معشوقه آمریکا در منطقه
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اسقرار نیروهای آمریکایی در مهمترین نقاط ذخایر نفت و گاز سوریه و عراق بیان کرد: ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود مرتب تکرار می کرد که باید بر ذخایر نفتی مسلط شویم.

منطقه خاورمیانه به ویژه محدوده خلیج فارس علاوه بر اینکه قلب تپنده انرژی در جهان است نقطه ای خاص به لحاظ ژئوپلیتیک و استراتژیک است.

خلیج فارس حد فاصل اتصال قاره های آسیا، آفریقا و اروپاست و محل ترانزیت بسیاری از کالاها به خصوص سوخت و انرژی به نقاط مختف جهان است.

طلای سیاه، معشوقه آمریکا در منطقه
همچنین بخش بزرگی از مسلمانان دنیا به عنوان رقیب اصلی تمدن غرب در منطقه غرب آسیا زندگی می کنند.

در سال 2000 میلادی "پروژه قرن جدید" در آمریکا کلید خورد که بر اساس آن می بایست ایالات متحده بر اصلی ترین نقاط استراتژیک جهان تسلط داشته باشد. بنابراین آمریکا همواره با جنگ افروزی و هژمونی مرگ، ترس و تخریب که البته در آن به فروش و تجارت تسلیحات نظامی هم اشاره شده است سعی در دستیابی به منابع انرژی و تسلط بر منطقه استراتژیک خاورمیانه در راستای منافع خود و حفظ امنیت رژیم غاصب صهیونیستی دارد.

واضح است با سیاست های تجزیه طلبانه امپریالیزم غربی و  ایدئولوژی آمریکایی ها و همپیمانانش که مبتنی بر سرمایه داری با چاشنی استعمار و استکبار ی است و با توجه به ماهیت ژئوپلیتیک و استراتژیک غرب آسیا و خاورمیانه قدرت های غربی هیچ گاه دست از تجاوز به منابع و قلمرو این منطقه از جهان بر نمی دارند و تنها راه جلوگیری از غارت متجاوزانه آنها مقابله و مقاومت است.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان با محوریت نبرد نفت و گاز اظهار کرد: آمریکا، منطقه غرب آسیا و تاحدودی شمال آفریقا را محدوده انحصاری خود می داند به همین دلیل هیچ رقیبی را برای خود نمی پسندد؛ چه این رقیب از دل همین منطقه سربرآورد و در مقابل منافع آنها قد علم کند چه این رقیب مانند کشورهای چین و هند و یا از اروپا باشد.

طلای سیاه، معشوقه آمریکا در منطقه
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا برای سلطه در منطقه چند منظومه ایجاد کرده است، تصریح کرد: منظومه نظامی با استقرار پایگاه های نظامی در منطقه، منظومه سیاسی با همراه کردن کشورهای موتلف با خود که در راس آنها رژیم صهیونیستی است، منظومه رسانه ای برای پوشش و توجیه حضورش در منطقه و جنگ ها و در نهایت منظومه دینی به وسیله واعظین سلاطین که امروز جنایات صهیونیست ها و حضور آمریکا به عنوان منجی منطقه را توجیه می کنند.

وی با بیان اینکه اصلی ترین دلیل اینکه ایالات متحده، غرب آسیا را ملک خود می داند انرژی است، بیان کرد: بحران آینده جهان مسائل ایدئولوژیک و فرهنگی نیست، جهان سرمایه داری متوحش برای دو بحران آب و انرژی در آینده برنامه دارد.

سید افقهی افزود: در ارتباط با پرونده جاسوسی کاووس سید امامی هم ملاحظه شد که بحث بحران آب چقدر جدی و حیاتی است و یکی از اهداف حمله رژیم صهیونیستی در سال 2006 به جنوب لبنان تصاحب رودخانه لیتانی بود و در جنگ افغانستان هم رودخانه هیرمند اهمیت زیادی داشت.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: امروز مشکل ریزگردها، درگیری ترکیه و عراق و تنش بین مصر و اتیوپی به بحران آب مربوط است بنابراین به نظر می رسد در آینده ای  نزدیک بحران آب از بحران انرژی هم خطرناک تر خواهد بود.

