شناسهٔ خبر: 24249921 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

استان سمنان از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان پاک است

محمد سعیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس پایش های دامپزشکی استان سمنان از بیست و هفتم دی 96 تاکنون فقط یک مورد شیوع بیماری آنفلوانزای حاد

صاحب‌خبر - محمد سعیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس پایش های دامپزشکی استان سمنان از بیست و هفتم دی 96 تاکنون فقط یک مورد شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان کشف شد که به طور کامل مهار شد.
وی با اشاره به اجرای طرح پایش از سوی کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان سمنان درباره این بیماری، افزود: مراقبت فعال با نظارت بر مراکز صنعتی و مراقبت غیرفعال با همکاری دهیاری ها، مراکز بهداشت و مرغداران، در مورد این بیماری با دقت انجام می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: در یک کانون شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در سرخه چهار هزار مرغ به صورت ضربتی نابود شد و به زودی 2 میلیارد و 200 میلیون ریال غرامت از محل اعتبارات ملی به این واحد خانگی روستایی پرداخت می شود.
سعیدی با اشاره به اجرای تمام مراحل پاکسازی و ضدعفونی روستای محل کانون آنفلوانزای حاد پرندگان، خاطرنشان کرد: صاحبان صنعت مرغ یا مالکان واحدهای روستایی و مرغ های خانگی یا زینتی، در صورت مشاهده علایم بالینی بیماری آنفلوانزای پرندگان مانند کسلی، ترشحات بینی و چشم پرندگان، آن را به دامپزشکی اطلاع دهند.
به گفته وی، سامانه 1512 دامپزشکی 24 ساعته در این زمینه پاسخگوست.
سعیدی، با هشدار درباره خطر خرید و فروش پرندگان از افراد دوره‌گرد یا غیربومی استان، بیان کرد: مهمترین و بیشترین احتمال بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان، خرید و انتقال پرندگان از خارج از استان است، یک کانون گزارش‌شده از این بیماری در سرخه نیز با انتقال مرغ از خارج از استان ایجاد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: در روند نظارت این اداره کل، امسال 130 هزار جوجه فاقد هویت کشف شده از دوره‌گردها یا ایست و بازرسی‌ها و 200 هزار مرغ کشتار صنعتی شامل سه محموله به وزن حدود هفت تن به خاطر باقیمانده‌های دارویی نابود شده است.
وی با اشاره به امکان شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در 102 گونه پرنده از کلاغ، قمری تا پرندگان زینتی، هشدار داد: شهروندان به خاطر بیماری آنفلونزای حاد، پرندگان زینتی را فقط از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی خرید کنند و از خریدن پرندگان بومی از افراد ناشناس خودداری کنند.
وی با اشاره به سویه جدید بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان که قابلیت شیوع به انسان را دارد، گفت: به دلیل اینکه روند ابتلا و طی چرخه این بیماری تا به انسان آنی نیست، نظارت دقیق و همکاری صاحبان صنایع و مرغداران بومی، بیشترین کمک را برای جلوگیری از شیوع بیماری و تلفات و خسارت خواهد کرد.
سعیدی، از تجهیز آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای شناسایی سریع این بیماری خبر داد و گفت: سال گذشته موارد مشکوک برای آزمایش به تهران ارسال می شد، ولی امسال در این آزمایشگاه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان طی چند ساعت قابل شناسایی و اعلام است تا صنعت مرغداری استان همچنان پاک بماند.
بیشترین خطر ابتلا به آنفلوانزای حاد پرندگان در بین مرغ تخمگذار وجود دارد که سن بالاتری دارند و مرغ گوشتی به دلیل عمر کوتاه کمتر در معرض این بیماری است.
در استان سمنان یک میلیون و 600 هزار مرغ تخمگذار در دوره تولید می شود، ظرفیت تولید مرغ گوشتی در استان در یک دوره 10 میلیون و در سال 50 میلیون قطعه است.
هشت استان کشور به صورت جدی با بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در گیر هستند که بیشتر در فصل سرد سال شیوع پیدا می کند و استان سمنان سال گذشته نیز جزء 6 استان پاک از این بیماری بود.
6103 تهیه و انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام

نظر شما