شناسهٔ خبر: 24249279 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم در واپسین روزهای خود;

کوچک شهروندان؛ مخاطبان هوشمند و پرخاطره تبریزیم

نصر: بخش مذهبی – ملی پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم در واپسین روزهای خود بوده و این درحالیست که روزهای و اتفاقات زیبایی را به همراه مخاطبان خود در حال رقم زدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از فارس، نمایش های بخش مذهبی – ملی پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم روزهای مختلفی را در میان اقشار مختلف جامعه گذراندند که لحظات به یادماندنی و جذابی را در روزهای این دوره از جشنواره به ثبت رساند.

توجه به کوچک شهروندان تبریزی یکی از اتفاقات نیکی بود که در این بخش از جشنواره رقم خورد و علی رغم اختصاص نمایش های خیابانی ویژه آنها، نمایش های مختلف نیز تجربه اجرا و حضور در میان این شهروندان با خود به یادگار بردند.

در این میان نمایش خیابانی "نفرین ابدی" دو روز مانده به پایان این بخش اجرای خود را به میان کودکان در فرهنگسرای الغدیر برد تا پیام گروه نمایشی خود را به کوچک شهروندان بدهد و این درحالیست که این گروه خود نیز پیامی عمیق را از آنها دریافت کرد.

حامد منافی کارگردان نمایش خیابانی "نفرین ابدی" در حاشیه اجرای گروه خود گفت: با توجه به مناسبتی بودن نمایش نفرین ابدی در نگاه اول در مواجه با این رده سنی تصورمان بر این بود که نمی توانند با این نمایش ارتباط برقرار کنند و تصمیم بر  تلطیف اجرا داشتیم اما این درحالیست که با مشاهده  اشتیاق مخاطبان کوچکمان که با سکوت و توجهی خاص اجرا و دیالوگ هایی که بین بازیگرها رد و بدل می شد، فهمیدم تصورمان از کوچک شهروندانمان اشتباه بوده است.
وی در ادامه افزود:  نوع واکنش این مخاطبان کوچک به وضوح به من و بازیگرانم نشان داد که این شهروندان کوچکمان  را نباید دست کم بگیریم از این رو سعی کردیم بدون کم و کسر اجرای خود را و برای آنها ارائه بدیم و شاهد لذتی که می برند باشیم.

این هنرمند تبریزی در عین حال یادآور شد: من همچنان معتقدم که مردم فهیم ما در هر رده سنی خواستار چنین اتفاقاتی که به صورت زنده و عینی شاهدش باشند، هستند و کمال همکاری و همیاری را با این اتفاق مبارک دارند چرا که خود را شاهد و ناظر عینی این رویداد دیده و می توانند ارزیابی لازم را نسبت به این شهود عینی به سمع برسانند.

 به گفته وی؛ زمانی که مخاطب می بیند برای شعور وی احترام قائل شده و این رویداد و نمایش او را به تفکر وا می دارد قطعا به مسبب این احترام گذاری ارزش قائل می شود و اشتیاقش نسبت به چینین اتفاق هایی هم بیش از پیش می شود که من این اشتیاق را در این مدتی که در  مکانها و عناوین مختلف اجرای محیطی یا خیابانی داشتم دیده و می بینم و خواهم دید.

حامد منافی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش استقبال عموم مردم از نمایش های خیابانی گفت: آن حس غریب بودن در میان مردم با نمایش های خیابانی که سابق بر این در سالهای گذشته داشتیم این روزها خیلی خیلی کم شده و می دانم کمتر هم خواهد شد، چرا که این اتفاق در سال های اخیر تبدیل به یک عرف شناخته شده در جامعه تبریز شده است و این را از عکس العمل ها و بازخوردها می شود به وضوح مشاهده کرد.

وی همچنین نمایش خیابانی را با تئاتر صحنه ای مقایسه کرده و گرچه خود تجربه تئاتر صحنه ای را بیش از نمایش خیابانی دارد اما لذت اجرای خیابانی را وسوسه آمیزتر دانست.

منافی در تشریح این مهم گفت: در تئاتر صحنه ای بر روی سوژه یا متن مورد نظر روزهای و شب ها تمرین می کنیم تا در چند شب متمادی احتمالا برای قشری خاص نتیجه این ممارست های شبانه روزی را به اجرا بگذاریم و نهایتا پیامی که منتقل خواهد شد هم تنها برای همان قشر محدود خاصی که بخاطر علاقه یا هر دلیل دیگری پا به سالن های نمایش گذاشتن صورت خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه گاه در تعارفات مختلف مجازی و حقیقی بازخورد کار و تلاش شبانه روزی خود را در تئاتر صحنه ای گرفته و به لحاظ مالی انتظارات گروه برآورده نمی شود، ادامه داد: در پایان کار صحنه ای گاه تنها خستگی و وا خوردگی از اجرایی تا اجرای دیگر برای هنرمندان باقی می ماند اما تئاتر خیابانی در نقطه مقابل این ماجرا قرار دارد به طوریکه وقت کمتری صرف آن می شود و با مخاطبی بی ادعا تر یا بهتر است بگویم کم ادعا تری برخورد داشته و از سوی دیگر در محدوده زمانی کمی آن مفهوم کلی را که در نظر داریم به راحتی و آنطور که فضا و محیط ایجاب می کند، می توان به تعداد نفرات خیلی بیشتر و از سلیقه های نامشخصی که احتمالا هیچ پیش زمینه فکری قبلی نیز نسبت به آن نداریم، ارائه بدهیم.

کارگردان نمایش خیابانی نفرین ابدی اظهار داشت: به نظر من این حسن بزرگی است و حداقل از بازخورهای مستقیم و بی تعارفی که دریافت می کنیم این خوشبختی در مخیله آدم بوجود می اید که چه جالب توانستم با  سلیقه های متفاوت و مختلف رودررو بشویم  و ذهن آنها را برای لحظاتی هرچند کوتاه معطوف کار و دسترنج کم هزینه خود بکنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما