شناسهٔ خبر: 24248018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مراسم عزداری دارالزهرا (س)؛

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مطرح کرد: چه چیزی پایه های اعتماد عمومی را تقویت می کند؟

اگر مدام شعار دادیم و بودجه خرج کردیم اما احساس امنیت عمومی نباشد، راه به جایی نخواهیم برد.

صاحب‌خبر -

یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه جمال دین وقتی است که نرخ طلاق و اعتیاد پایین بیاید و احساس امنیت عمومی شود، گفت: ما بعد از چهل سال تازه گفته ایم مردم حق اعتراض دارند. حضرت امام بعد از انقلاب همواره مسئولیت شرعی و الهی خودشان را به خواست و رأی مردم زمینه کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید ضیاء الدین مرتضوی در مراسم عزاداری شام غریبان شهادت حضرت فاطمه (س) دارالزهرا (س) گفت: یکی از مهمترین آگاهی های هر مسلمان به دین این است که اولا جایگاه هر یک از آموزه های دینی را بشناسد و این امر مستلزم این است که شناخت خودش و جامعه را سر و سامان دهد. طبعا زمامداران و رهبران جامعه باید به طریق اولا نسبت به جایگاه هریک از احکام شناخت داشته باشند. به همین دلیل حضرت علی (ع) در تأکید به اینکه بر واقعیت های اجتماعی اشراف و آگاهی دارند تعبیرشان این است که «نه خودم را فریب دادم و نه دیگران می توانند با فعالیت های خودشان اوضاع و احوال اجتماعی را بر من پوشیده بدارند.»

این خطیب برجسته تأکید کرد: یکی از  انحرافات بزرگ و خطرناک جوامع دینی جا به جایی خواسته و ناخواسته اجزای دین و شریعت است که همواره بزرگترین ضربه ها را به دین و دینداری زده است. دستاورد این انحراف در بهترین حالت این است که چهره ای ناقص از شریعت ترسیم می شود. جامعه ای که بر پایه چنین شناخت ناقصی بر پا شود نمی شود از آن توقع داشت رشدی که معارف اسلامی برای آن پیش بینی کرده را دست پیدا کند. تعبیری که حضرت امیر (ع) به کار می برند اسلام وارونه است.

وی با اشاره به رفتاری که با صدیقه کبری (س) صورت گرفت که بخشی از آن در سوگنامه علی (ع) منعکس شده، افزود: در موضوع ماندگاری این سند تاریخی سه نگاه وجود داشت؛ تلاش کسانی که بانی اصلی ظلم به صدیقه کبری (س) بودند این بود که هرچه بیشتر از چشم جامعه و تاریخ بپوشانند. اما در برابرش تدبیر حضرت زهرا (س) و تلاش حضرت علی (ع) این بود که برای همیشه باقی بماند و روی آن سرپوش گذاشته نشود. در این میان نگاه میانه ای هم وجود داشت و درخواست عباس عموی پیامبر (ص) است. عمار یاسر نقل می کند که وقتی حضرت زهرا (س) بستری شدند عموی پدر به ملاقات آمد و اجازه ملاقات صدیقه کبری (س) به او داده نشد.

مرتضوی ادامه داد: عباس به خانه خود برگشت و پیکی به خانه حضرت علی (ع) فرستاد که به گمانم اولین کسی از ما که به پیامبر (ص) ملحق می شود او باشد. اگر این طور شد مهاجرین و انصار را جمع کنید تا با حضور در تشییع جنازه فاطمه (س) به اجر الهی برسند؛ این مایه زیبایی برای دین است. در نگاه عموی پیامبر (ص) تشییع پیکر دختر پیامبر عظمت دین و شریعت و احترام به پیامبر است. چرا مردم از این اجر محروم بمانند؟ پاسخ امیرالمؤمنین (ع) این بود که هیچ  گاه از این خیرخواهی تو محروم نباشم. اما مگر حرمت زهرا (س) را نگه داشتند؟ من از تو درخواست می کنم اجازه دهید پیشنهاد شما را عمل نکنم؛ برای اینکه فاطمه زهرا (س) وصیت کرده که غسل و تدفین او را پنهان بدارم.

وی تأکید کرد: شکی نیست که یکی از مهمترین وظایف و نقش های اهل بیت جلوگیری از تحریف دین است. البته عامل جهل همواره یک مشکل بوده و فقط به قدرتمندان بر نمی گردد. کسانی که می خواهند دین را وسیله اهداف خود قرار دهند آن قسمتی که به نفع خودشان است را برجسته می کنند و جلوی چیزی که به نفعشان نیست را می گرفتند. بنی امیه نمی گذاشتند مردم معنی شرک را بفهمند تا وقتی جبر و اشعری گری را در جامعه ترویج کردند مردم اعتراضی نکنند. در مکه نماز می خوانند و با معاویه هم کنار می آیند.

