شناسهٔ خبر: 24244047 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

داغ خرافات بر دل حیات‌وحش

صاحب‌خبر -

فعالان محیطزیست و برخی اعضای سازمانهای مردمنهاد برای مقابله با سودجویانی که در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش حیاتوحش میکنند، بارها هشدار دادهاند؛ برای نمونه سازمان مردمنهاد دیده بانان حقوق حیوانات حدود چهار سال پیش گزارشی 700 صفحهای دراین خصوص آماده کرد. هرچند این گزارش در اختیار سازمان حفاظت محیطزیست قرار گرفت، اما به آن توجه نشد.

این روزها خرافات به قاچاق حیاتوحش دامن زده است. هرچند قاچاق حیوانات و اجزای آنها جزو جرمهای سازمانیافته است و آن را پس از قاچاق انسان، اسلحه و مواد مخدرطبقه بندی میکنند. به دلیل این که برای بسیاری از فرصت طلبان و قاچاقچیان مجازاتها بازدارندهای در نظر گرفته نشده آنها همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.

براساس آمارهایی که دراین باره وجود دارد، حدود 90 درصد خرید و فروش حیاتوحش و اجزای آنها از طریق فضاهای مجازی صورت میگیرد.

این درحالی است که در کشوری مانند ایران چون مبارزه مناسبی با قاچاق حیاتوحش انجام نمیشود در شبکههای اجتماعی و وب سایتها خرید و فروش حیوانات به صورت علنی انجام میشود و اجزای آنها مثل سر روباه و پوست حیوانات وحشی با قیمتهای گزاف خرید و فروش میشود.

آنچه شرایط را برای حیاتوحش و محیطزیست نامناسب تر میکند، فعالیت آزادانه متخلفان است، چراکه این روزها افراد سود جو، خیلی راحت برای فروش اجزای حیاتوحش تبلیغ میکنند و تبلیغات آنها حتی پشت شیشه برخی مغازهها نیز به چشم میخورد.

این آشفته بازار به حدی است که قاچاقچیان حیاتوحش برای محصولاتشان، ضمانت نامه اینترنتی نیز صادر میکنند. این بخش کوچکی از بازار قاچاق حیاتوحش است که باعث تخریب محیطزیست، کاهش جمعیت حیاتوحش و انتقال بیماریهای مسری و حتی کشنده میشود. انتقال حیاتوحش از کشوری به کشور دیگر، مشکلات زیستمحیطی بسیاری ایجاد میکند که یکی از آنها کاهش جمعیت گونههای بومی است که در سایه جدی گرفته نشدن مواردی مثل قرنطینه و بهداشت، آسیب بیشتری به محیطزیست کشور تحمیل میکند.

بنابراین اولین و مهم ترین گام برای مقابله با معضلهایی از این نوع، فرهنگسازی است که بدون شک از طریق بالا بردن سطح آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ محیطزیست و حیاتوحش اتفاق میافتد. بعلاوه فعالیت قاچاقچیان حیاتوحش در فضای مجازی فقط در صورتی کنترل میشود که پلیس فتا، دستگاه قضا و سازمان حفاظت محیطزیست بیش از گذشته با یکدیگر همکاری کنند.

امیر سبزی

عضو دیدهبان حقوق حیوانات

نظر شما