شناسهٔ خبر: 24250486 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نشست خبری یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور عنوان شد

ابهام وضعیت بیمه‌ راهنمایان گردشگری/ احیای گردشگری کرمانشاه پس از زلزله کلید خورد

رئیس فراکسیون گردشگری با اشاره به مشکلاتی که بیمه تامین اجتماعی را دچار بحران مالی کرده است گفت: حل معضل بیمه راهنمایان گردشگری در سال 97 بعید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، نشست خبری یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر ی کشور در استان کرمانشاه صبح امروز برگزار شد.

مجتبی نیک کردار معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه و قائم‌مقام ستاد خبر استان با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از لحاظ مساحت استان کوچکی قلمداد می‌شود اظهار داشت: این  استان با وجود وسعت کم 7 درصد از منابع آب کشور را در خود جای داده است همچنین 4400 اثر تاریخی ثبت ملی شده و یک اثر ، اثر ثبت جهانی شده بیستون را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: استان کرمانشاه به دلیل شرایط اقلیمی چهار فصل می‌تواند در زمینه جذب گردشگر طبیعی موثر باشد، از جهت تنوع فرهنگی و قومی نیز این استان به عنوان هند ایران معروف شده است. حضور شیعیان، اهل حق، پیروان دین مسیحی و یهودی موجب این نامگذاری بوده است، همچنین شاهد همنشینی اقوام فارس، ترک، و ... در این استان هستیم.

نیک‌کردار ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی این استان را جزء 5 استان نخست کشور از نظر جنبه‌های طبیعی، تاریخی و اکوتوریسم معرفی کرده است و امیدواریم با توجه به شاخصه‌های موجود کرمانشاه به عنوان مرکز گردشگری کشور شناخته شود.

وی با اشاره به اینکه راهنمایان گردشگری نقش و اهمیت زیادی برای توسعه گردشگری دارند ابراز داشت: راهنمایان در واقع واسطه‌های فرهنگی در سفر هستند و می‌توانند کیفیت یک سفر را آنچنان بالا ببرند که گردشگر با یک ذهنیت خوب از سفر بازگشته و به تبلیغ مقصد گردشگری بپردازد.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه عنوان کرد: برای داشتن راهنمای گردشگری با سواد، با تجربه و خوش اخلاق نیازمند توسعه آموزش راهنمایان گردشگری هستیم تا این قشر بتوانند به عنوان یک واسطه فرهنگی عمل کنند و ارزش مناطق گردشگری را به خوبی منتقل کنند.

وی از ملزومات گردشگری به امنیت مقصد گردشگری اشاره کرد و گفت: کرمانشاه از لحاظ امنیت جزو استان‌های نخست کشور است.

به گفته نیک‌کردار این استان از لحاظ زیرساخت سفر نیز جزو استان‌های قدرتمند شناخته می‌شود چرا که 150 پرواز در هفته از فرودگاه این استان انجام می‌شود و در واقع فرودگاه کرمانشاه از فرودگاه‌های های غرب کشور است.

این مقام مسئول از امکان صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه کرمانشاه خبر داد و گفت: عمده راه‌های کرمانشاه تبدیل به بزرگراه شده‌اند و بخش کم باقیمانده نیز بزودی تبدیل به بزرگراه می‌شود.

وی اظهار داشت: زیرساخت مناسب ارتباطی و مخابراتی و وجود مرز قصر شیرین از شاخصه‌های گردشگری این استان است.

نیک‌کردار از تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد خبر داد و ابراز داشت: وجود 10 سد در این استان قابلیت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری همجوار این سدها را فراهم کرده است همچنین 70 سراب، 700 چشمه و وجود مراکز اقامتی گسترده می‌تواند به پیشرفت صنعت گردشگری در این منطقه کمک کند.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه طرح جامع گردشگری این استان در سال 82 تا 83 تهیه شده تاکید کرد: در حال تجدیدنظر در این طرح جامع هستیم.

نیک‌کردار با تاکید بر اینکه گردشگری در کنار سایر خدمات از قابلیت‌های استان تبدیل شده است گفت: محور توسعه کرمانشاه بر پایه گردشگری،‌خدمات و تجارت خواهد بود. بنابراین تلاش ما این است که برای صنعت گردشگری در این استان فرش قرمز پهن کنیم چون قابلیت آن را داریم.

در ادامه این نشست جبار کوچکی‌نژاد رئیس فراکسیون گردشگری با اشاره به نقش ویژه استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس ابراز داشت: برای توسعه این استان و براساس این که امروز گردشگری به عنوان یک صنعت پایدار از سوی نظام پذیرفته شده است مجلس به عنوان قانون‌گذار و دولت در بخش اجرا در تلاش است تا موانع را برای توسعه گردشگری از جلوی پای تشکل‌های گردشگری بردارد.

