شناسهٔ خبر: 24244096 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

3 جایزه بفتا برای «سه‌بیلبورد»

مهم ترین شگفتی مراسم امسال بفتا (که به اسکار انگلیسی معروف است) که می‌تواند مراسم اسکار امسال را تحت تاثیر خود قرار دهد، اهدای جایزه بهترین فیلم سال به «سه بیلبورد بیرون ابینگ میسوری» است. این فیلم در رقابتی سخت با «قواره آب» گیرمو دل تورو، موفق شد لقب بهترین فیلم سال بفتای 2018 را از آن خود کند. با توجه به این نکته است که تحلیل گران سینمایی این پرسش را مطرح می‌کنند که، آکادمی اسکار امسال جایزه بهترین فیلم خود را به کدام فیلم اهدا خواهد کرد؟ تا قبل از مراسم بفتا، نظر عمومی این بود که قواره آب رباینده این جایزه است. حتی زمان برگزاری مراسم بفتا هم، اکثر تحلیل گران منتظر اعلام نام این فیلم به عنوان بهترین فیلم سال سینمای انگلستان بودند. اما اعضای آکادمی بفتا، بازی را در دقیقه نود تغییر دادند و با این کار، شور و هیجان مراسم اسکار را افزایش داده‌اند. حالا کسی دقیقا نمی‌تواند حدس بزند در شب برپایی مراسم اسکار، نام کدام فیلم به عنوان بهترین فیلم سال خوانده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

معمولا قبل از برگزاری مراسم اسکار و بهواسطه مراسمهایی که قبل از آن برپا میشود، مجموع علاقهمندان سینما و مراسمهای جوایز میتوانند حدس بزنند، چه نامها و چه فیلمهایی از پاکت دربسته آکادمی بیرون خواهد آمد. دو مراسم گلدن گلوب (کره طلایی) و بفتا، نقش مهمی در انتخابهای اعضای آکادمی اسکار دارند. اهل فن عقیده دارند براساس یک قانون نوشته نشده، اعضای آکادمی اسکار معمولا همان فیلمها و نامهایی را برای دریافت جوایز اسکار انتخاب میکنند، که قبل از آن توسط نمایندگان این دو مراسم انتخاب و به عنوان بهترینها اعلام شدهاند.

قواره آب اگر نتوانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند، درعوض جایزه بهترین کارگردان سال را با خود به خانه برد. اهل فن تقریبا یکصدا براین باور هستند که دل تورو این موفقیت را در شب مراسم اسکار هم تکرار میکند. اما سه بیلبورد دو جایزه مهم دیگر را هم از آن خود کرد. جایزه بهترین بازیگر زن برای فرانسیس مکدورماند و بهترین فیلمنامه اریژینال. با آن که تمام بازیگران زن حاضر در مراسم در اعتراض به رسواییهای جنسی اخیر هالیوود و در دفاع از حقوق خود با لباس سیاه در مراسم شرکت کرده بودند، مکدورماند لباسی قرمز رنگ به تن داشت. او حتی روی صحنه اشارهای طنزآمیز هم به موضوع رسوایی اخیر داشت. اما نقش او در درام اجتماعی برادران کوئن، خیلی شبیه اتفاقات اخیر هالیوود است. او نقش مادر مجردی را دارد که ناامید از پیدا کردن دختر نوجوان گمشدهاش، در اقدامی غیرمتعارف سه بیلبورد بزرگ در بزرگراه نزدیک خانهاش نصب میکند. این بیلبوردها از مردم عادی، برای پیدا کردن دختر زن یاری میطلبد. بسیاری معتقدند مکدورماند برای بازی در این نقش سخت، دومین اسکار بازیگری خود را دریافت میکند.

انتخاب «کوکو»ی کمپانی والت دیزنی به عنوان بهترین انیمیشن سال هم، از قبل قابل پیشبینی بود. داستان خانوادگی و ماجراجویانه این فیلم، با استقبال بالای منتقدان و تماشاگران روبرو شده است. این داستان درباره پسرکی مکزیکی است، که عاشق موسیقی و نواختن گیتار است. طی سفری به دنیای مردگان و دیدار با نیاکان خود، پسرک یک دنیای رنگارنگ و تماشایی را به تماشاگران فیلم هدیه میدهد. کمپانی والت دیزنی از حالا اسکار بهترین انیمیشن سال را در دستهای خود میبیند!

نظر شما