شناسهٔ خبر: 24249905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا شفاف سازی می کند/

سناریوی ناکامی پاس؛ با سیاه نمایی و ابهام آفرینی

همدان- ایرنا- چشم پوشی از حمایت های محمدناصر نیکبخت استاندار همدان از تیم پاس و برجسته سازی ناکامی ها با سیاه نمایی و تخریب جایگاه مدیریت ارشد استان، امروزه اصلی ترین راهبرد مدیرانی است که در سال های اخیر با عهده دار شدن مسئولیت در مدیریت این باشگاه، به شخصه عامل اصلی سقوط آن بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در واقع برخی از مدیران عامل پیشین پاس برای مبرا کردن خود از ناکامی های به ثبت رسیده، با اجرای سناریوی 'تخریب' قصد دارند مدیریت ارشد استان را در حوزه 'پاس' ناکارآمد و ناتوان معرفی کنند و در این مسیر برخی رسانه ها با ادعای شفاف سازی، آب به آسیاب این افراد می ریزند.
شماری از مدیران عامل سابق پاس در روزهای اخیر با مغتنم شمردن سقوط پاس به لیگ دسته سه، با هدف مقصر جلوه دادن شخص استاندار می کوشند با هجمه سازمان یافته حمایت های مسئولان را که در زمان مدیرعاملی آنها قابل تقدیر وصف شده بود، این بار با سیاه نمایی و ابهام آفرینی به چالش بکشند.
افراد یاد شده که سابقه فعالیتشان برای مردم به ویژه ورزش دوستان همدان آشکار است، این روزها در قامت منتقدان بیگناه و عاری از هرگونه اشتباه در اداره تیم پاس در زمان مدیرعاملی خود، به منظور فرار از قبول قصوری که در دوره مدیریتی داشته اند، دست به تخریب و هجمه وسیع علیه نماینده دولت زده اند.

** گذری بر اوضاع و احوال پاس در 10 سال گذشته
انتقال پاس به همدان با مدیرعامل سیدمحمدکاظم اولیایی همراه شد. اولیایی در آن زمان (سال 86) به جز عضویت در اتحادیه فوتبال ایران، سمتی در امور باشگاه داری نداشت و به سبب تجربه و اینکه یکی از مدیران بومی و باتجربه فوتبال همدان که سابقه مدیرعاملی باشگاه استقلال را داشت، با تصمیم بهروز مرادی استاندار وقت به عنوان مدیرعامل پاس منصوب شد.
آغار کار اولیایی در پاس با بودجه ای بی نظیر و برخورداری از بازیکنانی بود که هر یک از آنها جزو بهترین نفرات فوتبال آن تاریخ ایران بودند.
پاس در سالی که اولیایی مدیرعامل آن بود (هفتمین دوره لیگ برتر) و بگوویچ اخراج شده از تیم ملی امید ایران، سرمربیگری آن را به انتخاب خود او در اختیار داشت، عنوانی بهتر از پنجمی کسب نکرد؛ در حالیکه با بودجه کلان هزینه شده می توانست حتی در جمع سه تیم برتر لیگ قرار بگیرد.
در همان سال شایعه شد که اولیایی به سبب نبود زیرساخت در فوتبال همدان تمایلی به قرار گرفتن پاس در جمع سه تیم برتر کشور برای راه یافتن به جام باشگاه های آسیا را نداشت.
اما در سال دوم مدیرعاملی اولیایی (هشتمین دوره لیگ برتر) و به رغم وضعیت مالی بسیار مطلوب، ستاره های پاس از این تیم جدا شدند و تلاش برای حفظ آنها صورت نگرفت.
این بار نیز پاس با اولیایی و سرمربیگری بگوویچ عنوانی بهتر از دوازدهمی در جدول 18 تیمی لیگ برتر به دست نیاورد.
با شروع لیگ برتر نهم، انتخاب علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی پاس در واقع ضربه مهلکی بر پیکره پاس همدان بود و تیم پاس با انتخاب اشتباه اولیایی در سرمربیگری منصوریان که نخستین تجربه او به شمار می رفت، همواره جزو قعرنشینان جدول بود و دلهره سقوط هواداران را به نگرانی انداخت تا جایی که هر 2 فرد یاد شده با تصمیم مستقیم استاندار وقت که ریاست هیات مدیره باشگاه را در اختیار داشت، محترمانه اخراج شد.
با روی کار آمدن سردار کریم ملاحی به عنوان مدیرعامل و انتخاب علی اصغر مدیر روستا در سمت سرمربیگری تیم پاس، این تیم در نهایت توانست در لیگ برتر نهم و با رتبه پانزدهم جدول 18 تیمی لیگ برتر حفظ شود و در واقع پاس تنها با یک امتیاز اختلاف نسبت به مقاومت شیراز از سقوط به لیگ یک نجات یافت.
دهمین دوره لیگ برتر با تغییر استاندار همدان همراه شد و کرم رضا پیریایی در حالی به عنوان استاندار همدان منصوب شد که پاس شرایطی به مراتب وخیم تر از سال های قبل تر پیدا کرد.
در همان سال بود که پاسی ها با سفر پرهزینه و حاشیه ساز به کشور هلند، معدود تیم ایرانی بودند که در یک کشور اروپایی اردو زدند.
حاشیه های تیم پاس در این سال قبل از شروع فصل مسابقات کلید خورد و پاس با تیمی نه چندان قدرتمند از همان آغاز بازی ها دچار تنزل شدند.
حتی تغییر در هفته های پایانی لیگ برتر دهم و سپردن تیم به عباس صوفی مدیرعامل بومی پاس هم کاری از پیش نبرد و به رغم تلاش فراوان، سقوطی تلخ در پرونده پاس به ثبت رسید.
در همان سال بود که در کنار عباس صوفی، عبدالحمید رمضانی یکی از مدیرعامل سال های بعد تیم پاس به عنوان سرپرست تیم مسئولیت داشت و شایعه تبانی برخی تیم ها را مطرح کردند و دست آخر راه به جایی نبردند و پاس با تفاضل گل کمتر نسبت به سایر حریفان سقوط کرد.
در حقیقت پاس در شرایطی به لیگ یک سقوط کرد که ابتدای فصل تا همان چند بازی پایانی به سردار ملاحی مدیرعاملی که دهه 70 پاس را قهرمان آسیا کرده بود، سپرده شد.
در آن سال نیز پاس هزینه های هنگفتی را صرف جذب بازیکن، اردوی برون مرزی و خرید چند بازیکن خارجی انجام داد.
شروع پاس در لیگ دسته یک با سرمربیگری فراز کمالوند و سرپرستی عبدالحمید رمضانی همراه بود و این تیم در همان سال نیز اردویی پر سر و صدا را در کشور ترکیه برپا کرد تا جزو معدود باشگاه ها و شاید هم تنها تیمی لیگ یکی باشد که به خارج از کشور رهسپار شد.
سبزپوشان پاس در همان سال هم با وجود هزینه های سرسام آور و حتی بازیکن خارجی جذب شده راه به جایی نبردند و با بروز حاشیه ها و جایگزین کردن بگوویچ به جای کمالوند در اواسط مسابقات، از صعود بازماندند.
در واقع پاسی که به ادعای عبدالحمید رمضانی سرپرست و قائم مقام وقت این باشگاه به فوتبالی ها سپرده شده بود نیز در گروه 'ب' لیگ یک پایین تر از آلومینیوم هرمزگان، گهر درود و ماشین سازی تبریز، در بین 14 تیم چهارم شد و به لیگ برتر صعود نکرد.
در دومین سال حضور پاس در لیگ یک، با حکم فامیل کریمی رئیس هیات مدیره باشگاه، عبدالحمید رمضانی مدیرعامل پاس شد و با وینگو بگوویچ کروات و جذب بازیکنان مطرح و بومی پا به این رقابت ها گذاشت تا بتوانند برای صعود لیگ برتر تمام تلاش خود را به کار بگیرند.
خبرگزاری فارس در همان سال (به تاریخ 28 تیرماه 92) نوشت: 'مدیرعامل جدید پاس، باشگاهی را تحویل گرفت که بدهی های آن با اسناد و مدارک موجود هم خوانی نداشت و به ناچار برای فصل جدید در هیات مدیره با تصویب بودجه ای بالغ بر 4.5 میلیاردی برای صعود به لیگ برتر تیمی را آماده کرد و نیم نگاهی به بدهی های میلیاردی ادوار گذشته باشگاه داشت'.
تیتر این خبرگزاری در گزارش فوق نیز با عنوان ' بدهی 6 میلیاردی در عرض 6 سال/ دسته‌ گل مدیران عامل پاس همدان تمامی ندارد' منتشر شد.
پاس در آن سال با تغییر و تحول در کادر فنی و سپردن هدایت تیم به امید طیری و خوش شانسی از رای صادره مبنی بر تبانی تیم شهرداری تبریز توانست به مرحله پلی آف راه یابد و برد 3 بر 2 در مجموع 2 بازی برابر تیم مس سرچشمه باعث شد تا کورسوی امیدی برای لیگ برتری شدن تیم پاس باز شود.
پاس با این پیروزی حریف تیم لیگ برتر ذوب آهن اصفهان در مرحله پلی آف شد و باخت چهار بر یک پاس برابر ذوب آهن و تساوی یک بر یک حکایت از صعود نکردن پاس داشت تا آرزوی همدانی ها به بالاترین سطح فوتبال ایران سه ساله شود.
پس از آن بازی بود که در میان غم و اندوه هواداران پاس، به یکباره تایید حکم محرومیت مدیرعامل، سرمربی و مدیر روابط عمومی باشگاه پاس از سوی کمیته استیناف باعث شد تا اوضاع این تیم بدتر از قبل شود و آبروریزی بزرگی برای ورزش همدان رقم بخورد.
پاس تا آن سال به زعم رسانه ها با بدهی 6 میلیاردی که حاصل مدیران عامل وقت بود، نه تنها به لیگ برتر بازگشتی نداشت، بلکه آبستن حاشیه های مختلف نظیر همین محرومیت مدیرعامل و برخی عوامل بود.
با وجود این در همان سال شورای شهر همدان با واگذاری زمین به صورت تغییر کاربری به تیم های الوند و پاس (نمایندگان همدان در لیگ دسته یک) موافقت کرد و آورده قابل توجهی به لحاظ مالی برای 2 تیم داشت.
با تغییر کاربری این زمین ها، بهرام یدی مدیرعامل وقت الوند که باشگاه خصوصی به شمار می رفت، سود قابل توجهی بابت هدیه مسئولان در واگذاری زمین با عنوان کمک به اداره تیم دریافت کرد.
طولی نکشید که رمضانی بازهم به عنوان مدیرعاملی باشگاه پاس به کارش ادامه داد و در همان سال هم وی از مسئولان همدان بابت حمایت ها قدردانی کرد.
رمضانی در گفت وگوی خبری با خبرگزاری مهر در اردیبهشت ماه سال 1393، با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور بحرانی است، عنوان کرد: 'تا به امروز اعضای شورای شهر، شهرداری، استاندار، اداره ورزش و جوانان و سایر مسئولین نسبت به گره گشایی این باشگاه قدم های مثبتی برداشته اند.'
در همین سال بحث ادغام تیم های پاس و الوند مطرح بود و قبل از پایان مسابقات لیگ یک، الوند سقوطی تلخ به لیگ 2 داشت اما پاس با امید طیری و بابک صمدیان مربیان بومی خود توانست در لیگ یک حفظ شود.
با اتمام رقابت ها استاندار همدان به پیشنهاد سیدعبدی افتخاری مدیرکل وقت ورزش و جوانان طی حکمی بهرام یدی را به عنوان مدیرعامل پاس منصوب کرد و مالک وقت باشگاه الوند، از میزان توجه خود به باشگاهی که مالکیت آن را در اختیار داشت، کاست و معطوف تیم پاس شد.
پاس با مدیرعاملی بهرام یدی فصل پربار حمایتی را از سوی مسئولان به دنبال داشت.