وی ادامه داد: اگر دولت برای برگزاری چنین گردهمایی وارد می‌شد باید هزینه‌های میلیاردی می‌کرد اما این تشکل‌ها کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور و دیگر تشکل‌ها این قابلیت را دارند که با هزینه‌های پایین‌تر به توسعه گردشگری در کشور بپردازند. این مساله در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته تا امورات را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه فراکسیون گردشگری از مجلس هشتم فعال شده و به صورت مداوم با تشکل‌های گردشگری ارتباط و جلساتی دارد گفت: سعی کرده‌ایم در تنظیم برنامه و قوانین نظرات این تشکل‌ها را لحاظ کنیم.

وی راهنمایان گردشگری را برای جذب گردشگر داخلی و خارجی حائز اهمیت دانست و گفت: این فعالان می‌توانند با راهنمایی مناسب خود کشور را به خوبی معرفی کنند اما نیازمند آموزش و تسلط کافی برای معرفی و روایت جاذبه‌های ایران هستند.

در ادامه جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه گهواره تمدن، هندوستان ایران و افشره ایران زمین معرفی می‌شود اظهار داشت: حضور جامعه راهنمایان گردشگری به عنوان میانبری برای معرفی استان فکر خوبی بود، چرا که راهنمایان می‌توانند به عنوان سفیران در سراسر کشور این استان و جاذبه‌هایش را معرفی کنند.

وی از ایجاد کمیته پایدارسازی رویداد گردهمایی راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت: پس از این رویداد مهم باید کرمانشاه به حق خودش به عنوان مقصد گردشگری برسد.

اویس کیانی رئیس کانون راهنمایان گردشگری نیز با اشاره به اینکه پس از زلزله کرمانشاه این استان به دلیل مشکلات بوجود آمده از تیتر خبرها دور شده است ابراز داشت: ما سعی کردیم با برگزاری ا ین گردهمایی کرمانشاه را دوباره در رسانه‌ها احیا کنیم. این اتفاق به حضور 400 راهنمای گردشگری و حضور رسانه‌ها در کرمانشاه به خوبی دنبال شد.

کیانی از افتتاح فاز اول سامانه جامع راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت:  این سامانه با همراهی انجمن صنفی جامعه تورگردانان تهیه شده و تکمیل کننده ارتباطات راهنمایان با عناصر فعال این حوزه است.

وی همچنین از تهیه کتاب راهنمای گردشگری «برد» در سال آینده خبر داد و گفت: این کتاب به عنوان رفرنس جهانی گردشگری در سال 2016 شناخته شده و به دنبال انتشار آن در خصوص جاذبه‌های گردشگری ایران هستیم.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری همچنین از تعریف مسیر مسافران گردشگری ریلی و توسعه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد: کرمانشاه با توجه به زلزله اخیر به منطقه قرمز گردشگری تبدیل شده بود که می‌خواهیم با کمک رسانه و فعالان به حالت سفید بازگرداند.

مهسا مطهر عضو هیات مدیره راهنمایان گردشگری و مسئول بیمه راهنمایان نیز در خصوص نبود بیمه راهنمایانی گردشگری در کل کشور گفت: صنعت گردشگری یک صنعت خدمات محور است که پایه آن نیروی انسانی است و نیروی انسانی برای ادامه فعالیت باید امنیت شغلی داشته باشد برای حل این معضل نیازمند تدوین قوانین حمایتی و حل معضل بیمه راهنمایان گردشگری هستیم.

جبار کوچکی‌نژاد رئیس فراکسیون گردشگری با اشاره به اینکه این فراکسیون در مجلس بحث وزارت گردشگری را پیگیری کرده است اظهار داشت: این مساله با یک فوریت تصویب شد و در کمیسیون ویژه‌ای دنبال می‌شود و در اولین فرصت در سال 97 این مساله را پیگیری می‌کنیم.

وی جابجایی 4 نفر در سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی را نشانه بی‌ثباتی این مساله در نگاه دولت دانست و گفت: کشور ما نیازمند افزایش ظرفیت گردشگری است. هرچند متن دولت موافق این مساله است اما نبود ثبات مدیریتی می‌تواند ضعف دولت در این زمینه را نشان دهد.

وی تشکیل نظام صنفی گردشگری و کمیسیون گردشگری در مجلس را از دیگر برنامه‌های این فراکسیون عنوان کرد و گفت: بیمه راهنمایان گردشگری به دلیل مشکلات مالی که برای تامین اجتماعی بوجود آمده و این سازمان را دچار بحران کرده است با ابهاماتی روبرو است و در واقع تصویب این قانون بدون اینکه منابع مالی دیده شود بی‌معنا است.

وی افزود: قرار بود در بودجه سال 97 بیمه راهنمایان گردشگری که حجم محدود 8 هزار نفری را تشکیل می‌دهند حل شود. برای این منظور دولت باید لایحه ساماندهی بیمه را به مجلس ارائه کند. اما با شرایط موجود نمی‌توان قول داد که مشکل بیمه راهنمایان بیمه گردشگری در سال 97 حل شود.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس از تصمیمات پراکنده در این حوزه انتقاد کرد و گفت: برای حل مسائل موجود در گردشگری کشور بنا بر قانون برنامه ششم و بندهای 98، 99 و 100 که به این مساله پرداخته است دولت باید لایحه تهیه کند.

وی ادامه داد: سند راهبردی گردشگری که به سازمان میراث فرهنگی تکلیف شده است بسیاری از مسائل را حل می‌کند.

کوچکی‌نژاد در خصوص برخی اتفاقات در جریان یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در استان کرمانشاه توضیح داد: نباید به بحث‌های حاشیه‌ای بپردازیم برخی مسایل خطوط قرمز نظام شناخته می‌شوند و برخی می‌خواهند از این ضوابط و خطوط عبور کنند، قانون‌گذاری مجلس براساس اعتقادات مجلس است و نمی‌توان از مجلس خواست قانون‌گذاری‌اش برخلاف باورهای مردم باشد.

در ادامه جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص قطع برنامه رقص آئینی کردی و انتقادات به وجود آمده گفت: برنامه رقص آئینی جزء برنامه راهنمایان گردشگری اعلام نشده بود و براساس دستور وزارت ارشاد تا 4 روز بعد از شهادت برگزاری چنین مراسماتی غیرمجاز است به همین دلیل از ادامه این برنامه جلوگیری شد.

معاون امور عمرانی کرمانشاه در خصوص وضعیت اسکان زلزله زده‌های کرمانشاه اظهارداشت: تا آخر سال 97 همه مردم زلزله زده اسکان پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای روستا نشین‌ها تا پایان تیرماه و شهرنشین‌ها تا پایان 97 اسکان داده می‌شوند.

نیک کردار با بیان اینکه مردم زلزله زده به لحاظ روانی آسیب دیده‌اند گفت: برای بازتوانی، ایجاد نشاط و امید میان مردم نیازمند کمک‌های بیشتری هستیم.

در ادامه صدیقی رئیس جامعه تورگردانان کشور با اشاره به اینکه در 11 نمایشگاه بین‌المللی گردشگری استان‌های مختلف حضور داشته‌اند و در هر دوره نمایشگاه با تم خاصی از این استان برگزار شده است از مسئولان کرمانشاهی خواست برای سال‌های آینده و معرفی تم کرمانشاه برنامه‌ریزی کنند چرا که یکی از راه‌های جذب گردشگر حضور در این نمایشگاه‌ها است.

وی افزود: ایجاد مسیرهای جدید خارج از مسیرهای کلاسیک از دیگر برنامه‌های گردشگری از سوی جامعه تورگردانان است. 

صدیقی اظهارداشت: برای جذب توریست فراخوان‌هایی به استان‌های مختلف داده شده که محصولات گردشگری و مسیرهای مناسب برای جذب توریست را اعلام کنند اما تا به امروز تنها 2 تا 3 استان شرکت کرده‌اند. 

معاون امور عمرانی کرمانشاه از طرح ساماندهی رودخانه قره سو و جمع آوری فاضلاب‌ها و زیباسازی اطراف این رودخانه خبرداد و گفت: در تلاشیم مرز خسروی را که مسیر تردد زائران در طول سال و در ایام اربعین است دوباره باز کنیم. البته این مسئله نیازمند همراهی معاونت سیاسی امنیتی استان است.

وی ادامه داد: قطار سبک شهری کرمانشاه تا آخر سال 99 افتتاح می‌شود همچنین کوریدوری در مسیر بیستون، طاق‌بستان در حال انجام عملیات عمرانی است تا بتواند امکانات گردشگری در این مسیر در اختیار گردشگران قرار دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص نم‌زدگی تکیه معاون‌الملک گفت: این تکیه در سال‌های جنگ مسیر چشمه‌ها، قنات‌ها و سیلاب‌ها قرار گرفته بود و 2 حمام موجود در تکیه تا 18 سال پیش از محل چشمه‌ها تأمین آب می‌شد علاوه بر این ساخت و سازهای غیرمجازی که اتفاق افتاده باعث شده این تکیه دچار نم‌زدگی شود.

وی ادامه داد: حل این مسئله در دستور کار قرار گرفته و با درخواستی که از ستاد مدیریت بحران استان شده است تخلیه آبهای موجود در تکیه به زودی آغاز می‌شود و ما تمام توان و انرژی خود را برای اینکه این تهدید به خطر جدی تبدیل نشود به کار می‌گیریم.

وی همچنین از اختصاص 6 میلیارد تومان برای اجرای پروژه بیستون در سال 96 خبرداد و گفت: ساماندهی منظره بیستون، ساماندهی سالن نمایش ورودی بیستون و ایجاد راه دسترسی برای معرفی سنگ‌نوشته از برنامه‌های این پروژه‌ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما