شناسهٔ خبر: 24244121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با جام‌جم:

مسافری زنده نمانده بود

پس از سانحه هوایی برای پرواز تهران ـ یاسوج، نیروهای ویژه ارتش با حضور در منطقه پادنا، جست‌وجوهای زمینی و هوایی را در کنار دیگر نیروهای امدادی و نظامی آغاز کردند. روز سه‌شنبه نیز یک تیم از تکاوران ارتش همراه امدادگران هلال احمر راهی محل سانحه شدند و عملیات برای یافتن اجساد را آغاز کردند. درباره آخرین وضعیت عملیات جست‌وجو برای یافتن پیکر جان‌باختگان و اقدامات ارتش در این سانحه، گفت‌وگویی با جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

امیر نوذرنعمتی، درخصوص اقدامات ارتش در روزهای نخست سانحه به جامجم گفت: ما از لحظهای که متوجه شدیم این حادثه اتفاق افتاده، به ستاد بحران اعلام آمادگی کردیم که در صورت نیاز میتوانیم وارد منطقه شویم. چند ساعت بعد به ارتش اعلام کردند وارد منطقه شود . ما نیز در ادامه اقداماتمان در تهران، با رادارهایی که داشتیم، منطقه عمومی سقوط را مشخص کردیم. در ادامه با هواپیماهای نیروی هوایی، هواپیمای بال ثابت نیروی زمینی، هوانیروز و بالگردهای هوانیروز و همچنین تیپهای تکاور زبده مان از تیپ نیروهای ویژه تیپ 65 و استادان برجسته کمیته تکاور مرکز پیاده شیراز، گروه پهپاد و یگان اصفهان وارد منطقه شدیم. روز سهشنبه با تلاش نیروهای امدادی که ما هم یکی از این نیروها بودیم، محل دقیق سقوط هواپیما مشخص شد، سپس گروههایی از تکاوران ما و هلال احمر هلی برن شدند در منطقه و روی قله کمپ زدند. سهشنبه عصر و چهارشنبه صبح منطقه را تجسس کردند. تا آنجا که امکان داشت اجساد را یافتند و در یک محل جمع کردند. محلی را که هواپیما متلاشی شده بود مشخص و علامتگذاری کردند. روز چهارشنبه وضعیت هوا خیلی نابسامان شد و امکان هلی برن در منطقه و پرواز بالگرد وجود نداشت، بنابراین تصمیم بر این شد نفراتی که بالا هستند تا آنجا که امکان دارد اجساد را به پایین حمل کنند. یک تیم از ما و یک تیم از کوهنوردان هلال احمر، بر اساس آنچه حدس میزنند، پیکر هفت نفر را به پایین منتقل کردند. البته امکان دارد بیش از هفت نفر باشند، لذا باید آزمایشهای لازم صورت گیرد و تعداد دقیق از سوی مسئولان قضایی اعلام شود. پیکرها پس از انتقال به پایین، تحویل دادستانی شدند.

با انتقال این تعداد اجساد و با توجه به شرایط جوی، منطقه را ترک کردهاید؟

نه . من و نیروهای ویژه در منطقه حضور داریم. البته رئیس سازمان مدیریت بحران و دیگر مسئولان امدادی و نظامی و استانی هم در منطقه هستند. متاسفانه وضعیت هوا در نقطه سقوط، نابسامان است. بهدلیل بارش برف و وزش شدید باد امروز ـ چهارشنبه ـ امکان انجام عملیاتی نیست و قرار است جلسهای تشکیل شود تا درباره ادامه کار تصمیمگیری شود.

در حال حاضر نیروهای ارتش یا امدادی، در محل سقوط حضور دارند؟

همه نیروهای ارتش و هلال احمر که روز سهشنبه به منطقه رفته بودند، کار جستوجو را تمام کردند. آنها اجسادی را که امکانش فراهم بود جمعآوری کردند و به سلامت به پایین برگشتند.

بهطور دقیق مشخص است چه تعداد پیکر در محل سانحه پیدا شده است؟

تعداد دقیق آن با توجه به وضعیت اجساد مشخص نیست؛ اما پیکرهای کشف شده در چند قسمت مشخص قرار گرفته و علامتگذاری شده است. با توجه به این که در ارتفاع برف است، باد شدید میآید و امکان پرواز بالگرد وجود ندارد، روز چهارشنبه نتوانستیم اجساد بیشتری به پایین انتقال دهیم.

گفته میشود عملیات تا روز شنبه بهدلیل شرایط جوی متوقف میشود؟

ادامه عملیات به شرایط جوی بستگی دارد. ما اگر دو ساعت هم فرصت داشته باشیم از آن برای انتقال حتی یک جنازه از سرنشینان هواپیما، استفاده میکنیم.

امیر، اخباری منتشر شده درمورد این که تعدادی از سرنشینان هواپیما بعد از سانحه زنده بودند و ردپای آنها در برف دیده شده است. نیروهای ارتش که در محل حضور داشتند با این مورد روبهرو شدهاند؟

نه. سر تیم ما اعلام کرده این موضوع صحت ندارد. این شایعاتی است که در این نوع حوادث مطرح میشود. در ارتفاع 4000متری و با برخورد هواپیما با کوه بعید به نظر میرسد کسی زنده مانده باشد. صندلیهای هواپیما براثر این برخورد تکهتکه شده بود. اگر کسی زنده بود و میتوانست راه برود، با توجه به این که روزهای نخست هوا خوب بود، میتوانست به سمت
پایین بیاید.

با توجه به گزارش نیروهای ویژه، در حال حاضر چقدر برف روی لاشه هواپیما و پیکر قربانیان قرار دارد؟

زمانی که نیروهای ما و هلال احمر به محل رسیدند، حدود یک متر برف روی اجساد و لاشه هواپیما قرار داشت.

این خبر که پیکر سر نشینان هواپیما در این سانحه تکهتکه شده، درست است؟

با توجه بهشدت برخورد نباید انتظار داشته باشیم که اجساد سالم پیدا شوند.

امروز خبری اعلام شد که دماغه هواپیما سالم است و پیکر دو نیروی امنیت پرواز سالم پیدا شده است. با توجه به گزارش نیروهای ویژه ارتش، این خبر صحت دارد؟

نیروهای ما دماغه هواپیمایی آنجا ندیدند. تکهای از موتور، قطعات متلاشی شده بال و صندلیهای پودر شده و دم هواپیما را دیدند. بعید میدانم این شایعات صحت
داشته باشد.

با توجه به شدت برخورد هواپیما با کوه، لاشه هواپیما و پیکر سرنشینان در چه محوطهای قرار گرفته است؟

آنچه تکاورهای ما دیدند حدود 500 متر مربع است.

بهعنوان آخرین پرسش، اگر عملیات به سبب برودت هوا متوقف شود، احتمال دارد برف دوباره منطقه را فرا بگیرد و عملیات جستوجو را با مشکل روبهرو کند؟ آیا برای این مشکل فکری کردهاید و این که امکان دارد در منطقه با ریزش بهمن روبهرو شوید؟

احتمال ریزش بهمن در این ارتفاع وجود دارد. این که با توجه به بارشها، روی اجساد را دوباره برف بپوشاند طبیعی است اما میزانش نامشخص است.

محمد غمخوار

حوادث

نظر شما