***بهرام یدی به شرط صعود پاس مدیریت تیم را پذیرفت
در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال 1393، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در حاشیه نشست اعضای ستاد توسعه سرمایه گذاری استان همدان در زمینه وضعیت تیم پاس به خبرنگاران گفت: 'بهرام یدیˈ به شرط صعود تیم پاس همدان به لیگ برتر، مدیریت تیم پاس را پذیرفت'.
نیکبخت حتی به فصل قبل پاس نیز اشاره کرد و افزود که از زمان حضورش به عنوان استاندار همدان، در شرایطی که تا پیش از این بازیکنان هیچ مبلغی دریافت نکرده بودند، هم اینک 40 درصد از قرار داد آنها پرداخت شد.
نیکبخت در همان شروع بکار دوباره بهرام یدی در پاس، فولاد ویان را به عنوان اسپانسر این تیم معرفی کرد.
چراغ سبز نیکبخت استاندار همدان به مدیرعاملی یدی با برگزاری جشن همدلی و همبستگی و رونمایی از لوگو و پیراهن جدید پاس و نیز معرفی فولاد ویان به عنوان اسپانسر این تیم همراه شد.
در واقع بخش خصوص پذیرفت بخش اعظمی از بودجه تیم پاس را تامین کند و رقمی افزون بر 50 میلیارد ریال را در فصل 94-93 به تیم پاس تزریق کرد تا بار هزینه ها از دوش مسئولان برداشته شود.
شروع پاس با مدیرعاملی بهرام یدی با برپایی اردوی دو هفته ای در کیش و سپس در مشهد مقدس آغاز شد که هزینه ای نزدیک به یک میلیارد ریال را در بر داشت.

***یدی: نیکبخت مانع از سقوط پاس به دسته 2 شد
بهرام یدی مدیرعامل وقت پاس در همان روزهای آغازین از مدیرعاملی خود به حمایت از محمدناصر نیکبخت استاندار همدان پرداخت و وی را ناجی این تیم در سقوط نکردن به لیگ دسته 2 در زمان مدیرعاملی سابق (رمضانی) دانست و در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه 93 در گفت وگو باخبرگزاری فارس عنوان کرد: 'استاندار مانع سقوط پاس به دسته 2 شد'.
افزون بر این، استاندار همدان بخش اعظمی از بدهی های پاس به ویژه شاکیان خارجی این تیم که تحت حمایت فدراسیون جهانی فوتبال FIFA قرار داشتند را تسویه کرد. بدهی هایی که به واسطه جذب بازیکنان خارجی از زمان اولیایی و از لیگ برتر تا فصل نخست حضور پاس در لیگ یک بود و با افزایش دلار نیز به بالاترین حد رسیده بود.
مدیرعامل وقت پاس در همان مصاحبه اشاره شده نیز عنوان کرد: 'مشکل مربوط به بدهی‌های چندهزار دلاری به اتباع خارجی ادوار گذشته پاس برمی‌‌گردد که با بی‌خیالی مدیران قبلی این مشکلات چند برابر شده است.'
در واقع او نیز عملکرد مدیران عامل قبلی را در مصاحبه خود زیر سوال برد و به پرداخت 2 میلیارد ریالی نیکبخت استاندار همدان در آن سال برای پرداخت بخشی از بدهی های اولیه اشاره کرد.
یدی حدود یک ماه بعد یعنی در خردادماه 93 نیز در مصاحبه مشابه با خبرگزاری فارس گفت: 'در حال حاضر طی هفت سال تاکنون بدهی باشگاه پاس بیش از 7.3 میلیارد تومان برآورد شده که همه این مبلغ به صورت سند رسمی در حسابداری باشگاه موجود است.' در واقع بدهی هایی که میراث برجای مانده از مدیریت ناکارآمد و هزینه ساز مدیران عامل سابق بود.
همچنین خبرگزاری فوق در همین مصاحبه عنوان داشت که 'در دنیای فوتبال مدیران عامل در باشگاه‌های حرفه‌ای مدیریت هزینه را بر عهده داشته و برای جذب اسپانسر و درآمدهای باشگاه رأساً باید عمل کنند که تاکنون در باشگاه پاس شاهد این اتفاقات نبودیم.'
این اشاره ای بود به ناکارآمدی مدیران عامل وقت پاس در جذب اسپانسر و درآمدزایی برای تیم که جزو وظایف طبیعی آنها به شمار می رفت. او در تاریخ 25 تیرماه 93 و در نشست خبری با اصحاب رسانه نیز اشاره کرد که استاندار همدان نگاه ویژه ای به پاس دارد و با همین نگاه اعضای جدید هیات مدیره مشخص شده اند'
خبرگزاری ایسنا نیز با انتشار این مطلب به نقل از بهرام یدی به جعل امضای اولیایی توسط 'کوتو' بازیکن برزیلی پاس اشاره کرد. در واقع او پرده از ماجرایی برداشت که در زمان مدیرعاملی سیدکاظم اولیایی در پاس روی داد.
اینکه کوتو چرا و چگونه به همدان آمد و چطور امضای مدیرعامل پاس توسط او جعل شد و اگر به واقع این بازیکن با جعل امضا بابت طلبش به FIFA شکایت کرد، چگونه است که توانست ظرف امسال طلب خود را به راحتی دریافت کند و اولیایی نتوانست شکایتی بابت جعل امضای خود را پیگیری و اعاده حیثت کند! جای سوال دارد.

