شناسهٔ خبر: 24246818 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر ترکیه: برای بهبود وضعیت اقتصادی، باید نرخ بهره بانکی را کاهش دهیم

آنکاراـ ایرناـ بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: برای ارتقای شرایط اقتصادی کشور باید نرخ بهره بانکی را کاهش داده و نرخ تورم را به زیر هفت درصد برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، بینالی یلدریم دیشب با حضور در نشست 'معرفی یازدهمین برنامه توسعه دولت' در مرکز کنگره و فرهنگ ملت مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه در آنکارا اظهار کرد: امروز با توجه به قدرت خرید شهروندان به رده سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان دست یافتیم و افزایش درآمد ملی در یازدهمین برنامه توسعه در اولویت قرار دارد.
وی بیان کرد: برای بهبود شرایط اقتصادی و ارتقای شاخص های رفاه به یک بسیج عمومی نیازمندیم و باید با یک وفاق ملی نرخ بهره بانکی را کاهش و در ادامه نرخ تورم را به زیر هفت درصد برسانیم.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بارها در سخنان خود به بانک‌های این کشور به دلیل عدم کاهش نرخ بهره بانکی و نیز کسب سودهای هنگفت و نامتعارف هشدار داده است.
اردوغان اواخر سال گذشته میلادی در سخنانی گفت: بانک ها کار خودشان را انجام نمی دهند و وقتی می گوییم که نرخ بهره بانکی باید کاهش پیدا کند، اما بانک ها تقریبا از سپرده مشتریان خود به عنوان ابزاری برای کلاه گذاشتن بر سر آنها استفاده می کنند.
وی در مورد کسب سود معنی دار بانک ها اظهار کرد: 'سال گذشته بعداز پشت سرگذاشتن کودتا، رشد سود بانک ها 40 درصد گزارش شد و این به معنی آن است که یک مشکلی وجود دارد؛ به علاوه این که سود بانک ها در سال جاری میلادی تقریبا 2 برابر خواهد بود و این یک فاجعه است.'
سازمان آمار ترکیه نرخ تورم سال 2017 را بیش از 12 درصد اعلام کرد و بنا بر اعلام موسسات مالی ترکیه متوسط نرخ بهره بانک های ترکیه بیش از 11 درصد بوده است.
خاورم/1905

انتهای پیام /*

نظر شما