شناسهٔ خبر: 24245597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سلامت در هفته ای که گذشت؛ ارتفاع پست

تهران- ایرنا- سلامت همه مردم ایران و نه فقط خانواده 65 نفری که در هواپیمای آسمان بودند، در هفته ای که گذشت تحت تأثیر حادثه سقوط هواپیمای ATR در ارتفاعات بود، هفته ای آمیخته با اشک و تنیده با غم.

صاحب‌خبر -

شنبه اول هفته، خبر آمد که سازمان بهداشت جهانی سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران را به عنوان کمیسیونر کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معرفی کرده است، کمیسیونی که در بالاترین نهاد متولی سلامت مردم جهان و جزئی از سازمان ملل متحد می خواهد از این پس مردم جهان را برای مبارزه با بیماری های غیر واگیر بسیج و خطر افزایش بی رویه این بیماری ها را که به علت سبک زندگی مدرن رو به افزایش است، گوشزد کند.
بیماری های غیرواگیر اکنون مهمترین عامل مرگ ایرانیان است، به گفته مقامات وزارت بهداشت حدود 76 درصد ایرانیان بر اثر ابتلا به یکی از این بیماری ها که در صدر آنها بیماری های قلبی - عروقی، سکته، بیماری های تنفسی، سرطان و دیابت است، جان خود را از دست می دهند.
مصرف بی رویه شکر، نمک و چربی ها، کم تحرکی، اضافه وزن، آلودگی هوا و استعمال دخانیات مهمترین عامل بروز این بیماری هاست که هر سال جان دهها هزار ایرانی را می گیرد.
حالا سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران به علت تصویب سند ملی مبارزه با این بیماری ها که سال گذشته به امضای رئیس جمهوری رسید و ایران را پیشتاز مبارزه با این بیماری ها در جهان کرد، سفیر و عضو کمیسیون مبارزه با این بیماری ها در سطح سازمان بهداشت جهانی شده است.

*افزایش مالیات سیگار
این خبر همان روزی اعلام شد که مجلس شورای اسلامی در پی ماه ها رایزنی وزارت بهداشت با افزایش 20 درصدی مالیات سیگار در سال 97 موافقت کرد.
بر اساس مصوبه روز شنبه - 28 بهمن 96 - از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخلی با نشان ایرانی 75 ریال، تولید مشترک 150 ریال، تولید داخلی با نشان بین‌المللی 250 ریال و وارداتی 600 ریال به عنوان عوارض اضافه شود و درآمد ناشی از این مالیات قرار است در سه حوزه آموزش وپرورش، بهداشت و درمان و توسعه ورزش همگانی هزینه شود.
وزارت بهداشت در اولین روز هفته و قبل از شروع آخرین ماه سال به استقبال نوروز رفت و دستورالعمل بهداشت نوروزی و مبارزه با عرضه غذاهای ناسالم را در رستوران ها، اماکن بین راهی و تفرجگاه ها ابلاغ کرد.
این وزارتخانه همچنین سامانه 190 را برای شکایت مردم از تخلفات اعلام کرد تا بعد از تعطیلات نوروز از میلیون ها تن مواد غذایی فاسد، تاریخ گذشته و مسمومی که می توانست جان بگیرد و بیمار کند و به چشم ماموران بهداشتی رسیده است، خبر دهد.

