شناسهٔ خبر: 24244065 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پاتوقی تازه برای اهل هنر تاسیس شده است

خیابان پاسداران نفس می‌کشد

این روزها خبرهای مربوط به خیابان پاسداران تهران، رنگ و بویی از اغتشاش دارد؛ اما اینجا و در صفحه ادبیات و هنر روزنامه جام‌جم قرار نیست از این خبرها بگوییم. می‌خواهیم بگوییم گاهی هنر، کلید واژه‌ای است که می‌تواند خشونت را به فراموشی بسپارد و با لطافتی که ذاتی این عنصر حیاتی محسوب می‌شود، جای پلشتی را با زیبایی عوض کند. چند روزی است کمی آن‌سوتر از این آشوب‌ها، پاتوقی تازه برای اهل هنر برپا شده ؛ پاتوقی که قرار است در آن هم نشست‌های تخصصی برگزار شود هم نمایشگاه آثار هنری؛ گالری نقش و خط که جواد بختیاری، هنرمند شناخته‌شده خوشنویسی ما که سابقه ریاست انجمن خوشنویسان را هم دارد، بانی تاسیسش بوده است.

صاحب‌خبر -

وزن سنگین دیوارهای «نقش و خط»

نام گالری «نقش و خط» است؛ این عنوان هم از موسساش که خطاط است، وام گرفته و هم از نقاشانی که قرار است اینجا خانه دومشان باشد. اولین نمایشگاه هم پر است از اسمهای بزرگ؛ کسانی که همدوره مرتضی ممیزند و اتفاقا نمایشگاه هم به یاد او برپا شده است. اسامی آثار روی دیوار آنقدر پر وزناند که دیوارها واقعا سنگین شده است؛ بهمن محصص، کیخسرو خروش، منوچهر معتبر، جلال شباهنگی، جمشید سماواتی، طاها بهبهانی، محمدابراهیم جعفری، حسین محجوبی، فرامرز پیلارام، علیاکبر صادقی، نصرا... افجهای، غلامحسین نامی، طلیعه کامران، علی گلستانه، مهدی ویشکایی، منصوره حسینی، ژازه تباتبایی، ناصر اویسی، احمد اسفندیاری، محسن وزیری مقدم، مهدی سحابی، فریده لاشلایی، جواد بختیاری و... .

اسبهای سیاه و سفید ناصر اویسی در حال حرکت روی کاغذ هستند و از سوی دیگر نقاشی کوچکی از ژازه تباتبایی به چشم میآید که آدم و بزی را با همان شیوه آشنای طراحیهای ژازه میتوان در آن دید. از فرامرز پیلارام قطعهای نقاشیخط به نمایش درآمده است که پیچش خطوط شکسته نستعلیق را بر زمینه قهوهای نشان میدهد و آیدین آغداشلو با نقاشی دسته گل نرگس در نمایشگاه حضور دارد. طراحی سیاه و سفید منوچهر معتبر از دو انسان در کنار نقاشی مهدی سحابی قرار گرفته است و در سوی دیگر دو مجسمه «هیچ» کوچک از پرویز تناولی جلب توجه میکند. حتی یکی از این اسمها کافی است تا یک نمایشگاه آثار هنری، پر از تماشاگر شود. همین اتفاق هم افتاده و جا برای سوزنانداختن نیست.

گفتوگو به جای نمایشگاه

کار را جواد بختیاری سر و سامان داده؛ خوشنویسی که دکترای تاریخ هنر دارد و نزد هنرمندان وجههای خاص. او حالا در راهی گام گذاشته که سخت است و بارها آزموده شده و این روزها کمتر کسی دلش را دارد که به لحاظ اقتصادی چنین کاری را صورت دهد. میگوید در گالریداری در پی رویکردی دیگرتر است؛ یک پاتوق برای اهل هنر، مرکزی برای مفاهمه و گفتوگو.

بختیاری میگوید: سالی فقط چهار پنج نمایشگاه کافی است، دیگر گالریها به قدر کفایت و در حد مطلوب در این امر به کارند، ما از ورود به این وادی قصد تجارت نداریم، هدف ما کنار هم نشاندن اهل فرهنگ و هنر، خلق فضای گفت و شنود و احترامگذاشتن به آرای یکدیگر است؛ محور نشستهایمان محدود به حوزه تجسمی هم نخواهد بود از این نظر که مدتهاست مرز میان هنرها از میان رفته است. میدانم کار سختی است اما میخواهیم در گالری نقش و خط، کوشش کنیم سنت دورهمی و مباحثه اهل فرهنگ و هنر بازیابی شود.

فقط اصلش را بخرید

یکی از آسیبهایی که در سالهای اخیر برخی گالریها و نمایشگاهها را تحت تاثیر خود قرار داده، نمایش آثاری بوده که بعدها اصالت آنها زیر سوال رفته است. حالا بختیاری میگوید امکانی فراهم کرده که در نقش و خط کارشناسان حوزه مجسمه، نقاشی و خوشنویسی، آثار مورد نظر را کارشناسی کنند تا چنین مشکلی برای خریداران آثار پیش نیاید. این کاری است که وقتی بختیاری در انجمن خوشنویسان مسئولیت داشت هم صورت میگرفت.

همانطور که اشاره کردیم، اولین نمایشگاهی که گالری نقش و خط بهعنوان پاتوق اهل هنر برگزار کرده، نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه است؛ برای اینکه این آثار را ببینید، تا هشتم اسفند وقت دارید خودتان را به این گالری در خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه روشنایی، شماره 12 برسانید.

نظر شما