شناسهٔ خبر: 24245382 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش؛

عصر جدید فرایند آموزش های دینی را با چالش مواجه ساخته است/ حوزه علمیه بازوی تحقق سند تحول بنیادین باشد

حوزه/معاون وزیر و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: زندگی در عصر جدید و فناوری های نوین فرایند تعلیم و تربیت را با چالش و کاستی هایی روبرو ساخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر مهدی نوید ادهم در گفت وگویی، اظهار داشت: رسالت امروز آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است سندی  که برای ایجاد یک تحول عمیق، همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه مبتنی بر معارف اسلامی تنظیم شده است تا بتواند کاستی های گذشته را جبران کرده و آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی ایران ارائه کند.

عضو کمیته تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آموزش و پرورش علی‌رغم تلاش های قابل تقدیر و ارزشمند مدیران، معلمان، کارشناسان از برخی کاستی ها رنج می برد که این کاستی ها به هیچ وجه به صلاح آموزش و پرورش، کشور و نسل آینده نیست .

وی افزود: از جمله این کاستی ها می توان به تحولات محیطی در عرصه تکنولوژی های نوین و همچنین تغییر ساختارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بوجود آمده نام برد که سبب شده آموزش و پرورش نتواند آنطور که شایسته و مطلوب است، نسل آینده را برای خوب زیستن درعصر فناوری ها آماده کند.

*حوزه علمیه بازوی تحقق سند تحول بنیادین

نویسنده کتاب « برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی » ادامه داد: امروز آموزش و پرورش با رویکرد منطبق با مفاهیم سند تحول بنیادین می بایست در عرصه فرهنگی و توسعه بستر و زمینه تربیت پذیری دینی دانش آموزان گام بردارد ،لذا بیش از گذشته باید در زمینه امور فرهنگی و تربیتی گام های موثری بردارد ،زیرا در جامعه ای زندگی می کنیم که بیش از هزار سال معارف دینی در جریان بوده و در این  فضا تنفس کرده ایم، لذا باید ازمقوله  معنویت بیش از پیش برای  تربیت نسل جوان بهره ببریم.

دکتر نوید تصریح کرد: با توجه به هجمه هایی که امروز نسل جوان ما را تهدید می کند ، باید شاخص ها و مبانی در خصوص تربیت دینی مبتنی بر آموزه های وحیانی و معارف اهل بیت(ع) که متناسب با اقتضائات و شرایط حال باشد تدوین و در اختیار نسل جوان قرار بگیرد و تدوین این مهم ، جزاز حوزه های علمیه،از هیچ نهاد دیگری انتظار نمی رود ، نهادی که متولی دین و دیانت جامعه است.

عضو شورای راهبری ارزشیابی و نظام آموزش و پرورش با اشاره به انتظاراتی که از حوزه های علمیه وجود دارد، اظهارداشت: حوزه های علمیه به عنوان مرکز تولید و نشر معارف اسلامی قابلیت دارند با هدف گذاری، تعیین و ارائه موضوع وروش های مناسب ،شاخص های تربیت دینی نسل جوان را متناسب با زمان و مکان تولید کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا میان نسل جوان و نوجوان ارائه و توزیع کنند.

نویسنده کتاب « آخرین پیام » ادامه داد: از این منظر می طلبد ستاد همکاریها که با هدف ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان این دو مجموعه به وجود آمده است ، بیش از گذشته ارتباطات و تعاملات فکری، فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی را شناسایی کرده و در اختیار صاحب نظران حوزوی قرار دهد و در مقابل نیز یافته های علمی، پژوهشی، آموزشی، تربیتی، فرهنگی و فکری را در اختیار آموزش و پرورش قراربدهند.