***ادعاهایی که نتیجه عکس داد
جالبتر اینکه یدی حتی از تحت تعقیب قرار گرفتن این بازیکن خبر داد و تاکنون نه تنها این مورد به سرانجام نرسید بلکه طلب او نیز پرداخت شده است.
در این سال شمار قابل توجهی از طلبکاران سابق پاس به این باشگاه هجوم بردند تا بیش از پیش، ناکارآمدی مدیران قبلی این باشگاه در اداره تیم نمایان شود.
بدهی هایی که هر چند در هر باشگاه فوتبالی طبیعی به نظر می رسد اما در کنار آن چیزی جز شکست و ناکامی پاس به دنبال نداشت و هنر غیرحرفه ای بودن تفکر مدیران عامل پاس که ادعای فوتبالی بودن دارند را برجسته کرد.
پرونده کوتو و تیاگو 2 بازیکن سابق و برزیلی پاس در سال 93 با شکایت هر 2 به FIFA به جریان افتاد تا در کنار طلب سایر بازیکنان سابق پاس، بحران مدیریت در اداره تیم توسط مدیران عاملان قبلی را بیشتر نمایان کند.
در همان سال بهرام یدی مدیرعامل وقت در گفت وگو با ایسنا به تاریخ هجدهم بهمن ماه 93 از طلب ساشا کلونجیا به ارزش 341 میلیون تومان، اکمل هولماتوف 155 میلیون تومان، تیاگو 100 میلیون تومان و کوتو 180 میلیون تومان از تیم پاس خبر داد.
در این سال با مساعدت های نیکبخت استاندار همدان بدهی کلونیجا و هولماتوف به طور کامل پرداخت و بخش قابل توجهی از بدهی ها که به اعلام بهرام یدی 71 مورد بود نیز تسویه شد.
سفر پرهزینه ابراهیم محمودی سرپرست وقت پاس به برزیل برای اخد تخفیف از تیاگو و کوتو 2 بازیکن خارجی و سابق پاس نیز هر چند با مانور رسانه ای مبنی بر پرداخت بخشی از طلب آنها و دریافت تخفیف همراه شد، اما تا سال جاری این طلب نه تنها پرداخت نشد بلکه شکایت کوتو منجر شد تا پاس در فصل گذشته با کسر 6 امتیاز مواجه شود.
همین کسر 6 امتیاز کافی بود تا محمدتقی رحیمی مدیرعامل سابق پاس تقصیر را به گردن دوره مدیریتی بهرام یدی بیندازد.
پاس با نخستین تجربه مدیرعاملی بهرام یدی به عنوان مدیرعامل این باشگاه در فصل 94-93 لیگ دسته یک با وجود حمایت های همه جانبه نیکبخت استاندار همدان و نیز اسپانسری فولاد ویان، حتی موفق به صعود به مرحله پلی آف نشد.
برخی بر این باور هستند که اتفاقات شب قبل از آخرین بازی پاس در این فصل مقابل فولاد یزد مانع از صعود نماینده همدان شد. حرف و حدیث پیرامون ضیافت شام استاندار در شب قبل از این مسابقه فراوان است اما آنچه که حاضران در آن جلسه اطلاع دارند، گلایه های استاندار از پرداخت نشدن کامل آخرین درصد مالی بازیکنان تا قبل از مسابقه مقابل فولاد یزد بود که منجر به بدگمانی در بین اعضای تیم به سیستم مدیریتی باشگاه شد.
گفته می شود یک درصد از میزان 10 درصدی آخرین پرداختی استاندار به بازیکنان تا قبل از بازی مقابل فولاد یزد، بدون هماهنگی با نیکبخت در جایی دیگر هزینه شده بود و استاندار نیز از اینکه درصد تعیین شده به طور کامل به بازیکنان پرداخت نشده بود، در جمع به بهرام یدی مدیرعامل پاس انتقاد تندی را روا داشت.
یدی در همان سال به دلیل ضعف مدیریتی باعث شد که سرمربی تیمش به صورت مستقیم مسایل و مشکلات تیم را با استاندار در میان بگذارد و همین مساله سبب شد تا مهابادی بدون توجه به جایگاه مدیرعامل خود، خیلی از مسایل را مستقیم با استاندار در جریان بگذارد و در واقع ضعف در سیستم مدیریتی بهرام یدی سبب شد تا جای او با مهابادی عوض شود و سرمربی پاس در واقع عنان مدیرعاملی را در دست بگیرد.
صعود نکردن پاس به لیگ برتر نیز در همان فصل به فراموشی سپرده شد و بازهم بهرام یدی به عنوان مدیرعامل پاس، دومین فصل حضورش را در این تیم تجربه کرد.
با شروع فصل 95-94 ، فولاد ویان همچنان با مساعدت های نیکبخت استاندار همدان به عنوان اسپانسر تیم پاس همکاری خود را تداوم بخشید.
مدیرعامل پاس نیز بار دیگر داود مهابادی را به عنوان سرمربی برگزید و خیلی ها نسبت به تکرار این انتخاب دست به انتقاد زدند.
طولی نکشید که با کسب نتایج ضعیف توسط داود مهابادی، بهرام یدی قبل از اخراج از سمت خود، دست به استعفا زد و حسن عزیزی مدیرعامل سابق آلومینیوم هرمزگان بازهم به پیشنهاد سیدعبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان و عضو هیات مدیره به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد.
با روی کار آمدن حسن عزیزی، طولی نکشید که مهابادی از سمت خود استعفا داد و سیدعبدی افتخاری مدیرکل وقت دستگاه ورزش همدان نیز جای خود را به رسول منعم معاونش داد.
البته استعفای مهابادی ناگهانی نبود و عزیزی قبل از خروج مهابادی، شبانه دست بکار شد و درحالیکه مهابادی در اتاق خود واقع در مهمانسرای ورزش استراحت می کرد، با رضا طلایی منش دستیار بومی مهابادی وارد مذاکره شد و سپس مهابادی با اطلاع از این جلسه شبانه تصمیم به استعفا گرفت.
طلایی منش هم عمر کوتاهی در پاس داشت و به یکباره از سوی عزیزی و در شرایطی که تیمش را مهیای اردویی چنده روزه برون استانی در تعطیلات نیم فصل می کرد، از پاس اخراج شد.
عزیزی سپس با مشورت مدیرکل ورزش و جوانان همدان زمینه حضور اکبر محمدی سرمربی سابق تیم ملی جوانان ایران را به عنوان سرمربی جدید مهیا ساختند.

