شناسهٔ خبر: 24249108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

لزوم ریشه‌یابی فتنه گلستان هفتم

در این مطلب آمده است: اتفاقاتی که در گلستان هفتم رخ داد را نمی‌توان بدون تامل و نشانه یک جوزدگی تعدادی از منتسبان به دراویش نورعلیشاه دانست. برخی تلاش دارند

صاحب‌خبر - در این مطلب آمده است: اتفاقاتی که در گلستان هفتم رخ داد را نمی‌توان بدون تامل و نشانه یک جوزدگی تعدادی از منتسبان به دراویش نورعلیشاه دانست. برخی تلاش دارند قائله را با هر نحوی بخوابانند و نمی‌دانند که برخی از آتش‌ها همچنان زیر خاکستر روشن می‌ماند و اگر به ظاهر مهار شود می‌تواند در آینده‌ای نزدیک خطری به مراتب سنگین‌تر از دفعه قبل را ایجاد کرده و میزان خسارات را بالا ببرد.
باید شفاف گفت که کسی از ادامه آشوب و تشنج و بازداشت بی‌گناهان و دراویشی که نقشی در ایجاد چنین قائله‌ای نداشتند خوشحال نمی‌شود اما باید تکلیف افرادی که دوشنبه شب خیابان گلستان هفتم را به مکانی برای جنگ مبدل کردند را ریشه‌ای مشخص کرد و این افراد منتسب به دراویش گنابادی را با دقت رفتارشناسی کرده و مورد تحقیق و تحلیل قرار داد.
اینکه با انتشار بیانیه‌ای آن هم بعد از دستگیری 60 اغتشاشگر، و انتشار فیلمهایی از پشیمانی افرادی که با خودرو وحشیانه و داعشی‌وار حافظان امنیت را شهید کردند بخواهیم همه چیز فراموش شود و اتفاقات بوستان هفتم را فراموش کنیم اقدام خطرناکی است که تنها به امتداد آشوب‌ها و ناامنی‌ها می‌افزاید. همانطور که باید منطقی بی‌گناهان را وارد ماجرای بوستان هفتم نکرد اما لازم است تکلیف اغتشاشات را یکسره کرد و البته نیاز است که باقی دراویش گنابادی درباره واقعه رخ داده اظهاراتی کرده اگر بی‌گناه هستند از اتفاقات رخ داده اعلام برائتی صریح داشته باشند.

از اتفاقات بوستان هفتم نمی‌توان گذشت
در همین زمینه روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتفاقی که در خیابان پاسداران رخ داد، موضوعی است که دستگاه‌های مسئول و مردم نمی‌توانند از آن بگذرند و دادستانی به جد به این موضوع ورود می‌کند.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در واکنش به حوادث اخیر خیابان پاسداران، گفت: اگر کسانی از طریق قانون‌شکنی مخل نظم و امنیت و آرامش مردم شوند و بخواهند با فشارهای داخل و بیرون برای مردم اضطراب و دلهره ایجاد کنند، باید به طور جد در مقابل آن ایستاد.
وی افزود: یک فردی به اتهام سرقت یا احیانا داشتن ماشین سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته و می‌خواهند از او تحقیق کنند. عده‌ای به صورت قلدرمابانه و برخلاف قانون می‌خواهند خواسته خود را به کرسی نشانده و در مقابل پلیس ایستادگی کنند.
معاون اول قوه قضاییه با انتقاد از این رفتارها گفت: این افراد با الهام گرفتن از برخی جریان‌های بیرون و تحریکات شبکه‌ها و ماهواره‌های معاند و برخی افراد در داخل کشور اقداماتی انجام دادند که مردم ما شاهد بودند. بعضی از اموال و اتومبیل مردم را به آتش کشیدند، اخلال در رفت و آمد ایجاد کردند و خیلی از کاسبان را از کسب و کار باز داشتند.
وی از ورود دادستانی تهران به موضوع حوادث خیابان پاسداران خبر داد و گفت: دادستان تهران با تمام توان و امکانات وارد شده و تا به امروز هم این مسائل را دنبال کردند. به دادسرای تهران تاکید شده که با سرعت، جدیت و کمک سیستم انتظامی و اطلاعاتی در مورد همه عوامل مخل آرامش و امنیت مردم و کسانی که تخریب داشته و برای به شهادت رساندن عزیزان ما اقداماتی مشابه جریانات تکفیری و داعشی داشتند، با تمام توان وارد شده و هرچه سریع‌تر پرونده آن‌ها را تکمیل کنند. کسانی که در این راستا مجرم هستند هر چه زودتر باید به مجازات متناسب قانونی برسند.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در حادثه دوشنبه شب خیابان پاسداران چند نفر دستگیر شدند، گفت: در قضایای مشابه که جریانات خیابانی مطرح بود، افرادی ممکن است در آن لحظات دستگیر شوند اما این به معنای آن نیست که همه این افراد نگهداری می‌شوند. وی افزود: ممکن است افراد مجرم اصلی کم‌گناه و بی‌گناه در لحظات اولیه دستگیر شوند و کسانی که بعدها در آن جریانات وارد شدند و گناهی نداشتند، شناسایی شده و عوامل اصلی حادثه نگهداری می‌شوند.
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: کسانی که مجرم نباشند ولو جزو دستگیرشدگان آن شب باشند، ظرف روزهای آتی آزاد شده و ممکن است برای عده دیگری نیز با تامین قرارهای قضایی دستور آزادی صادر شود. وی با اشاره به دستور ویژه به دادستان تهران مبنی بر رسیدگی سریع به این پرونده گفت: به دادستان تهران تاکید شده است که عوامل اصلی تا شناسایی کامل به هیچ وجه آزاد نشوند.
بنابر این گزارش، دوشنبه شب درپی حمله تعدادی از عناصر فرقه دراویش گنابادی با یک دستگاه اتوبوس به کلانتری در پاسداران سه نفر از ماموران ناجا به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