*فعالیت های قابل تقدیر ستاد همکاریها

وی اذعان داشت: بحمدالله اقدامات خوبی توسط ستادهمکاریها شکل گرفته است و جای تقدیر و تشکر دارد، گام هایی که طی این سالها برداشته شده است بسیار ارزشمند بوده است ولی راه نرفته زیاد است و هنوز با آن نقطه مطلوب فاصله داریم، لذا انتظار است، نشست های کارشناسی با حضور صاحب نظران این دو نهاد تشکیل شود ودر خصوص مسائل متعدد از جمله سند تحول بنیادین ودیگر چالش های پیش روی تربیت دینی و آموزش های اسلامی که به واسطه قرار گرفتن در عصر ارتباطات و فناوری های نوین مواجه شده است، تصمیمات و هم فکری های لازم صورت گیرد.

*نیازمند راه حل حوزه برای مهار چالشها هستیم

دکتر نوید بیان داشت: شناسایی این چالش ها و ارائه راه حل برای برون رفت از آن و مدیریت آن که مبتنی بر معارف اسلامی است ،یکی دیگر از کارویژه های حوزه ای علمیه می باشد که با حضور خود پاسخ مناسبی به آسیب ها داده و نسل جوان را از این هجمه های متعدد و متنوع مصون بدارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شناسایی آسیب های تعلیم و تربیت و ارائه پاسخ های مناسب و به روزاز دیگر رسالت های حوزه های علمیه می باشد که ستاد باید حضور فعالانه تری در این خصوص داشته باشد.

*الزامات تحقق سندتحول بنیادین آموزش و پرورش

نویسنده کتاب « عطریاس» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و شیوه همکاری دستگاههای مرتبط با آن، همچنین الزامات مورد نیاز آن، افزود: اجرای مطلوب این سند به زعم من نیازمند یک عزم ملی است و همگان باید کمک کنند تا آموزش و پرورش یک تحول بنیادین متناسب با سند چشم انداز 20 ساله داشته باشد.

وی افزود: در این راستا باید الزاماتی اتفاق بیافتد در غیر این صورت سند تحقق عملی نمی شود، به همین منظور سایر نهادها باید همکاری جدی داشته باشند تا این تغییر ایجاد شود، به عنوان مثال باید نگاهی که آموزش و پرورش را یک نهاد مصرف کننده غیرمولد می داند ،تغییر داد چرا که آموزش و پرورش یک نهاد مولد است و شخصیت انسانها در آموزش و پرورش شکل می گیرد و باید این باور به وجود آید که شما وقتی دارید برای آموزش و پرورش خرج می کنید در واقع دارید سرمایه گذاری می کنید.

*سند تحول بنیادین مبنای حرکت وزارت آموزش و پرورش

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبنای حرکت وزارت آموزش و پرورش است، ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجزای متعدد تحول در این نظام مشتمل بر محتوا، فضای آموزشی، روندهای آموزشی و نیروی انسانی مدنظر قرار گرفته است.

دکتر نوید بیان داشت: برای اجرای سند تحول بنیادین سه گام وجود دارد، گام نخست تدوین و تصویب سند تحول، گام دوم آماده‌سازی و گام سوم اجرای سند می باشد در حال حاضر در گام دوم و مرحله آماده‌سازی سند هستیم که باید برای اجرای سند در عرصه‌های حقوقی، قانونی، نیروی انسانی، مالی و اداری، زمینه‌سازی کنیم.

*رسانه‌ها باید پیام تحولی سند بنیادین را منتقل کنند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که در بسترهای اجتماعی سند تحول کاستی‌هایی وجود دارد، گفت: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی که تاکنون همکاری چندانی نداشته است  باید پیام تحولی سند بنیادین را به افراد جامعه منتقل کنند و اگر این پیام‌ها منتقل نشود، شاهد تحول شگرفی نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: ما هنوز با نگاه و ذهنیت قدیمی آموزش و پرورش به این سند که تصویر آینده ما است، نگاه می‌کنیم.

دکتر نوید ادهم در مورد فعالیت‌های شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه اجرای سند نیز گفت: وظیفه ما در شورای عالی آموزش و پرورش این است که با بررسی قوانین کشور مطمئن شویم این قوانین با سند همسو هستند.