***توصیه هایی که جدی گرفته نشد
حتی پس از انتخاب اکبر محمدی به عنوان سرمربی جدید پاس، استاندار نکاتی را بابت کم تجربگی اکبر محمدی در سرمربیگری تیم های باشگاهی، سابقه وی و نیز لزوم دقت عمل بیشتر در انتخاب را به مدیرعامل وقت پاس تاکید کرد؛ با این حال حسن عزیزی از اکبر محمدی به عنوان بهترین گزینه ممکن در آن شرایط نام برد.
همزمان با آمدن اکبر محمدی و اجرای سیستم مدیریتی خشک و غیرقابل انعطاف رفتاری در تیم پاس، چند مهره کلیدی این تیم جدا شدند و البته حسن عزیزی نیز توجهی به این اتفاقات و حواشی ایجاد شده در تیمش نکرد.
عزیزی 25 آبان ماه 1394 در نشست خبری خود و آنچه که خبرگزاری مهر در همان تاریخ منتشر کرده است، با بیان اینکه به دنبال جدایی و فسخ قرارداد چند بازیکن از تیم فوتبال پاس هستیم، گفت: 'قراردادهای نامشخص در این تیم تعهد 5 میلیارد تومانی برای باشگاه ایجاد کرده است.'
در واقع او در این مصاحبه عملکرد مدیران عامل قبلی را زیر سوال برد و گفت: 'بررسی ها در طول مدتی که مدیرعاملی تیم فوتبال پاس همدان را به عهده گرفته‌ام نشان می دهد که این تیم هیچ‌گونه ساختار مشخصی ندارد و قراردادهای نامشخص و نامعلوم در این تیم تعهد 5 میلیارد تومانی برای باشگاه ایجاد کرده است'.
عزیزی در جمع خبرنگاران به این نکته هم اشاره کرد که 'کل قرارداد تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان که پاس در برابر این تیم شکست خورد یک میلیارد و 600 میلیون تومان و به‌اندازه رقمی است که ما با چند بازیکنمان فسخ قرارداد کردیم. داود مهابادی 500 میلیون تومان و با 2 کمک این مربی یک میلیارد تومان قرارداد داشتند.'
انتقاد او در حقیقت پرداختن به عملکرد مدیرعامل قبلی باشگاه در عقد قراردادها بود و جالب ترین بخش مصاحبه او این بود که عنوان کرد: 'اگر از ابتدا مدیرعاملی تیم فوتبال پاس همدان را بر عهده داشتم تیمی می‌بستم که مردم همدان لذت ببرند'
عزیزی نیز به رغم قرارداد مالی قابل توجه خود، در مدیریت باشگاه پاس نتیجه بخش نبود و باخت 5 بر صفر مقابل پارسه تهران، فاجعه جبران ناپذیر را برای پاس رقم زد.
انتقادهای کوبنده احمد جمشیدیان کاپیتان وقت پاس در وصف حسن عزیزی مدیرعامل آن سال این تیم هم بازتاب گسترده ای داشت.
جمشیدیان در تاریخ 27 بهمن ماه 94 در گفت وگو باخبرگزاری فارس عنوان کرد: ' مدیرعامل پاس را از لپ‌لپ بیرون آورده‌اند؟' کاپیتان پاسی ها در این مصاحبه اظهار کرد: 'مدیرعامل حتی نمی‌تواند کوچکترین خواسته‌های بازیکنان را برآورده کند. پاس از زمانی که از تهران به همدان منتقل شد دیگر آن پاسی نبود که در لیگ برتر حضور داشت. امثال همین مدیران که من نمی‌دانم از کجا بیرونش آوردند از لپ لپ یا هر چیز دیگری چرا باید پاس را مدیریت کنند.'
اکبر محمدی سرمربی وقت پاس نیز 21 بهمن ماه 94 در گفت وگو با سایت 'ورزش 3' در انتقاد از عملکرد حسن عزیزی مدیرعامل پاس گفت: 'بازیکنان به دلیل مشکل با مدیریت رفتند و مدیریت درست شود قراردادم را می‌بخشم'.
همین حاشیه ها سبب شد تا از عزیزی خواسته شود برای حفظ آبروی خود، به جای اخراج استعفا دهد.
با رفتن عزیزی مدتی کوتاه سیدمحمد عیوقیان رئیس وقت هیات فوتبال همدان به عنوان سرپرست امور تیم را برعهده گرفت تا بار دیگر عبدالحمید رمضانی در حساس ترین شرایط ممکن مدیرعاملی این باشگاه را بپذیرد و نتایج پاس در زمان او نیز پرنوسان بود.

***رمضانی: حمایت های نیکخبت از پاس قابل تقدیر است
رمضانی نیز همانند سایر مدیران عامل به تمجید از حمایت ها اشاره کرد. وی روز دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه 95 در گفت وگو باخبرگزاری مهر گفت: 'حمایت‌های استاندار، مسئولان اجرایی استان به‌ ویژه مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان از تیم پاس قابل ‌تقدیر است.'
با این حال حضور رمضانی در پاس هم اثربخش نبود و این تیم بازهم با تفاضل کمتر سقوط کرد. رمضانی حتی بازهم سریال تبانی را این بار در لیگ یک راه انداخت اما تلاش های او بی نتیجه ماند.
پاس در فصل 95-96 لیگ 2 با مدیرعاملی محمدتقی رحیمی شروع بکار کرد.