سید افقهی با اشاره به اینکه بر اساس یک قاعده کلی در منطقه غرب آسیا هر جا انرژی وجود دارد بحران هم هست، ادامه داد: کمپانی های بزرگ غربی از ذخایر انرژی در جهان برآورد دارند که طبق آن برای هژمون ها و سلطه گری های خود برنامه ریزی می کنند.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات از یک بعد به درگیری های منطقه نگاه می شود و فکر می کنند موضوع فقط بر سر مسائل ایدئولوژیک است اما همان طور که سید حسن نصرالله هم اشاره کرد مسئله فقط آن نیست و رویارویی با محور مقاومت برای تسلط بر ذخایر منطقه در دستور کار آنهاست و اگر به حضور آمریکا در سوریه دقت کنید در نقطه ای مستقر شده اند که به آن انبار نفت و گاز سوریه می گویند و در عراق هم عمده پایگاه های نظامی آمریکا در مناطق نفت خیز قرار دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: رژیم صهیونیستی علاوه بر بهره برداری از چاه های نفت رو به روی شهرهای حیفا، عکا و یافا برای تصاحب ذخایر نفتی بلوک 9 که جزء قلمرو لبنان است خیز برداشت و برای لاپوشانی این دست اندازی مسئله دیوار حائل جنوب لبنان با فلسطین اشغالی را مطرح کرد تا لبنان و اذهان عمومی را به آن مشغول کند.

وی بیان کرد: سید حسن نصرالله اعلام کرد که بلوک 9 طبق نقشه سازمان ملل و سازمان جهانی جغرافیا متعلق به لبنان است و اگر رژیم صهیونیستی به آن نزدیک شود هم اینجا را می زنیم و هم سایر چاه های صهیونیست ها در مناطق اشغالی را هدف قرار می دهیم.

سید افقهی افزود: بعد از ساقط شدن جنگنده اسرائیلی اف 16 ، آمریکا برای اعاده حیثیت وارد عمل شد و تیلرسون وزیر خارجه این کشور در سفر ادواری اخیر خود به منطقه غرب آسیا در لبنان گفت: «در رابطه با مشکل مرزهای زمینی حاضریم وساطت کنیم و اسرائیل را قانع کنیم به نقاط مشخص شده توسط سازمان ملل برگردد اما شما باید در خصوص چاه های نفت کوتاه بیایید، 60 درصد این چاه ها برای شما و 40 درصد آن برای اسرائیل باشد.» اما مسئولان لبنانی اجماع داشتند که اینجا به طور کامل متعلق به لبنان است و سخنان سید حسن نصرالله برای نظر رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان یک نوع کارت گارانتی شد.

وی اضافه کرد: سید حسن نصرالله اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی به بلوک نفتی لبنان نزدیک شود کافی است دولت لبنان به طور رسمی تصمیم سیاسی بگیرد تا در عرض چهار ساعت تمام چاه ها و تاسیسات نفتی و گازی اسرائیل را تعطیل کنیم به همین دلیل حضور آمریکا در منطقه و تقویت تکفیری ها و تروریست ها برای انرژی است چرا که دونالد ترامپ در ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به هیلاری کلینتون گفت: اوباما با عقب نشینی از عراق حماقت کرد چرا که نفت عراق متعلق به ما است.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: آمریکا به بهانه مبارزه با داعشی که دست پرورده خودش است دوباره به عراق برگشته است، به همین دلیل داعش بازی پوششی برای امتداد حضور آمریکا از شمال دیرالزور تا حسکه و بعد به سمت غرب تا منبج است.

سیدافقهی در پایان با بیان اینکه حضور آمریکا در سوریه چند منظوره است، گفت: یک منظور از حضور آمریکا در سوریه، تامین امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی است و هدف دیگر آن اخراج ایران و حزب الله لبنان است تا با تجزیه سوریه بر نفت و گاز آن مسلط شود.

به نظر می رسد با توجه به منابع پرشمار نفت و گاز در منطقه، آمریکا هیچ وقت قصد ترک غرب آسیا را نداشته باشد و برای دست یافتن به منابع نفتی، جنگ های دیگری را هم آغاز کند چرا که حیات اقتصادی اش وابسته به نفت است. البته برخی کشورهای عربی برای اینکه بتوانند توسط آمریکا به انواع و اقسام سلاح ها مجهز شوند تمام منابع خود را به روی آمریکاییها باز کرده اند؛ اما این امر افزون بر اینکه هیچ امنیتی برای کشورهای عربی ایجاد نمی کند بلکه باعث تنش های بیشتری در منطقه می شود. در واقع تنش های بیشتر در منطقه همان سیاستی است که ایالات متحده دنبال می کند چرا که علاوه بر غارت منابع کشورهای دیگر می تواند بازار فروش سلاح هایش را گرم کند. 

انتهای پیام/

گزارش از سینا احدیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما