شناسهٔ خبر: 24243908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

واترگیت هسته‌ای ولیعهد ابوظبی

پیگیری حزب حاکم کره‌جنوبی و گروه‌های سیاسی متحد آن برای افشای فسادهای مالی و رشوه‌گیری مقامات پیشین این کشور به قرارداد ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای از سوی کره برای امارات عربی متحده کشیده شده است.

صاحب‌خبر -

امارات عربی متحده و کرهجنوبی در سال 2014 توافقی به ارزش 19 میلیارد دلار برای ساخت چهار رآکتور هستهای در منطقه «برکه» در 270 کیلومتری شهر ابوظبی به امضا رساندند که براساس آن قرار بود در اوایل سال 2017 اولین رآکتور تحویل امارات شود و سه رآکتور دیگر نیز تا سال 2020 راهاندازی گردد.

در حالی که همه منتظر راهاندازی اولین نیروگاه هستهای امارات بودند، طی چند هفته گذشته اخبار متعددی در خصوص ابعاد پنهان، فساد و رشوه در قرارداد دو طرف منتشر شد و هر روز بر ابعاد این ماجرا افزوده میشود. برای اولینبار پایگاه خبری «چونگ انگ»، سفر هیاتی از دفتر ریاستجمهوری کرهجنوبی به امارات را خبری کرد و از حضور مشکوک قائممقام سرویس امنیتی کرهجنوبی ـ که سابقه همکاری با کپکو،پیمانکار کرهای برنامه هستهای امارات دارد ـ در ترکیب این هیات پرده برداشت.

در پی این افشاگری، دیگر رسانههای کرهای وارد پرونده مذکور شده و تلاش کردند ابعاد جدیدی را به نمایش بگذارند. براساس اعلام رسانههای کرهجنوبی، لی میونگباک رئیسجمهور اسبق کره جنوبی از حزب محافظهکار «کره آزاد» متهم به دریافت رشوه از اماراتیها و انعقاد قرارداد برخلاف قوانین داخلی کره جنوبی شده است. / تسنیم

نظر شما