***رحیمی: نیکخبت استانداری فوتبالی و کاربلد است
رحیمی نیز در بدو مدیرعاملی خود به تاریخ سی ام تیرماه 95 در گفت وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: 'نیکبخت استانداری فوتبالی و کار بلد است که از همان روز اول کاری خود نیز نگاه ویژه‌ای به پاس داشت.'
وی در همان مصاحبه به جلسه نیکبخت استاندار همدان با تاج اشاره کرد و عنوان داشت: 'در جلسه ‌ای که نیکبخت به دیدار تاج رفت، نشان داد پاس و فوتبال استان چقدر برای استاندار مهم است و به گفته خود رئیس فدراسیون فوتبال، تاکنون هیچ استانداری تا بدین حد پیگیر مسائل فوتبال استانش نبوده و این نشان از فوتبال‌ دوستی استاندار همدان است.'
پس در سال گذشته و به رغم اینکه موفق به صعود از دور مقدماتی لیگ دسته 2 شده بود، به دلیل کسر 6 امتیاز از سوی FIFA بابت طلب 'کوتو' ، همان بازیکنی که گفته شد در زمان اولیایی جعل امضا کرده و قرارداد چندهزار دلاری را برای خود ایجاد کرده است، مانع از صعود پاس شد.
همان بازیکنی که میراث مدیریت کاظم اولیایی بود، در زمان بهرام یدی مورد پیگیری لازم قرار نگرفت تا گریبانگیر پاس شود.
البته خیلی ها فصل قبل عنوان کردند که این کسر امتیاز پیش از شروع لیگ 2 به باشگاه ابلاغ شده بود و توجهی به آن نشد تا در نهایت پاس زمانیکه موفق به صعود شده بود، به جایگاه قبلی بازگردد.
رحیمی پانزدهم آبان ماه 95 نیز در جمع خبرنگاران پرده از اتفاقاتی برداشت که غیر قابل تصور بود.
وی به بدهی سه میلیارد تومانی باشگاه اشاره کرد و اینکه با تلاش استاندار در فدراسیون فوتبال یک‌فصل به پاس برای پرداخت بدهی‌ها فرصت داده ‌شد.
وی در این مصاحبه با انتقاد از برخی اتفاقات صورت گرفته در دوره‌های گذشته پاس گفت: 'چرا باید برای خرید هویج مبلغی حدود 45 میلیون تومان هزینه شود؟ چرا باید فاکتور چند میلیونی برای خرید عسل روی دست باشگاه باشد؟ این اتفاقات چگونه صورت گرفته است؟'
رحیمی افزود: 'در بحث وارد کردن البسه از ایتالیا ردپای یک مربی دیده می‌شود. مگر مربی چه کاره است؟ این اتفاق در کوران تحریم‌ها رخ داده و معلوم نیست چگونه یک مربی در هزینه‌های هنگفت این البسه نقش داشته است!'
در واقع گفته های مدیرعامل سابق پاس نیز به حال ناخوش مدیریت در امور این باشگاه در ادوار گذشته اشاره کرد.
رحیمی امسال نیز در شرایطی خبر از تسویه مالی تیاگو بازیکن شاکی برزیلی پاس داد که در واقع با اشتباه او مشخص شد که این بازیکن برزیلی همچنان از پاس طلبکار است و تیاگو با زرنگی محض این موضوع را در توافق نامه و با زبان خود درج کرده است.
پاس امسال نتوانست به لحاظ نتیجه گیری موفق عمل کند و در کنار آن تسویه مالی با کوتو و تیاگو نیز بخش اعظمی از بودجه تیم را بلعید و حتی تغییر در سرمربی هم که حاصل انتخاب اشتباه رحیمی بود، به نتیجه نرسید.
مشکلات عدیده مالی پاس و نتیجه نگرفتن این تیم سبب شد تا هیات مدیره تصمیم به روی کار آمدن بخش خصوصی در مدیریت پاس و تامین منابع مالی بگیرد.
در واقع این خواست اعضای تیم بود و باقری نیا سرمربی پاس در لیگ 2 بارها به آن اشاره کرد و تامین نیازهای مالی تیمش را راه حل صعود دانست.
اعتماد به خواسته این مربی که با انتخاب رحیمی به پاس آمد، با وجود پرداخت نزدیک به چهار میلیارد ریال طی یک ماه توسط امیر عظیمی مدیرعامل جدید هم نتیجه بخش نبود تا پاس به لیگ سه سقوط کند.
با این حال مدیران عامل سابق پاس فرصت را غنیمت شمرده و با گردهم آمدن در یک فضای رسانه ای، اقدام به تخریب و مقصر جلوه دادن استاندار همدان در نتیجه نگرفتن تیم پاس کردند.
در واقع آنها در اتفاق هایی که طی این 10 سال اخیر در پاس رقم زدند، ادعای بیگناهی کرده و خود را دلواپسان حال و روز تیمی می دانند که با بی تدبیری آنها به این ناکامی رسید.

***مدیران که افتضاح به بار آوردند، مدعی شدند
مدیران عاملی که از اعتماد استاندار سوء استفاده کرده و البته با علم به اینکه نظارت کافی در امور باشگاه وجود ندارد، در همه زمینه ها جولان داده و با ثبت 'بدهی های سرسام آور، ناکامی و سقوط' افتضاح به بار آوردند.
نادیده انگاشتن زحمات محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، بی انصافی بزرگی در حق وی و دوستداران پاس است.
گرفتن قیافه حق به جانب مدیران عامل در نشست خبری دورهمی نه تنها گویای واقعیت نیست بلکه به دور از از عدالت و اخلاق در طرح سازی جریانی است که همگان از آن مطلع بوده و تنها هدفش مصداق 'انداختن توپ تقصیرها در زمین استاندار' تلقی می شود.

