شناسهٔ خبر: 24250050 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گزارش «قدس» از تغییر معادله نبرد محور مقاومت با رژیم صهیونیستی در پی سرنگونی اف۱٦ اسرائیلی:

پایان جولان در آسمان

اتفاقی که اخیرا در منطقه جولان رخ داد، جرقه حوادثی سخت و ناگوار برای صهیونیست هایی خواهد بود که هیچ گاه عادت به شکست در جنگ هوایی نداشتند و این مسئله نوید بخش روزگاری سخت تر برای دشمن صهیونیست است

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- «آنچه که هفته گذشته در سوریه رخ داد، دستاورد نظامی منحصر به فردی است و آنچه که بعد از آن رخ می دهد دیگر مانند قبل نیست و تاثیر منفی بر اسرائیل خواهد گذاشت.  بشار اسد دستور سرنگون کردن جنگنده رژیم اشغالگر را صادر کرد. این یک تصمیم سوری بود. کادر رهبری سوریه تصمیمی مبتنی بر دفاع از خود اتخاذ کرده است. کسی که جنگنده اسرائیلی را سرنگون کرد افسران و سربازان ارتش قهرمان سوریه بودند و ایران یا طرفی دیگر در آن نقش ندارد». اینها بخش‌هایی از سخنان روز جمعه سیدحسن نصرالله در مراسم بزرگداشت فرماندهان شهید حزب الله در ضاحیه بیروت است. اشاره دبیرکل قهرمان حزب الله به سرنگون کردن جنگنده اف ۱۶ رژیم صهیونیستی است که ده روز قبل (۲۱ بهمن) در پی تجاوز به حریم هوایی سوریه و تلاش برای آسیب زدن به برخی امکان نظامی این کشور، از سوی پدافند هوایی سوریه رهگیری شده و مورد اصابت موشک قرار گرفت.

شاید بتوان اتفاقی که در ارتفاعات جولان افتاد را غیر منتظره ترین اتفاق در دهه اخیر در عرصه مبارزه با رژیم صهیونیستی به حساب آورد. نیروی هوایی صهیونیست ها که سمبل افتخار و شکست ناپذیری ارتش این رژیم به شمار می رود ضربه ای را متحمل شد که باورش برای هیچ کس در تل آویو قابل باور نبود. شاید بتوان ماجرا را در ساقط کردن اف ۱۶ خلاصه کرد اما تبعات و پیامدهای این حادثه فراتر از یک سرنگونی به شمار می رود، پیامی از جنس شکست برای ارتشی که ادعای شکست ناپذیری اش گوش فلک را کر کرده است.

نیروی هوایی اسرائیل، سلاح کشتار و ترور

در چند نوبت تقابلارتش رژیم صهیونیستی با ارتش کشورهای عربی، نیروی هوایی این رژیم که به لطف کشورهای غربی و اروپایی مجهز به جدیدترین هواپیماهای بوده، نقش مهمی در وارد کردن ضربات سهمگین به طرف مقابل را بر عهده داشته است.

در جنگ ۶ روزه که به شکست مفتضحانه کشورهای عربی از این رژیم منجر شد، نیروی هوایی اسرائیل در ضربه ای مهلک نیروی هوایی مصر را در روی زمین به طور کامل منهدم کرد. همچنین بمباران های سنگین اسرائیل ضد شهرها و مناطق شهری کشورهای عربی، نقش عمده ای در شکست روحیه ارتش های این کشورها داشته و به شکست نهایی آنها منجر شد.

از دوره نبرد کشورهای عربی با صهیونیست‌ها که بگذریم، صهیونیست ها در عصر جدید تقریبا با همه کشورهای عربی متخاصم سازش کرده و تنها سوریه و لبنان بودند که حاضر به سازش نشدند. عصر سازش یعنی پایان یافتن عصر نبردهای کلاسیک با ارتش های رسمی دول عربی، اما این پایان یک شروعی هم داشت و آن آغاز فعالیت های نیروهای مقاومت اسلامی لبنان در شمال سرزمین های اشغالی و مقاومت فلسطین در جنوب این مناطق بود.

گرچه این نیروها توانستند ضربات مهلکی بر پیکره ارتش اسرائیل وارد کنند اما نداشتن قدرت پدافندی از سوی این رزمندگان، نیروی هوایی اسرائیل را به عنوان یکه تاز درعرصه نبردهایی هوایی تبدیل کرد. ارتش سوریه هم علی رغم دشمنی ایدئولوژیک با رژیم صهیونیستی از تجهیزات قدیمی روسی رنج می برد و می توان گفت توانایی مقابله با نیروی هوایی مدرن اسرائیل را نداشت. معمولا نیروی هوایی اسرائیل در جنگ های قبلی خود به صورت موردی و تقریبا سبک به بمباران روستاها و مناطق شهری لبنان یا نوار غزه اقدام می کرد که خسارت های متوسطی را بر جا می گذاشت اما جنگ ۳۳ روزه را می توان نقطه عطفی در سیر بمباران های صهیونیست ها به شمار آورد.

در این جنگ خانمان سوز و ویرانگر تقریبا همه اهداف در لبنان مورد اصابت بمباران های سنگین صهیونیست ها قرار گرفت. بعضی از روستاها با خاک یکسان شده و مردم زیادی به کشته و مجروح شدند. این اتفاقات به صورت وحشیانه تری در نوار غزه به دفعات در سالهای اخیر تکرار شده است. تحولات منطقه غرب آسیابویژه شامان که به نوعی درگیری بین جریان مقاومت اسلامی و رژیم صهیونیستی را غیر قابل اجتناب کرده است، لزوم زمینگیر کردن نیروی هوایی ارتش صهیونیستی را در اولویت جریان مقاومت قرار داد.

اولویتی که بعد از جنگ ۳۳ روزه شروع به نمود عینی در میدان مبارزه با صهیونیست ها کرد. پیشتر منابع اطلاعاتی این رژیم از رسیدن سلاح های پیشرفته ضد هوایی به دست نیروهای حزب الله لبنان و ارتش سوریه خبر داده اند. این خبر را اگر بخواهیم به شکل دقیق تری معنا بکنیم یعنی برهم خوردن توازن قوا به نفع جریان مقاومت، یعنی اینکه دیگر آسمان هم برای اسرائیلی ها امن نخواهد بود.

اتفاقی که اخیرا در منطقه جولان رخ داد، جرقه حوادثی سخت و ناگوار برای صهیونیست هایی خواهد بود که هیچ گاه عادت به شکست در جنگ هوایی نداشتند و این مسئله نوید بخش روزگاری سخت تر برای دشمن صهیونیست است. روزگاری که دیگر نیروهای اسرائیلی حتی به توان نیروهای هوایی شان هم نمی توانند دلخوش کنند. آنها پیشتر در میدان نبرد زمینی هم عرصه را به رقیب قدرتمندشان واگذار کرده بودند و حتی پس از غرق شدن ناوچه ساعر در جریان جنگ ۳۳ روزه توسط رزمندگان حزب الله، آسیب پذیری شان در دریا هم عیان شده بود. عملیاتی که چند روز قبل سردار قاسم سلیمانی آنرا حاصل طراحی و مدیریت اسطوره مقاومت اسلامی، حاج عماد مغنیه عنوان کرد.

 *منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

نظر شما