نظام جمهوری اسلامی هیچ مشکلی با دراویش ندارد
اما در این زمینه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی هیچ مشکلی با دراویش ندارد، گفت: برخورد با عوامل مخل امنیت از هر قشر و جناحی ضروری است.
علاءالدین بروجردی نیز در حاشیه نشست علنی دیروز چهارشنبه مجلس، درخصوص حادثه خیابان پاسداران، گفت: این حادثه از مصادیق بارز سوء استفاده از مماشات ناجاست زیرا ناجا حداکثر خویشتن‌داری را در مقابل افرادی که مخل امنیت مردم بودند، داشت.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی آمریکا مسلح است اما در این حادثه پلیس ما به جهت حفظ حرمت شهروندان بدون سلاح گرم در میان مردم حضور پیدا کرد ولی این افراد با استفاده از سلاح گرم و انواع وسایل تخریب کننده امنیت مردم را دچار چالش کردند.
وی افزود: پلیس بعد از اخطارهای مکرر اقدام به دستگیری اخلال‌گران کرده که این از حداقل اقدامات ممکن بود، در همین راستا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز صبح ساعت 6:30 جلسه ویژه‌ای با حضور فرمانده تهران بزرگ و مسئولان ذی‌ربط برگزار کردیم.
بروجردی با بیان اینکه مسئولان مذکور مجری دستورات شورای تامین استان تهران هستند، گفت: شورای تامین نیز ضمن رعایت وضعیت جامعه و برای دفاع از مردم باید اختیاراتی به پلیس دهد تا امنیت را برقرار سازد، اتوبوسی که به صورت وحشیانه و به صورت داعشی موجب شهادت تعدادی از نیروهای ناجا و بسیج شد، نیز مدت‌ها در این خیابان پارک بوده حتی به وسیله لجستکی برای تهیه غذای افراد تبدیل شده بود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات بازدارنده با جدیت باید دنبال شود، تصریح کرد: در حقیقت اعتراض دراویش عامل اساسی واقعه اخیر بود اما باید بدانیم که نظام جمهوری اسلامی هیچ مشکلی با دراویش ندارد، این افراد دهها سال است که در ایران زندگی می‌کنند و دارای خانقاه‌هایی هم هستند.
وی ادامه داد: اخلال در امنیت حد و مرز ندارد لذا در این حادثه هم به جهت بر هم زدن امنیت عمومی برخورد صورت گرفت. بروجردی افزود: دقیقا مشخص نیست که همه 360 نفر بازداشت شده از دراویش هستند یا خیر، زیرا در این شرایط امکان موج‌سواری سودجویان یا همراهی افراد وابسته به برخی گروه‌ها وجود دارد. حتی امکان ورود عده‌ای بدون قصد و غرض هم است لذا آمار دقیق را مراجع رسمی باید اعلام کند.
رئیس کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امنیت دراویش به عهده تامین‌کننده امنیت جامعه است اما در این حادثه، موضوع دراویش نیست در واقع موضوع افراد مخل امنیت جامعه است که وابسته به هر قشر و جناحی باشد باید با آنها برخورد شود. حال باید دید که مقصران واقعی چه زمانی محاکمه شده و با آنها برخوردی قاطع صورت می‌گیرد.
روزنامه سیاست روز
تهرام/7245/
انتهای پیام

نظر شما