** بیان نسنجیده مدیران عامل و حق مطلب
اولیایی مدیرعامل وقت پاس روز گذشته در مصاحبه ای عنوان کرد 'آقای نیکبخت به عنوان استاندار چه کاره است که برای پاس مدیرعامل تعیین کند؟'، اما انگار نقطه آغاز تغییر و تحول در مدیرعاملی پاس از زمان نیکبخت بوده و گویا خود وی کم حافظه شده است که در زمان استانداری بهروز مرادی، با حکم وی اخراج و ملاحی مدیرعامل شد.
در واقع این رفتار وی فرار روبه جلو و کتمان اتفاق های ناگواری است که در زمان مدیریت وی در پاس به ثبت رسید و به عنوان یک نمونه با وجود گذشت 10 سال از پرونده 'کوتو' تاوان تسویه بدهی مالی او را باید نیکبخت بدهد.
اولیایی در مصاحبه خود با درک احساسات فعلی هواداران بسیار زیرکانه به این مورد اشاره می کند که منتقد شدید استاندار فعلی و قبلی و نمایندگان مجلس و مدافع جوانان مظلوم این شهر هستم تا با این ترفند احساسات هواداران را برانگیزد.
او در این مصاحبه همچنین اشاره کرده: 'نیکبخت شناگر خوبی است و استخر گرم و خوبی گیر آورده و هر طور دوست دارد شنا می‌کند و اینکه همدان دلسوز ندارد'. اما سئوال اینجاست که در دوره استانداری نیکبخت که بدهی سرسام آور بازیکنان خارجی و وجود افزایش چندبرابر دلار تسویه شد، بارها برای تنفس گرفتن از فدارسیون بابت پرداخت بدهی های قابل توجه که میراث ماندگار از مدیرعاملی همین شخص اولیایی تا به بعد بود، فشارها برای انتقال پاس به تهران مطرح شد و نیکبخت در مقابل آن ایستاد و برای رهایی از بودجه دولتی اقدام به جذب اسپانسر کرد، چه عاید او شد.
آیا نه اینکه اقدام های صورت گرفته بواسطه دلسوزی برای تیمی بود که با بی تدبیری در مدیریت هزینه از سوی مدیران عاملی همچون اولیایی، با کوله باری از بدهی مواجه شد؟
در واقع اگر نیکبخت در این دریای پرتلاطمی که مدیران عامل برای غرق کردن پاس ایجاد کردند، شناگر خوبی نبود، چه بسا در سال های قبل دیگر نامی از پاس وجود نداشت.
اولیایی در بخشی دیگر از مصاحبه خود آورده است: 'پاس باید با اقتدار بماند و آقایان اشتباهات خود را جبران کنند.' باید در پاسخ به این درخواست تاکید کرد که آیا شما در مدیریت پاس قصوری را مرتکب نشده اید که حالا خود را در جایگاه تصمیم گیری پیرامون پاس می دانید.
اولیایی همچنین تاکید کرده که 'استاندار قانونا در این تیم کاره ای نیست که انتخاب کند. او به چه حقی مدیرکل و معاونین خود را عضو هیات مدیره کرده است.' مدیرعامل وقت پاس بهتر از هر کسی می داند که از بدو انتقال پاس به همدان، بار مسئولیت بر دوش استانداران بوده و مدیرکل ورزش و معاونان استانداران، همراهان همیشگی بوده اند.
عزیزی دیگر مدیرعامل پاس هم در مصاحبه ای که فارق از اصول و معیارهای لازم برای نامگذاری تحت عنوان 'مناظره' بود، به این نکته اشاره کرد که استاندار در تعیین مربی تاکید داشت آبی نباشد (منظور این بوده است که استقلالی نباشد)! اما اینکه چرا عزیزی اشاره نکرد دلیل استاندار برای این درخواست چیست، جای سوال و ابهام دارد؟
در حقیقت باید پرده از حقیقت برداشت که اشاره استاندار از بدو تاریخ انتقال پاس به همدان بود که از مدیرعامل گرفته تا سایر عوامل عمدتا در تیم استقلال عهده دار مسئولیت بودند و پاس با آنها به نتیجه خوبی نرسید.
در واقع تصور استاندار در این بود که شاید با بکارگیری نقطه مقابل آبی ها یعنی پرسپولیسی ها پاس با تجربه آنها بتواند به تحول برسد هر چند این چنین نشد و نیکبخت با واگذاری اختیار تام به حسن عزیزی مدیرعامل وقت تیم پاس، در مقابل انتخاب اکبر محمدی که گرایش به آبی ها داشت واکنش نشان نداد و دست آخر نیز پاس با او به لیگ 2 سقوط کرد.
عزیزی در بخشی دیگر از مصاحبه خود مدعی شد: 'با وجود هیات مدیره غیر ورزشی مگر حضرت موسی هستیم عصا را به اژدها تبدیل کنیم. پاس در همدان بی پدر و مادر شده است'.
اما سوال این است که عزیزی در واقع از کدام هیات مدیره غیر ورزشی سخن به میان می آورد؟ در زمان او اعضای هیات مدیره پاس را سیدمحمد عیوقیان رئیس وقت هیات فوتبال همدان، رسول منعم مدیرکل ورزش و جوانان، معاونان و شخص استاندار تشکیل می دادند.
سوال اینجاست که در کدام یکی از باشگاه های جهان اعضای هیات مدیره صرفا باید ورزشی باشند؟ و اینکه اگر نسبت به این تشکیلات ناراضی بودید چرا همان زمان و خیلی زودتر استعفا نمی دادید که مصاحبه احمد جمشیدیان و اکبر محمدی به ترتیب کاپیتان و سرمربی پاس در وصف شما نقل محافل خبری نشود؟
همان مصاحبه ای که جمشیدیان خطاب به شما گفته بود: 'امثال همین مدیران که من نمی‌دانم از کجا بیرونش آوردند از لپ لپ یا هر چیز دیگری چرا باید پاس را مدیریت کنند.'
بهرام یدی نیز در این نشست خبری عنوان کرد که استاندار همدان برای انعقاد قرارداد بازیکنان اختیار تام به داود مهابادی داد.
کتمان حقیقت هم جالب است چرا که در واقع یدی زمینه برقراری ارتباط بین مهابادی و استاندار را فراهم ساخت و در ادامه اگر به این نتیجه رسید که با ارتباطی که بین آنها ایجاد شده، در پاس کاره ای نیست چرا عطای مدیرعاملی را به لقایش نبخشید و در نهایت سکوت کرد.
رمضانی دیگر مدیرعامل پاس در این دورهمی خبری به این نکته اشاره می کند که فوتبال پله ترقی یک شبه سیاسیون در این کشور شده است. حال باید گفت که آیا در تیم پاس که وی و امثالهم سکان مدیرعاملی را در دست داشتند و پاس به جای پیشرفت، پسرفت تلخ را در کارنامه هرساله خود ثبت کرد و با انتقادهای متداوم رسانه های پایتخت نیز همراه شد، فضا برای ترقی سیاسیون مهیا بود؟

** فرار از واقعیت ترفند جالب مدیران عامل سابق پاس
فرار از آنچه که بازگو کننده واقعیت های پنهان شده از زوایای مختلف عملکرد مدیرعامل باشگاه پاس است، ترفند جالب مدیران عامل سابق این تیم در دورهمی اخیر خبری بود.
اما سوال اینجاست که آقایان مدیرعامل آیا شما هم در این ناکامی پاس پاک و منزه بودید؟ و اینکه چرا در زمانیکه تصدی امور را در دست داشتید به تعریف و تمجید از مسولان اجرایی استان و در راس آن نیکبخت استاندار فعلی پرداختید؟ لابد هدف شما گمراه کردن و بازی قراردادن احساسات هواداران بود.
چرا در آن زمان سکوت اختیار کردید و حرفی به میان نیاوردید و پس از آنکه حکم به کنار رفتن شما داده شد، به بدگویی خلاف واقعیت از استاندار همدان پرداختید؟ آیا فرار از زیر بار مسئولیت ماحصل وجدان بیدار شده است که خود را مقصر جلوه نمی دهید؟
باید پذیرفت که ساختار مدیریتی پاس از همان بدو انتقال به همدان اشتباه پایه گذاری شد و هیچ ارتباطی به امروز ندارد. بنابراین مشکلات پاس فردی نیست و هر شخصی در این ساختار قرار بگیرد دچار مشکل می شود.
استاندار فعلی هیچ نقشی در ایجاد این ساختار نداشته و این ساختار 10 سال قبل پایه گذاری شده بود ضمن این که استاندار فعلی با اضافه کردن رئیس هیات فوتبال و مدیرکل ورزش و جوانان به جمع هیات مدیره سعی کرد تا حدی این ساختار اشتباه را اصلاح کند. افزون بر این، لیگ 2 هرگز لیگ حرفه ای به شمار نمی رود که سقوط یا صعود یک تیم به مدیریت کلان باشگاه ارتباط یابد.
در چنین لیگ هایی نقش عمده مدیریت بر دوش مدیرعامل است و تنها وظیفه هیات مدیره تامین منابع مالی بوده که امسال نیز تحقق یافت در غیر اینصورت به انحلال پاس می انجامید.

** مناظره یا مساحمه؟
آنچه که پیرامون دورهمی خبری مدیران عامل باشگاه پاس تحت عنوان 'مناظره' مطرح شد، هرگز در این جایگاه بکار گرفته نشد و اصل این فضای خبری از جانب مدیران عامل، بر مساحمه و مذاکره در چگونگی انتقاد و تخریب همسو و یک طرفه علیه استاندار همدان استوار بود.
این نشست حال با هر عنوانی نظیر 'مناظره'، شاید به گمان مدیران عامل سابق پاس که البته سه تن از آنها یعنی سردار ملاحی، عباس صوفی و امیر عظیمی شرکت نکردند، نتیجه اش برد – برد بود اما از حقیقتی که آنها پیرامون عملکرد نابخشودنی خود کتمان کردند، دستاوردی جز شکست به همراه نداشته و حاصلش را باید بازی باخت – باخت دانست.
همین مدیران عامل افرادی بودند که در موقع حضورشان در راس امور مدیریتی باشگاه پاس بارها در محافل مختلف 'بگم – بگم' از اتفاق های مدیرعامل قبلی را راه انداختند و هرگز به طور کامل به عمل نرسید.
نبود شفاف سازی پیرامون اتفاق های درونی پاس طی 10 سال اخیر که در این گزارش به آنها اشاره شد، خود خیانت بزرگ از سوی مدیران عاملی است که بیش از سایرین به واقعیت ها اشراف دارند و به جای شفاف سازی دقیق این اتفاق ها و پرداختن به اشتباه ها و مقصران، استاندار را هدف اصلی خود برای فرار از برملاسازی ناکارآمدی عملکردشان خطاب قرار دادند.
چه بهتر بود که با پرداختن به اصل حقیقت در واژه مناظره، در این دورهمی به طرح واقعیت هایی می پرداختند که از مدیریت یکدیگر اطلاع دقیق دارند و خوب می دانند دیگر در زمان خود چه دستاورد نابخشودنی را در پاس به ارمغان آوردند.
چهارچوب این به اصطلاح مناظره، پرده از چهره افرادی بر می دارد که شاید نزد خود برنده باشند اما بازنده بزرگ در دیدگاه کارشناسان و دوستاردان ورزش به نظر می آیند.
تمام
2090/

انتهای پیام /*

برچسب‌ها:

نظر شما