شناسهٔ خبر: 24248391 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

یک منتقد: حاتمی‌کیا حق داشت روی صحنه آن‌طور صحبت کند

فرهنگ > سینما - خسرو نقیبی با بیان اینکه شخصیت ابراهیم حاتمی کیا را باید از کارگردانی‌اش جدا ساخت، تاکید کرد که او در جشنواره امسال، سینمای ایران را از لحاظ فنی جلو برده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خسرو نقیبی، منتقد و روزنامه‌نگار در مناظره نقد و بررسی جشنواره فیلم فجر در کافه خبر، درباره تاثیر ابراهیم حاتمی‌کیا بر سینمای ایران و جداسازی شخصیت فردی او از فعالیت حرفه‌ای‌اش در سینمای ایران توضیح داد.

نقیبی با بیان اینکه تفکیک اثر از هنرمند خیلی مهم است، گفت: «اینکه نمی‌توانیم فیلم را از آدم تفکیک کنیم، مهم است، زیرا که فیلم حاتمی‌کیا خیلی بیشتر از «تنگه ابوقریب» سینمای ایران را از لحاظ فنی جلو می‌برد زیرا که «تنگه ابوقریب» نه تنها کاری با سینمای ایران نمی‌کند بلکه تحت تاثیر شدید ملاقلی‌پور ساخته می‌شود و در خیلی از پارامترها از «مزرعه پدری» عقب‌تر است.»

او افزود: «این‌طرف فیلم حاتمی‌کیا تحت تاثیر «مد مکس» و فیلم‌های هالیوودی، بیگ پروداکشن ساخته می‌شود و سینمای ایران را در ابعاد یک فیلم هالیوودی جلو می‌برد. مثالی که در جاه‌طلبی «به وقت شام» می‌زنم، سکانس بلند شدن هواپیما، زمانی است که داعشی‌ها فرا می‌رسند و یک فیلمنامه‌نویس وقتی می‌داند خودش قرار است آن را بسازد و چنین سکانسی را می‌نویسد جاه‌طلبی خیلی زیادی دارد یا همان سکانس مد مکسی شروع فیلم هم بیانگر همین جاه طلبی است؛ به نظرم «به وقت شام» در تکنیک نسبت به دو قسمت قبلی این سه گانه اکشن و بیگ پروداکشن حاتمی‌کیا یعنی «چ» و «بادیگار» خیلی جلوتر است.»

نقیبی همچنین بیان کرد: «حاتمی‌کیا الان به تفکری رسیده است که باید بزرگ اجرا کند، می‌آید روی صحنه هرچه می‌خواهد می‌گوید که به نظرم با آن حجم تندروی‌ای که نیما حسنی‌نسب درباره‌اش کرد، حاتمی‌کیا حق داشت. اگر من هم ابراهیم حاتمی‌کیا بودم و در نظام این جایگاه را داشتم همین برخورد را می‌کردم. اینکه به فیلمش بگویی فیلم زی مووی، آن هم زمانی‌که درباره فیلمسازی صحبت می‌کنی که تکنیک سینمای ایران را در همین جشنواره جلو می‌برد، واقعا جای سوال دارد.»

او همچنین گفت: «البته ابعاد ماجرا خیلی فراتر از این‌هاست، می‌توانیم با طلبکار بودنش مشکل داشته باشیم، حاتمی‌کیا در تمام این سال‌ها طلبکار بوده است. اینکه کاراکتر شخص را از فیلمش جدا کنیم خیلی مهم است.»

مشروح مناظره کیوان کثیریان، خسرو نقیبی و عبدالجواد موسوی را اینجا بخوانید.

57243

نظر شما