شناسهٔ خبر: 24243768 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

چرا دیدار مایک پنس و مقامات کره‌شمالی لغو شد؟

گروه جهان رسانه‌های ایالات متحده امریکا از لغو ملاقات محرمانه‌یی که میان مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری این کشور و مقامات کره‌شمالی در جریان سفر پنس به کره‌جنوبی برنامه‌ریزی شده بود،

صاحب‌خبر -

گروه جهان  رسانه‌های ایالات متحده امریکا از لغو ملاقات محرمانه‌یی که میان مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری این کشور و مقامات کره‌شمالی در جریان سفر پنس به کره‌جنوبی برنامه‌ریزی شده بود، پرده برداشتند. قرار بود این دیدار ۱۰فوریه و در حاشیه سفر پنس برای حضور در بازی‌های المپیک در شهر سئول برگزار شود اما درنهایت مقامات کره‌شمالی کمتر از ۲ساعت مانده به نشست آن را لغو کردند.

به گزارش یورونیوز، خبر برنامه‌ریزی برای برگزاری این دیدار پنهانی از سوی مقامات امریکا تایید شده است. مایک پنس پس از ورود به کره‌جنوبی به احتمال برگزاری نشستی با مقامات کره‌شمالی اشاره کرده و گفته بود که با آن مخالفتی ندارد. نیک آیرس، رییس دفتر مایک پنس گفته، کره‌شمالی با امید تلطیف کردن موضع پنس در قبال پیونگ‌یانگ به دنبال برگزاری این نشست بوده و قصد داشته از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی در جریان بازی‌های المپیک استفاده کند اما سخنان پنس درباره نقض حقوق بشر در کره‌شمالی همچنین همراهی پدر اتو وارمبیر با او در این سفر منجر به این شد که در نهایت کره‌شمالی از برگزاری این دیدار صرف‌نظر کند. اتو وارمبیر، دانشجوی ۲۲ساله امریکایی پس از یک سال زندانی شدن در کره‌شمالی به‌ دلیل بیماری ناشناخته‌یی درگذشت.  نیک آیرس گفته:«پیونگ‌یانگ قصد داشت، اقدامات مرگبارش را با نشان دادن تصاویر زیبا در جریان بازی‌های المپیک پنهان کند. شاید به همین دلیل است که آنها از شرکت در چنین جلسه‌یی خودداری می‌کنند.» پس از لغو این دیدار سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت:«عدم استفاده آنها از این فرصت باعث تاسف ماست. ما هرگز برای ارزش‌های امریکایی خود و برای جلب کردن توجه‌ها به نقض حقوق بشر یا ابراز تاسف از مرگ ناعادلانه جوان امریکایی عذرخواهی نمی‌کنیم.» گفته می‌شود، تصمیم به لغو این ملاقات محرمانه پس از آن گرفته شد که پنس از سفر به کره‌جنوبی به عنوان فرصتی برای محکوم کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌یی کره‌شمالی استفاده کرد و نسبت به اعمال سخت‌ترین و تهاجمی‌ترین تحریم‌ها علیه این کشور هشدار داد.  حضور نمایندگان کره‌شمالی در کره‌جنوبی پس از آن ممکن شد که در پی مذاکرات دو کره طرفین با فرستادن گروهی ۵۰۰ نفره متشکل از ورزشکاران، تشویق‌کنندگان، رسانه‌ها و مقامات بلندپایه پیونگ‌یانگ به بازی‌های المپیک ازجمله کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی و رییس دستگاه تبلیغات این کشور و کیم یونگ نام، رییس مجمع عالی خلق کره‌شمالی موافقت کردند. در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک مایک پنس و همسرش در نزدیکی کیم یو جونگ و کیم یونگ نام نشسته بودند.

 

نظر شما