شناسهٔ خبر: 24244406 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

تجهیز 150 ایستگاه گاز تهران به سیستم قطع خودکار

صاحب‌خبر -

تفاهم-گروه گزارش: رئیس شرکت ملی گاز در حاشیه مراسم افتتاح انستیتو فرآورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران، دیروز شاهد افتتاح انستیتو فرآورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت بودیم و قرار است انستیتوهایی نیز در دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه تهران فعالیت کنند. حمیدرضا عراقی عنوان کرد: همکاری با دانشگاه تهران در زمینه فناوری مینی ال‌ان‌جی و همکاری با دانشگاه علم و صنعت در زمینه توربین‌ها و اندازه‌گیری هوشمند گاز با استفاده از رویکردهایی از جمله اینترنت اشیاست. عراقی حرکت از کمیت به سمت کیفیت را هدف‌گذاری ۵۰ سال دوم فعالیت شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و گفت: این شرکت در ۵۰ سال نخست فعالیت خود بر افزایش تولید و گازرسانی حداکثری به شبکه خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها متمرکز بود و تصمیم دارد در ۵۰ سال بعد به سمت افزایش کیفیت عملکرد، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و استفاده از روش‌های بهینه‌تر صرفه‌جویی، حرکت کند.
عراقی با اشاره به فرآورده‌های حوزه‌ گاز با ارزش افزوده زیاد، اظهار کرد: در پالایشگاه‌ها،‌ فرآورده‌های بسیاری به دست می‌آید که می‌تواند با کیفیت بسیار بالاتر و با ارزش افزوده بیشتر تولید شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز، ایران را دارای بزرگ‌ترین مخزن گازی در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: ولی متاسفانه ایران بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز در دنیا نسبت به تولید آن است،‌ از این رو باید راهکارهایی برای برون‌رفت از این چالش اتخاذ شود. وی تولید فرآورده‌های با کیفیت بالاتر و ارائه بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در گاز را از بهترین روش‌ها برای کاهش مصرف گاز عنوان کرد و ادامه داد: رسیدن به این هدف، از عهده دانشگاه‌ها و شرکت گاز خارج است، از این رو تلاش شد تا با تلفیق تجربیات شرکت ملی گاز و دانشگاه‌ها اقدام به راه‌اندازی انستیتوهای تحقیقاتی دانشگاه و پژوهشگاه‌ها شود. عراقی با اشاره به جزئیات این طرح، خاطرنشان کرد: بر این اساس اقدام به راه‌اندازی 12 انستیتو تحقیقاتی شد که تفاهم‌نامه‌های متعددی در این زمینه از سوی وزارت نفت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها به امضا رسید.
عراقی، کنتورهای هوشمند گاز را راهکاری برای حرکت از سمت کمیت به سوی کیفیت دانست و اضافه کرد: کنتورهای هوشمند بر اساس فناوری اینترنت اشیاء است که برای اولین بار با همکاری شرکت مخابرات، صنعتگران و دانشگاه‌ علم و صنعت، انستیتویی در این زمینه ایجاد خواهد شد. عراقی همچنین در خصوص نصب سیستم‌های قطع خودکار گاز در ایستگاه‌های گاز گفت: در حال حاضر 150 ایستگاه گاز در تهران مجهز به سیستم‌های قطع گاز شده‌اند. وی با بیان اینکه این سیستم‌ها قادرند در صورت بروز بحران اقدام به قطع گاز کنند، اظهار کرد: این سیستم‌ها در زمان وقوع زلزله بر اساس نوع و بزرگای زلزله اقدام به قطع گاز خواهند کرد. عراقی با تاکید بر اینکه تجهیز ایستگاه‌های گاز به سیستم‌های قطع خودکار در فاز آزمایشگاهی است، تصریح کرد: در صورت تایید نهایی، تمام ایستگاه‌های گاز مجهز به این سیستم خواهند شد.
 

نظر شما