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از بزرگ کردن ظواهر شریعت گفت: اگر چیزی که بنیان اصلی دین است را خواسته و ناخواسته کمرنگ کردیم، ابوحنیفه خواست عصای پیامبر (ص) را در دست امام صادق (ع) ببوسد؛ حضرت آستینش را بالا زد و گفت این گوشت و پوست پیامبر (ص) را نادیده گرفته ای می خواهی این چوب را ببوسی؟ جامعه ای که استمداد صدیقه کبری (س) را جواب ندادند، آیا نماز آنها بر پیکر ایشان خنده دار نیست؟ این تفکر عباس است که ظواهر را می بیند و تاریخ و حقیقت دین را آن گونه که صدیقه کبری (س) می بیند، نمی بیند.

وی یادآور شد: در خراسان عده ای از صوفیه به اعتراض امام رضا (ع) آمدند که درباری شدن شما با جایگاه امامت جور در نمی آید. حضرت تکیه داده بودند و گوش می کردند؛ وقتی که دید ظواهر را می بینند استناد کرد که حضرت یوسف (ع) پیامبری بود که لباس های ابریشمی طلاکوب می پوشید و بر صندلی آل فرعون می نشست. چرا دلیل به امامت رسیدن او را رها کرده اید و به ظواهر توجه می کنید. خدا لباس و خورد و خوراک را حرام نکرده است.

مرتضوی اظهار داشت: من بارها گفته ام که میان دعای فرج خواندن در سازمان ملل و بوسه زدن بر تابوت فلان نامسلمان و قائل شدن به رجعت او یا بخشنامه مصرف خرما در ادارات و پایین آوردن چند برابری ارزش پول ملی و سرمایه مردم و بر باد دادن آن همه درآمد و انجام آن همه فساد فاصله ای نیست.

وی افزود: اگر ذهن و فکر و احساس مسئولیت ما را به جزئیات مشغول کردند و کارهای اصلی ماند، هیچ سودی نمی بریم. در تشییع جنازه شیخ مفید هفتاد هزار نفر شرکت کردند. امام صادق (ع) دارد که اگر ما دنبال بقای جامعه اسلامی هستیم این نماز جمعه و اعتکاف ها نگه نمی دارد. بقای اسلام و مسلمین این است که مدیریت جامعه به دست کسی بیفتد که راه درست را تشخیص دهد؛ پول پخش نکند. آن گونه که کارشناسان می گویند عمل کند. فنای اسلام و مسلمین در این است که نه راه را بلد است و نه حاضر است از کسانی که راه را بلد هستند حرف شنوی کند.

این خطیب برجسته با تأکید بر اینکه جمال دین وقتی است که نرخ طلاق و اعتیاد پایین بیاید و احساس امنیت عمومی شود، گفت: امیرالمؤمنین (ع) هیچ جایی گزارش نداده که چقدر نماز خوانده است. همین حضرت امیر (ع) در گیر و دار جنگ می گوید هیچ کس در کوفه نیست مگر اینکه حداقل زندگی و سرپناه دارد. این جمال دین است که حضرت امیر (ع) چنین گزارش هایی را دهد. استاد مطهری در بحث امر به معروف و نهی از منکر قبل از انقلاب می گوید حتی اگر کارخانه های شراب را تعطیلی می کنید اول به این فکر کنید که چند نفر بیکار می شوند. ببینید لوازم مبارزه با این حرام چیست؟

وی اظهار داشت: هشت سال مملکت را گرفتار کسانی کنیم که عقل معاش نداشته باشند. امام صادق (ع) فرمود صداقت و امانت را باید ملاک قرار دهند؛ به طولانی بودن سجده و رکوع فرد نگاه نکنید. آنچه مایه فنا است تضعیف اعتماد عمومی به مدیران و رهبران جامعه و تردید در صداقت و امانتداری آنان است. امیرالمؤمنین (ع) در عهدنامه مالک اشتر  می فرماید اگر مردم در تو گمان ریخت و پاش کردند، دلیل خود را بیان کن. همه که چیز اسرار مملکت نیست. هیچ کدام از ما توقع نداریم اسرار گفته شود. اما با این شفاف کردن بد گمانی هایی که در مورد تو دارند را کنار بزن. اینها پایه های اعتماد عمومی را تقویت می کند.

مرتضوی گفت: ما بعد از چهل سال تازه گفته ایم مردم حق اعتراض دارند. حضرت امام بعد از انقلاب همواره مسئولیت شرعی و الهی خودشان را به خواست و رأی مردم زمینه کردند. امام صادق (ع) فرمود کسی که مردم را تحقیر کند و مردم را خس و خاشاک بماند و به خواست و رأی مردم بی اعتنایی کند و زور بگوید، جبار است.

وی در پایان بیان کرد: یک وقت می گفتند آقایی روزی 17 ساعت کار می کند و من می گفتم هرچه بیشتر خواب باشد بیشتر به نفع مملکت است چون خرابی آن کمتر است. اگر مدام شعار دادیم و بودجه خرج کردیم اما احساس امنیت عمومی نباشد، راه به جایی نخواهیم برد. یک وقت دزدها و کلاهبرداران احساس ناامنی ایجاد می کنند و اما یک وقت از جاهای دیگر است.

انتهای پیام

نظر شما