شناسهٔ خبر: 24246759 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

دکتر مهدی شفیعی:

تحرک فیزیکی از بروز بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری می کند

دکتر مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: 80 درصد افراد جامعه ما فعالیت فیزیکی مناسب ندارند و تحرک فیزیکی مناسب می‌تواند از بروز خیلی از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / دکتر«مهدی شفیعی» با بیان این‌که تحرک فیزیکی مناسب تا 40 درصد بروز برخی انواع سرطان‌ها را می‌تواند کم کند، ادامه داد: افراد باید دست‌کم پنج روز در هفته و حداقل 30 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند.

وی با بیان این‌که شایع‌ترین علت ناتوانی و مرگ و میر در افراد بالغ بالای 30 سال بیماری‌های غیر واگیر است که عمده این بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت، حوادث و سوانح ترافیکی هستند، تصریح کرد: عوامل بسیار زیادی باعث بروز این بیماری‌ها می‌شوند، اما 4 علت عمده آن می‌توان به نداشتن تحرک فیزیکی کافی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف مواد دخانی و دخانیات و مصرف الکل اشاره کرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: اگر این عوامل خطر را شناسایی کنیم و در زندگی خود کنترل کنیم بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌شوند و یا سن بروز آن‌ها به تعویق می‌افتد.

وی با بیان این‌که فعالیت فیزیکی مناسب می ‌تواند از بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند، اظهار کرد: 40 درصد موارد مرگ و میر در کشور را بیماری‌های ناشی از قلبی و عروقی تشکیل می‌دهد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در خصوص رژیم غذایی مناسب گفت: در رژیم غذایی باید میوه و سبزی به اندازه کافی باشد، توصیه می‌کنیم  چهار تا پنج واحد حدود 450 تا 500 گرم میوه و سبزی در روز مصرف کنند.

شفیعی یادآور شد: زمان مصرف غذا و وعده‌های غذایی ما مناسب نیست توصیه می‌شود غذا را در پنج وعده  شامل صبحانه، قبل از ظهر میان وعده با گروه میوه و سبزی و یا مغزها، ناهار، میان وعده عصر و در پایان شام مصرف کنیم این رژیم غذایی هم از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می‌کند و هم مشکلات سوءهاضمه و سوءجذب دستگاه گوارش را به حداقل می‌رساند./ ایسنا

نظر شما