شناسهٔ خبر: 24246998 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قزوین|تغذیه مناسب مادران باردار در مناطق حاشیه‌نشین تأمین شود

R41364/P41362/S6,63/CT12

معاون استاندار قزوین گفت: حمایت از مادران باردار در مناطق حاشیه‌نشین شهرها یک ضرورت است که باید به آن توجه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، به‌نقل از روابط‌عمومی استانداری قزوین، علیرضا آشناگر در چهارمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قزوین اظهار داشت: سلامت مادران باردار بر سلامت نوزادان آن‌ها در آینده تأثیرگذار است و از بروز بسیاری از هزینه های درمانی می‌کاهد، از این رو برای کمک مالی به تغذیه این مادران باید اقدام اساسی کنیم.

وی اضافه کرد: دولت به تنهایی نمی تواند از عهده هزینه‌های این موضوع برآیند، بنابراین در این زمینه می‌توان از ظرفیت‌های کمیته امداد و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین ادامه داد: در استانداری هم موضوع حمایت از مادران باردار مناطق حاشیه‌ای را با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در میان می‌گذاریم تا به نتیجه مناسبی برسیم.

آشناگر گفت: باید به تغذیه مادران باردار که کم بضاعت بوده و در نقاط حاشیه‌ای شهرها زندگی می‌کنند، کمک شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین هم در ادامه این نشست با ارائه گزارشی از تعداد مادران باردار در مناطق حاشیه‌ای مطرح کرد: در سال گذشته 22 هزار و 208 مادر باردار در استان مراقبت شدند که 80 درصد این طرح توسط بخش دولتی و 20 درصد هم توسط بخش خصوصی اجرا شد.

ناهید یزدی با بیان اینکه مراقبت از مادران باردار در سه دوره پیش، حین و پس از زایمان انجام می‌شود، عنوان کرد: تمام این مراقبت‌ها در مراکز دانشگاه علوم پزشکی و به شکل رایگان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یک چهارم از مادران باردار در حاشیه شهرها و یک چهارم هم در روستاها سکونت دارند، توضیح داد: این مادران اغلب بضاعت مالی ندارند و در معرض خطر انواع مسائلی چون بیماری‌های مختلف هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین تصریح کرد: ما در بخش کودکان دارای سوءتغذیه در این مناطق از طریق حمایت‌های کمیته امداد آن‌ها را تحت پوشش قرار داده‌ایم اما درباره مادران باردار چنین امکانی را نداریم.

یزدی خاطرنشان کرد: در سطح وزارت بهداشت مادران باردار روستایی می‌توانند از حمایت‌های بنیاد علوی بهره‌مند شوند اما این موضوع درباره مادران حاشیه شهرها که اتفاقا در شرایط سخت‌تری از مادران روستایی قرار دارند، وجود ندارد.

وی یادآور شد: دوره 9 ماهه بارداری و دوره دو ساله شیرخواری کودک یک هزار روز طلایی عمر انسان است که اگر در این زمان از نظر تغذیه تقویت نشود، در آینده با انواع و اقسام مشکلات روبه‌رو می‌شویم و به لحاظ درمانی هزینه‌های بسیاری را هم بر دوش خانواده‌ها و هم دولت برجا می‌گذارد.

انتهای پیام/ ز

نظر شما