شناسهٔ خبر: 24248367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

برداشت محصول طبیعی"دنبلان" قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب از کوههای اصلاندوز مغان+عکس

برداشت قارچ دنبلان که به شکل کاملا طبیعی و ارگانیک در طبیعت یافت می شود از ارتفاعات و کوههای اصلاندوز آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ارس تبار،قارچ دنبلان ( از ریشه فعل ترکی دونبالان به معنی برآمده و متورم) نوعی قارچ خوراکی گران‎قیمت و کمیاب است و تأثیر چشم‎گیری در کاهش قند خون دارد.

اندازه این قارچ از یک فندق تا یک پرتغال بوده و شکلی شبیه سیب‎زمینی دارد.در سال های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع منطقه مغان بخصوص در کوههای اطراف اصلاندوز رشد می کند.

افراد آشنا و مطلعی در منطقه اصلاندوز وجود دارند که روزانه بین 5 تا 10 کیلوگرم دنبلان بخصوص در ارتفاعات و کوههای اطراف روستاها و قشلاقات جمع‎آوری می‎کنند و به قیمت 20 هزار تا 40 هزار تومان می فروشند.

 

قیمت این نوع قارچ در ایران متغیر بوده و در خارج از کشور نیز خریداران بسیار خوبی دارند؛ در کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلیس هر کیلو 100 تا 200 دلار به فروش می‎رسد.

قارچ های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق 10سانتیمتری در خاک کوههای اطراف اصلاندوز می رویند و به حالت طبیعی در بسیاری از زمین های معتدل دیده می شوند.

با توجه به آغاز بارندگی‎های بهاره و مساعد شدن شرایط رشد این قارچ جمع‎آوری، خرید و فروش و مصرف این قارچ‎ها در رویشگاه‎های قارچ دنبلان در کشور از رونق خاصی برخوردار شده است.

بخشی از خواص دارویی و پزشکی قارچ دنبلان براساس مستندات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی و برخی دیگر در میان مردم مناطق مختلف و براساس تجربیات شخصی و در طول سال‎های متمادی به اثبات رسیده است.تغذیه از آن در فصل بهار را برای جلوگیری از انواع بیماری‎ها در طول سال مؤثر می‎دانند.

در ایران در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور نیز از قارچ به عنوان غذایی مقوی و دارویی در درمان بیماری‎های چشمی یاد می‎شودبسیاری مصرف قارچ را در درمان عوارض پیری مؤثر دانسته و آن را به عنوان عامل جوانی می‎شناسند.

براساس تحقیقات انجام شده تاکنون تأثیرات آنتی بیوتیکی قارچ در برابر میکروب‎ها و عوامل بیماری‎زا، تأثیر آنتی اکسیدانی در برابر انواع عوامل سرطان‎زا و محافظت از کبد در برابر بیماری‎های کبدی به اثبات رسیده است.

 

 قارچ دنبلان به رنگ‎های سفید، سیاه، قرمز تیره، خاکستری و بنفش دیده می‎شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است.از نظر تغذیه‎ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین‎های زیادی است استفاده از انواع قارچ‎ها به ویژه دنبل به عنوان یک غذای سالم روبه افزایش است و هرساله متقاضیان بیشتری پیدا می‎کند.

این محصول که به شکل کاملا طبیعی و ارگانیک در طبیعت یافت می شود و در کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریان فراوانی دارد،امسال به جهت بارشهای مناسب باران رویش این قارچ در اراضی مرتعی اصلاندوز بویژه دامنه های آق داغ بسیار مناسب است.

اصلاندوزمغان در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده و هم مرز کشور جمهوری آذربایجان است.

انتهای پیام/

نظر شما