شناسهٔ خبر: 24243995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آمریکا توجهی به شکایت دیگر کشورها در سازمان تجارت جهانی ندارد

در پی افزایش تعرفه واردات آمریکا، بسیاری از کشورها ازجمله چین و اتحادیه اروپا، علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌اند. با این حال از آنجا که روند رسیدگی به شکایات در این سازمان بسیار طولانی است، آمریکا توجهی به شکایت‌ها ندارد و مصمم به حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

صاحب‌خبر -

دولت آمریکا بتازگی تعرفه واردات سلولهای خورشیدی و ماشین لباسشویی را افزایش داده است. هدف دولت ترامپ از این اقدام حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصولات در برابر محصولات وارداتی ارزانقیمت بوده است.

این اقدام دولت آمریکا در واقع اولین گام مهم و اساسی در راستای استفاده از ابزار تعرفه واردات به منظور حمایت از تولیدات داخلی بوده است.

با این حال این اقدام به طور گستردهای مورد مخالفت کشورهای دیگر جهان از جمله چین و کشورهای اروپایی قرار گرفته است.پیش از این، مقامات کشور چین در قالب قواعد سازمان تجارت جهانی از مقامات آمریکایی درخواست کرده بودند که یک نشست دوجانبه برای ارائه توضیحات از سوی آنها و رفع مشکلات تشکیل شود تا در صورت عدم رضایت از توضیحات این کشور، روند شکایت در این سازمان را آغاز کنند.

مقامات چینی بصراحت اعلام کردهاند که قوانین تعرفهای جدید آمریکا برخلاف سازمان تجارت جهانی است. در حال حاضر کشور چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلولهای خورشیدی به کشور آمریکاست و از این رو میتواند در قالب سازمان تجارت جهانی از آمریکا در مورد وضع محدودیت وارداتی توضیح بخواهد.

بعد از این اقدام چین کشورهای تایوان و کره جنوبی نیز به طور رسمی از شکایت چین حمایت کردند. در ادامه این روند، هفته گذشته اتحادیه اروپا نیز به طور رسمی از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد و به جمع کشورهایی اضافه شد که درخواست توضیحات از آمریکا دارند.

در حال حاضر کشور آلمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سلولهای خورشیدی محسوب میشود که بخشی از بازار این محصولات را در آمریکا به خود اختصاص داده است. وضع تعرفههای جدید در آمریکا بر میزان صادرات آلمان به این کشور اثر میگذارد و انتظار میرود از میزان صادرات آلمان کاسته شود.

با وجود شکایت دیگر کشورها از آمریکا، دولت این کشور مصمم به حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و انتظار نمیرود حتی در صورت محکوم شدن در سازمان تجارت جهانی، از تصمیم خود در افزایش تعرفه واردات بازگردد.

مقامات آمریکایی بارها به طور صریح اعلام کردهاند پیروی از قوانین سازمان تجارت جهانی در اولویت اول آنها قرار ندارد؛ بلکه وضع قوانینی که به حمایت از تولید و اشتغال در داخل این کشور منجر شود، در اولویت آنهاست.

علاوه بر این، دیگر کشورها نیز در این زمینه امیدی به نتیجه دادن شکایت در سازمان تجارت جهانی ندارند، بلکه شکایت از سازمان تجارت جهانی را فقط به منظور نشان دادن نگرانی خود از اقدام آمریکا انجام دادهاند.

روند شکایت از دیگر کشورها در سازمان تجارت جهانی به طور میانگین بیش از سه سال به طول میانجامد و تا آن زمان قوانین حمایتی آمریکا اثرات خود را گذاشته است. از این رو به نتیجه رسیدن شکایت در سازمان تجارت جهانی، در خصوص پرونده افزایش تعرفه آمریکا بسیار دور از ذهن به نظر میرسد.

منبع: رویترز

نظر شما