*پیگیری  شش زیرنظام بر اساس سند تحول

وی ادامه داد: در شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس مفاد سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش، شش زیرنظام را دنبال می کنیم. تاکنون سه زیرنظام شامل" برنامه درسی"، "تامین فضا و تجهیزات و فناوری"، و" پژوهش و ارزشیابی و راهبری و مدیریت" به تصویب رسیده و سه زیرنظام "تربیت معلم" و"تامین منابع انسانی" و همچنین "تامین وتخصیص منابع مالی" در آینده نزدیک تصویب می شود.

نویسنده کتاب « پیام مدرسه » تاکید کرد: تمامی تغییرات کتب جدید درسی براساس زیرنظام برنامه درسی صورت گرفته است که در سال گذشته در شورای عالی مصوب و به اجرا در آمده است.

وی ادامه داد: دومین زیرنظام، زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری است که آن هم به تازگی به تصویب شورای عالی رسیده است. در این زیر نظام مدرسه تنها کلاس درس نیست بلکه پیش‌بینی شده تا به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ حرکت کنیم تا بتوانیم قرار گرفتن امکاناتی چون فضاهای ورزشی، کتابخانه، آزمایشگاه و نمازخانه‌ها را در این فضاها توجیه کنیم.

*سند تحول می‌تواند نظام آموزشی موجود را به نهاد تعلیم و تربیت تبدیل کند

دکتر نوید در بخش دیگری از گفت وگوی خود با تاکید بر این‌که باید مجموعه مفاد سند تحول بنیادین توسط وزارت آموزش و پرورش عملیاتی شود، گفت: همه برنامه‌ریزی‌های ما در آموزش و پرورش باید مطابق سیاست‌های سند تحول باشد و به شاخص‌های در نظر گرفته شده، توجه شود. زیرا سند تحول می‌تواند نظام آموزشی موجود را به نهاد تعلیم و تربیت تبدیل کند و اگر تنها به مساله آموزش توجه شود، منطبق با سیاست‌های سند تحول نیست.

*نقش خانواده ها در تحقق سند تحول

وی گفت: اجرای سند تحول بنیادین نیازمند مشارکت جدی همگان است، در این میان یکی از عناصر اصلی خانواده‌ها هستند و سایر ارکان چون دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مانند آن نیز باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا در اجرای سیاست‌های سند تحول موفق باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: درحال حاضر در حال آماده سازی زیر ساخت های لازم برای اجرای سند هستیم و تا فراهم شدن زیرساخت های مورد نظر امکان اجرای آن وجود ندارد.

*تامین نیروی انسانی متخصص از طریق دانشگاه فرهنگیان

وی یکی از زیر ساخت های لازم را تامین نیروی انسانی متخصص از طریق دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و اظهارداشت: زمان بر بودن تربیت دانشجو در دانشگاه و استفاده از این افراد در ساختار آموزشی یکی از دلایل به تعویق افتادن اجرای سند است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یکی دیگر از زیر ساخت های مورد نیاز برای اجرای سند را تغییر محتوای کتاب های درسی می داند؛ تغییراتی که با محتوای سند همخوانی داشته باشد و در همین راستا هر سال کتاب های درسی درحال تغییر و به روز رسانی هستند.

*کمبود منابع مالی سد راه اجرای سند تحول است

دکتر نوید بیان داشت: اجرای نظام رتبه بندی معلمان یکی از موارد تصریح شده در سند تحول بنیادین است که با وجود گذشت شش سال از تصویب آن هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

وی ترمز اصلی بر سر راه اجرای این طرح را نبود منابع مالی توصیف کرد و افزود: اگر این منابع تامین شود، سند اجرایی خواهد شد و یکی دیگر از عوامل عدم اجرا ی مطلوب این سند تغییرات مدیریتی در وزارتخانه می باشد که ان شاءالله با ثبات در مدیریت کلان آن شاهد تحقق و عملیاتی شدن سند شویم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

نظر شما