شناسهٔ خبر: 24246783 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تالار حافظ روی خوشی به شاخص‌ها نشان نداد/ معاملات بازار تحت تأثیر تصمیم بانک مرکزی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات آخرین هفته بهمن ماه عمدتا تحت تأثیر تصمیم بانک مرکزی در راستای افزایش نرخ سود قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

تالار حافظ روی خوشی به شاخص‌ها نشان نداد/ معاملات بازار تحت تأثیر تصمیم بانک مرکزی استامیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته، اظهار کرد: معاملات آخرین هفته بهمن ماه عمدتا تحت تأثیر تصمیم بانک مرکزی در راستای افزایش نرخ سود قرار گرفت. این سیاست در جهت جمع آوری نقدینگی سرگردان و سوداگر از بدنه پولی جامعه، با هدف کنترل بازار ارز صورت گرفت و منجر به فشار بر قیمت‌ها در تمام بازار‌های موازی شد.

وی ادامه داد:  روز شنبه، مورخ ۲۸ /۱۱/ ۱۳۹۶ در بازار بورس تعداد ۷۴۳ میلیون برگه سهام به ارزش ۱۵۵۱ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. در بازار فرابورس ۶۵۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۲۸۱ میلیارد ریال مبادله شد. در این روز شاخص کل بورس با ۰.۰۸ درصد افزایش به رقم ۹۸۴۳۰ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با ۰.۰۳ درصد رشد به سطح ۱۷۶۴۹ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز با ۰.۵۶ درصد افت، به سطح ۱۱۰۱ واحد نزول کرد. نماد‌های کگل، فملی و خودرو بیشترین اثر مثبت و نماد فولاد با ۴۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص نهاد.

امیرباقری تصریح کرد: یکشنبه، مورخ ۲۹ /۱۲/ ۱۳۹۶، در بازار بورس تعداد ۹۹۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۰۳۰ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. شاخص کل با افت ۱۲۸ واحدی به رقم ۹۸۳۰۰ واحد رسید. بیشترین تاثیر مثبت را نماد‌های شبندر، ومعادن و جم بر شاخص داشتند. نماد‌های فولاد، فارس و خودرو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس نهادند. شاخص قیمت ۴۱ واحد، شاخص کل هموزن ۴۶ واحد، شاخص قیمت هموزن ۳۵ واحد، شاخص آزاد شناور ۲۷۴ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۷۶ و ۳۵۴ واحد افت کردند. در بازار فرابورس نیز ۲۲۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش تقریبی ۲۰۷۰ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. شاخص این بازار با افت ۲.۶ واحدی به سطح ۱۰۹۹ واحد رسید.

وی یادآورشد:  روز دوشنبه، مورخ۳۰ /۱۱/ ۱۳۹۶ شاخص کل با کاهش ۱۵۲ واحدی روبرو شد و به رقم ۹۸۱۴۸ واحد رسید. شاخص آیفکس (شاخص کل فرابورس) نیز در سطح ۱۰۹۸ واحد ثابت ماند. در این روز حجم معاملات اندک و قیمت اوراق بهادار عمدتا کاهشی بود. افزایش پنج درصدی سود بدون ریسک به سطح ۲۰ درصد از جانب بانک مرکزی در راستای اجرای سیاست تنظیم بازار پول با افزایش نرخ بازده مورد انتظار سهامداران منجر به فشار بر قیمت اوراق بهادار شد. در این روز نماد‌های فارس، تاپیکو و رمپنا بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را داشتند. در این حال نماد‌های ومعادن و شبندر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل ثبت کردند. در این روز معاملاتی ارزش معاملات در بازار بورس و فرابورس به ترتیب به ارقام ۲۲۵۴ و ۳۲۶۲ میلیارد ریال بالغ گشت. حجم معاملات در این دوبازار نیز به اعداد ۹۳۳ و ۲۴۴ میلیون برگه رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲، اولین روز معاملاتی آخرین ماه سال، شاخص کل بورس با ۸.۶۴ واحد افزایش به رقم ۹۸۱۵۷ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با ۳۱ واحد رشد در سطح ۱۷۶۱۵ واحد قرار گرفت. ارزش معاملات بازار بورس در این روز به رقم ۲۸۱۵ میلیارد ریال رسید. پرمخاطب‌ترین نماد‌ها متعلق به گروه خودرویی بودند. نماد‌های کگل، کچاد و ونیرو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ثبت کردند. بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد‌های گروه خودرویی، ولساپاح، خزامیا و خپارس قرار گرفت. در بازار فرابورس نیز شاخص کل با یک واحد منفی به رقم ۱۰۹۷ واحد رسید. در این بازار تعداد ۳۰۰ میلیون برگه به ارزش تقریبی ۳۳۷۴ میلیارد ریال مبادله شد. در این بازار نماد‌های ذوب، دماوند و هرمز بیشترین تاثیر منفی و نماد مارون بیشترین اثر مثبت را بر شاخص نهادند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار اسناد خزانه دولتی و بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد ذوب قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما