شناسهٔ خبر: 24246374 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ظرفیت های فرهنگی و تاریخی دزفول به درستی معرفی نشده است

عبدالمهدی مستکین روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: دزفول در زمینه فرهنگی ، میراث طبیعی و تاریخی ، گردشگری و نیز آداب و رسوم

صاحب‌خبر - عبدالمهدی مستکین روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: دزفول در زمینه فرهنگی ، میراث طبیعی و تاریخی ، گردشگری و نیز آداب و رسوم دارای ظرفیت های منحصربفردی است که این ظرفیت ها باید به درستی معرفی شوند.
وی افزود: به منظور معرفی بخشی از این ظرفیت ها تهیه یک مستند سه قسمتی در 150 دقیقه از سوی شبکه چهار سیما برای برنامه بوم گرد آغاز شده و تصویربرداری اماکن تاریخی ، فرهنگی و نیز آداب و رسوم آغاز شده است.
مجری برنامه بوم گرد افزود: در این مستند تلاش می شود تا ظرفیت های تاریخی ، مذهبی و فرهنگی دزفول از جمله محوطه جندی شاپور و یعقوب لیث معرفی شوند.
مستکین از جندی شاپور دزفول به عنوان یکی از ظرفیت های مهم تاریخ تمدنی ایران باستان نام برد و گفت: بخشی از مستند بوم گرد به معرفی هر چه بیشتر این بنای مهم که نخستین مرکز علمی جهان می باشد اختصاص دارد.
دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در 1750 سال پیش ، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور ، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان شکل گرفت.
جندی شاپور دزفول اخیرا در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو ثبت شد و سند بین المللی ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی ،‌ سوم نوامبر 2017 در کنفرانس عمومی سالانه یونسکو در پاریس منتشر شد.
به گزارش ایرنا عوامل برنامه تلویزیونی 'بوم گرد' شبکه چهار سیما برای ساخت مستند معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری دزفول به این شهر سفر کردند.
این گروه مستند ساز از خانه های تاریخی تیزنو، آسیاب های آبی، موزه مردم شناسی کرناسیان و قمش تاریخی گزارش تهیه کردند.
برنامه تلویزیونی 'بوم گرد' به تهیه کنندگی رسول تسلیمی و کارگردانی کیانوش قانع کاری از گروه مستند شبکه چهار سیما است که با سفر به شهرهای مختلف کشور به معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری آن شهرها می پردازد.
دزفول با آثار تاریخی و باستانی متعدد، ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری دارد.
شهر باستانی جندی شاپور، بافت آجری، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول به شمار می رود.
6068
انتهای پیام

نظر شما