شناسهٔ خبر: 24244308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امیر عبدالمحمدی ,مهرداد نوابخش ,منصور حقیقتیان ,محمد رضوی

بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر احساس امنیت اجتماعی با تاکید بر ابعاد دینداری

پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی با تأکید بر ابعاد مختلف دینداری در بین شهروندان 18 سال به بالای شهر تهران انجام شده است.

صاحب‌خبر -

چکیده مقاله:
مقدمه: موضوع امنیت اجتماعی موضوعی است که همواره جزو دغدغه های جوامع بشری بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی با تأکید بر ابعاد مختلف دینداری در بین شهروندان 18 سال به بالای شهر تهران انجام شده است. روش‌: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق-ساخته می‌باشد. جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال شهر تهران میباشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد 600 نفر انتخاب شده است. روایی صوری پرسشنامه با کمک از نظر استادان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین پایایی مقیاسهای پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که احساس امنیت اجتماعی تحت تاثیر بعد اعتقادی دینداری، بعد مناسکی دینداری، بعد پیامدی دینداری، بعد تجربی دینداری، گرایش به هویت ملی، استفاده از رسانههای داخلی، اعتماد اجتماعی، استفاده از رسانههای خارجی و مشارکت اجتماعی قرار دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که متغیرهای دینداری، گرایش به هویت ملی، استفاده از رسانههای داخلی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی متغیر وابسته یعنی احساس امنیت اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهند و با افزایش این متغیرها، احساس امنیت اجتماعی در حد متوسطی افزایش مییابد اما تاثیر استفاده از رسانههای خارجی بر احساس امنیت اجتماعی منفی و با افزایش میزان استفاده از رسانههای خارجی احساس امنیت اجتماعی کمتر می-شود.

کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، دینداری، هویت ملی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، رسانه‌ها.

نویسندگان:

امیر عبدالمحمدی ,مهرداد نوابخش ,منصور حقیقتیان ,محمد رضوی

پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی - دوره 4، شماره 36, زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما