چکیده
تبلیغ اسلام در عرصهی بینالملل نیازمند بستر و ابزار مناسبی است؛ این مسأله با ظهور تکنولوژی ارتباطات و افزایش سرعت انتقال پیام، که ارتباط میان ملل و فرهنگهای مختلف را سهولت بخشیده است، شکل جدیتری به خود گرفته و باب جدیدی برای تبلیغ جهانی اسلام گشوده است. پژوهش حاضر درصدد کشف ظرفیتهای ارتباطات بینالمللی برای تبلیغ جهانی اسلام است و میکوشد با روش توصیفی-تحلیلی نظریات ارتباطات بینالملل را بررسی نموده و پس از تبیین اصول تبلیغ، ظرفیتهای این عرصه را گردآوری نماید. نظریاتی مانند: حوزهی عمومی، جامعهی اطلاعاتی و جهانیسازی؛ قوانین بینالمللی ارتباطات مانند: اصل آزادی بیان و مذهب، نظریات و قوانینی هستند که توجه به آنها در راستای تبلیغ دین میتواند راهگشا باشند. این پژوهش مدعی است که تدوین برنامهی مهندسی تبلیغ بینالملل تنها راهحل استفاده از ظرفیتهای ارتباطات بینالملل برای تبلیغ جهانی دین در عصر حاضر است.
کلیدواژهها: ارتباطات بینالملل؛ تبلیغ بینالملل؛ نظریات ارتباطات بینالملل؛ مهندسی تبلیغ بینالملل؛ تبلیغ جهانی دین
نویسندگان:
کمال اکبری؛ احمد اولیایی
فصلنامه سیاست متعالیه - دوره 4، شماره 15، زمستان 1395 .
∎
نظر شما