*ارتفاع پست؛ سقوط در بلندترین قله
یکشنبه اما روز دیگری بود، هواپیمای 24 ساله هواپیمایی آسمان که ساعت 7 و 55 دقیقه از تهران به سمت یاسوج به پرواز درآمده بود، 50 دقیقه بعد از برخاستن از زمین در نزدیکی کوه دنا در استان اصفهان و نزدیکی شهر سمیرم از رادار خارج شد و خبر رسید که سقوط کرده است.
هواپیمایی که 65 سرنشین داشت و در میان مسافران آن هفت فعال حوزه سلامت، تعدادی فعال محیط زیست و شهروندان ایرانی بودند که معلوم نیست در 50 دقیقه پایان زندگی چه بر سرشان گذشت، چه ها دیدند و چه ها شنیدند. ماموران امدادی به منطقه کوهستان دنا رفتند اما 50 ساعت طول کشید تا روز سه شنبه معلوم شد محل دقیق سقوط کجاست و لاشه هواپیما پیدا شد.
50 ساعتی که با بیم و امید خانواده مسافران هواپیما و یک ملت گذشت، مردمانی که با حوادث مرگ آور بیگانه نیستند. هر روز 45 نفر در حوادث رانندگی می میرند و 20 برابر این تعداد مصدوم می شوند. 16 دی همین امسال بود که در فاصله هزاران کیلومتری مرز ایران، کشتی نفتکش سانچی متعلق به ایران که حامل میعانات گازی بود در آبهای چین آتش گرفت و 32 سرنشین آن که 30 نفرشان ایرانی بودند، جان باختند و خانواده هایی را سیاه پوش کردند.
حالا در مرکز ایران دوباره خبر از سقوط هواپیماست، سقوط در بلندترین قله سلسه کوه های زاگرس با بیش از 4400 متر از سطح زمین، ارتفاعی که باید هواپیمای آسمان از آن عبور می کرد اما چه شد که ارتفاع هواپیما کم شد و به کوه برخورد کرد، باید دید این بار گزارش مسئولان از علت حادثه چه خواهد بود.
مسئولان اورژانس با 100 تکنسین و 40 آمبولانس پای کوه آمدند شاید امیدی باشد برای نجات حتی یک نفر، آنان تا آخرین لحظه بیم و امید در منطقه ماندند، هر چند سرمای منفی 20 تا 30 درجه ای ارتفاعات و برف و باد و بوران، سلامت امدادگران و نجاتگران را هم به خطر انداخته بود اما دلیرمردان ارتش و سپاه و هلال احمر و مردان شجاع کوهنورد از جان مایه گذاشتند تا به قله برسند.
دوشنبه طبق معمول نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت بود، ایرج حریرچی این بار نشست را با گزارشی از حضور هفت پزشک، پرستار و روانشناس فعال نظام سلامت که در هواپیمای آسمان بودند، آغاز کرد و گفت: شاپور یاری‌پور جراح فک و صورت و همسرش ژیلا قلی‌پور که پرستار بود. عبدالرضا کردی روانشناس، مژگان نظری دانشجوی دکترای فیزیولوژی، فاطمه دالوند و علیرضا جامه‌ای دانشجویان پزشکی، سکینه کاظمی دانشجوی ارشد پرستاری و همسر و فرزندان دکتر دانشی جراح مغز و اعصاب در این پرواز بودند.

*سلامت مردان ایرانی در خطر است
تعطیلی سه شنبه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با اولین روز اسفند و آغاز هفته سلامت مردان همزمان بود، هفته ای که سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت آن آمارهایی از اوضاع نابسامان سلامت مردان ایران ارائه کرد، اینکه فقط سه درصد مردان هیچ عامل خطر بیماری ندارند، 50 درصدشان اضافه وزن دارند یا چاق هستند، 89 درصد مردان الگوی مصرف غذایی درستی ندارند و پنج بار در روز میوه و سبزی نمی خورند.
به گفته مرد شماره دو وزارت بهداشت، 31 درصد مردان ایرانی فعالیت بدنی کافی ندارند، 20 درصدشان هر روز سیگار می کشند، 18درصد فشار خون بالا دارند، 13درصد قند خون بالا و 25 درصد مردان کلسترول خون بالا.
وضعیت نامناسب سلامت مردم ایران به اینجا ختم نمی شود. او گفت: سه چهارم مرگ های تصادفات رانندگی در ایران برای مردان اتفاق می افتد، چهار پنجم فوت در نزاع ها و خشونت ها و دگرکشی ها از آن مردان است و 90 درصد فوت شدگان جنگ نیز مرد بودند.
به گفته او احتمال مرگ در گروه سنی 50 تا 74 سال برای زنان 30 درصد و برای مردان 40 درصد است، از 67 عامل خطر بیماری، 60 مورد در مردان بیشتر است و از 37 نوع سرطان، 32 نوع سرطان در مردان شایعتر است. 95 درصد حوادث شغلی منجر به فوت و 76 درصد حوادث شغلی منجر به معلولیت نیز برای مردان رخ می دهد.
حریرچی گفت: مرگ ناشی از مصرف دخانیات در مردان سه برابر زنان است، میزان سوختگی منجر به مرگ در مردان 1.2 برابر زنان گزارش شده، میزان غرق شدگی در مردان 6 برابر زنان و میزان برق گرفتگی در مردان هفت برابر زنان است و میزان مرگ ناشی از گازگرفتگی در مردان سه برابر زنان است.
سخنگوی وزارت بهداشت این نکته راهم اضافه کرد که در صورت بیماری، مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند. در مراجعه نیز کمتر علائم بیماری را اظهار می کنند و در صورت تجویز پزشک نیز کمتر از زنان دستورات پزشک را رعایت می کنند.
چهارشنبه کنگره باروری و ناباروری در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه در این کنگره حاضر شد و از پوشش هزینه درمان ناباروری از سال 97 با همکاری سازمان های بیمه گر خبر داد و این خبر خوشی بود برای زوج های ناباروری که به علل مختلف از جمله بالا رفتن سن در آرزوی فرزند مانده اند، جمعیتی که کم نیستند و به گفته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در همین کنگره حدود 20 درصد زوج ها را تشکیل می دهند.
اجتمام 3063 ** 1418**1055

انتهای پیام /*

نظر شما