شناسهٔ خبر: 24247171 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام دکتر سقای بی ریا:

تمدن کامل اسلامی، تمدن مهدوی است

خبرگزاری شبستان:بنابر نگاه قرآن میراث تمدنی انبیا در نهایت به شکل حکومت عدل الهی در سراسر جهان تحقق می یابد و تمدن اسلامی برقرار می شود. انقلاب اسلامی زمینه ساز تمدن اسلامی و تمدن کامل اسلامی تمدن مهدوی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: آیین افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، چهارشنبه، 2 اسفند در سالن ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در این برنامه که با حضور دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب، برگزار شد تنی چند از استادان حوزه و دانشگاه به ارایه مباحث خود در باب مساله تمدن نوین اسلامی پرداختند.

 

حجت الاسلام دکتر ناصر سقای بی ریا، دبیر علمی سومین هفته تمدن نوین اسلامی در این مراسم با بیان اینکه پیشنهاد کردم موضوع بحث ام را «قرآن، سنن اجتماعی و تمدن نوین اسلامی» بگذارند، اظهار کرد: این مساله از آن جهت بود که سنن اصطلاح غنی تری در فرهنگ قرآنی محسوب می شود و بیشتر به مساله تمدن سازی ارتباط می یابد. بحث سنت ها در تمدن یک سری مباحث مادی است و در همه تمدن ها و هر قوم و امتی می توانیم آن را داشته باشیم که در قرآن نیز به آنها اشاره شده است، برای مثال قوم ثمود و عاد شهری ساختند که طبق گفته قرآن در آن زمان مثل آن ساخته نشده بود.

 

وی ادامه داد: اما آنها روی زمین فساد کردند و خداوند تازیانه عذاب را بر آنان فرود آورد، قرآن وجه مادی تمدن آنها را عنوان می کند بلکه عبرت پذیری را از داستان آنها مطرح می کند چراکه آنان در سنن خود اشتباه کردند، خداوند در سوره مبارکه آل عمران این تعبیر کلی را دارد و می فرماید: «لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ» واژه تقلب در اینجا یعنی فعالیت شدید و تلاش، کسانی که کافر بودند و در این شهرها تلاش می کردند. ما همین واژه تقلب را ملاک قرار می دهیم و بعد می گوییم که بسیار از دیگران عقب افتاده ایم در حالی که چنین نیست.

 

سقای بی ریا تصریح کرد: وقتی تاریخ انبیا را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که همه آنها یک پروژه را پیگیری می کردند تا رسید به پیامبر خاتم(ص). پیامبر(ص) فرمودند: وقتی آمدم دیدم انبیای گذشته خانه ای ساخته اند که همه چیز دارد ولی یک آجرش کم است، من آن آجر را گذاشتم؛ وقتی با همین دیدگاه وارد قرآن شویم و تمدن را بررسی کنیم، می بینیم که چندین تمدن داریم که یکی از آنها تمدن الهی انبیاء است و کتاب و قانون و سنت هایش که پیامبر(ص) آورده است. حضرت(ص) می فرماید من حجت خدا نزد شما هستم.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه علم بشر نسبت به آنچه که نمی داند بسیار اندک است، ابراز کرد: در نهج البلاغه حضرت امیر(ع) از وجود مبارک حضرت رسول(ص) نقل می کند در چیزی که علم شما به آن نمی رسد، اظهارنظر نکنید.

 

این پژوهشگر با اشاره به سنن پیامبران الهی گفت: این سنن آموزه های اجتماعی است که پیامبران به ما یاد داده اند، همه وجهه خیر و نیکی تمدن های بشری در مورد سنت های پیامبران است و وجهه شر آن منتسب به سنت های طاغوت ها است.

 

وی تاکید کرد: قرآن نشان می دهد که طاغوتیان و فرعون ها سنت هایی را برای حفظ خودشان به کار می گرفتند از جمله خوار شمردن و گمراه کردن انسان و استفاده از مجازات های سنگین برای مخالفان. اهمیت به مال و لذت طلبی و فساد وجهه های کلی آنان است در حالی که سنت هایی که پیامبران برای ما به یادگار گذاشته اند عدالت و قسط  و دستگیری از مردمان است که سنت های اجتماعی مرسلین را تشکیل داده و سبب شکل گیری تمدن مفید می شود.

 

وی یادآور شد: از منظر قرآن میراث تمدنی انبیا در نهایت به شکل حکومت عدل الهی در سراسر جهان تحقق می یابد و تمدن اسلامی برقرار می شود. انقلاب اسلامی زمینه ساز تمدن اسلامی است و تمدن کامل اسلامی همان تمدن مهدوی است.

نظر شما