شناسهٔ خبر: 24243698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رییس‌جمهوری در نشست هیات وزیران

برخورد خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس تحمل نمی‌شود

«رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را به‌شدت محکوم می‌کنیم و برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس که حافظ نظم و امنیت جامعه است

صاحب‌خبر -

گروه ایران|

«رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را به‌شدت محکوم می‌کنیم و برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس که حافظ نظم و امنیت جامعه است را ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کنیم.» این عبارات در واقع مهم‌ترین بخش از واکنشی است که رییس‌جمهوری در خصوص حوادث اخیر پاسداران مطرح کرده است؛ در کنار این عکس‌العمل‌ها در جلسه دیروز هیات دولت، گزارش وزیران کشور و اطلاعات از حوادث روزهای اخیر و اغتشاشاتی که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیج شد به هیات وزیران ارائه شد.

گزارش‌هایی که نشان می‌دهد، ریشه اصلی حوادث خیابان پاسداران از همان آبشخوری تغذیه می‌کند که پیش از این ماجراهایی مانند تجمعات دی‌ماه را در سطح کشور ایجاد کرد و در صورت عدم مقابله منطقی با آن، احتمالا در آینده نیز با شکل و شمایلی متفاوت و به بهانه‌های مختلف بروز خواهد کرد.

گزارش‌هایی که تلاش کردند، ریشه‌های اصلی حادثه را از منظر تحلیلی مورد ارزیابی قرار دهد و در کنار آن راهکارهای اجرایی برای حل مشکل و پیشگیری از حوادث مشابه ارائه کند. رییس‌جمهوری ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای عزیز و اظهار همدردی با آنان از مدیریت سنجیده و مدارای حداکثری نیروهای عملیاتی به ویژه نیروی انتظامی قدردانی کرد. بعد از ارائه این گزارش‌ها روحانی اظهار داشت: برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس که حافظ نظم و امنیت جامعه است را به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کنیم. رییس دولت دوازدهم ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را به ‌شدت محکوم کرد.

رییس‌جمهوری در ادامه دستگاه‌های مسوول را با هدف تقویت انسجام و یکپارچگی ملی و افزایش وحدت و همگرایی به بررسی و کندوکاو در ریشه‌های شکل‌گیری این‌گونه حوادث مامور کرد.  در کنار بحث ماجرای پاسداران، موضوع مهار افزایش نرخ ارز و هماهنگی‌های مطلوبی که میان دستگاه‌های مختلف اقتصادی و امنیتی در این حوزه ایجاد شده، از جمله مواردی بود که توسط چهره‌های اقتصادی کابینه به آنها پرداخته شد. سیف و واعظی با حضور در میان خبرنگاران تلاش دولت برای بازگشت ثبات در بازار ارز را تشریح کردند. تلاش‌هایی که به اعتقاد سیف مهم‌ترین بخش آن مقابله با معاملات غیرقانونی ارز در کشور است.  همچنین رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به درگیری‌های دوشنبه شب خیابان پاسداران تهران اظهار کرد: هیات دولت از وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور،  نیروی انتظامی و بسیج در خصوص مدارا و خویشتنداری با معترضان تشکر کرد. محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و همچنین ناجا و بسیج با مدارا با حادثه خیابان پاسداران برخورد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در جریان این حادثه که سه نفر از ماموران ناجا و دو نفر از بسیجیان به شهادت رسیدند و تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی نیز زخمی شدند با خویشتنداری برخورد شد. واعظی با اشاره به ابراز همدردی اعضای دولت با خانواده‌های شهدای ماجرای خیابان پاسداران ادامه داد: رییس‌جمهوری دستور دادند که در اسرع وقت به وضعیت زخمی‌شدگان این حادثه رسیدگی شود.  رییس دفتر رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به طرح موضوع سانحه هواپیمایی مسیر تهران- یاسوج در جلسه هیات دولت خاطرنشان کرد: در جلسه مجددا گزارشی از حادثه ارائه شد و رییس‌جمهوری نیز دستور دادند که حتما به خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، سرکشی و به وضعیت آنها رسیدگی شود. همچنین در این جلسه مقرر شد که اقدامات لازم در خصوص مسائل قابل پیش‌بینی انجام و مراقبت شود تا این‌گونه مسائل مجددا برای هموطنان پیش نیاید. وی در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات به وزیر راه نسبت به مدیریت مسائل پیش آمده نظیر حادثه سقوط هواپیما و تقاضای استعفای او اظهار کرد: بحث هواپیما دارای روالی فنی است و در شرایط فعلی باید موضوع باجدیت دنبال شود تا جعبه سیاه هواپیما مورد بررسی قرار بگیرد. واعظی با اشاره به حضور یک گروه هفت نفره فرانسوی برای بررسی جعبه سیاه ادامه داد: الان نباید پیش‌بینی کنیم که بنا به کدام دلایل حادثه هوایی رخ داده است، بلکه باید از منظر مستندات و مسائل فنی موضوعات دقیقا بررسی شود. در این زمینه مردم تردید نداشته باشند که اگر کسی مقصر باشد، بنا به دستوری که در روز نخست، رییس‌جمهوری صادر کرده‌اند، حتما برخورد لازم با او انجام خواهد شد.

 

رییس دفتر رییس‌جمهوری تاکید کرد: در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع پرداختن به مساله خود هواپیماست و مسائلی نظیر استیضاح یا استعفا مسائل حاشیه‌یی هستند. واعظی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای تامین امنیت و ایمنی سفرهای نوروزی گفت: قطعا یکی از دغدغه‌های جدی دولت و نظام تامین امنیت مردم اعم از امنیت سفر و سایر ابعاد امنیتی است. رییس دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دستورات لازم در خصوص تامین امنیت سفرهای نوروزی صادر و مقرر شده کمیته‌یی مسائل را دنبال کند، اظهار کرد: در این زمینه مردم مطمئن باشند به اندازه آنچه در دست همه ارگان‌ها و دستگاه‌های مسوول است، تلاش خواهیم کرد که مردم تعطیلات خوبی داشته باشند و با آرامش سفر کنند.

واعظی در پایان درباره وضعیت تامین بازار شب عید گفت: بنای دولت بر این است که کالای مورد نیاز مردم برای آغاز سال به اندازه کافی ذخیره شود تا مردم در ایام عید با مشکل و افزایش قیمتی مواجه نشوند.

 بازگشت آرامش به بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی گفت: مهم‌ترین عاملی که منجر به آرامش در قیمت ارز شده جلوگیری از عملیات خلاف قانون در معاملات است.

به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف در حیاط دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بانک مرکزی سال گذشته دستورالعمل‌هایی در همین رابطه ابلاغ کرد، اما متاسفانه توجهی به آن نشد. اما اکنون با اقدامات نیروی انتظامی از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز و معامله‌گرانی که در فضای خاص عملیات خرید و فروش ارز انجام داده و با لفظ قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کردند، انجام شد.

وی افزود: وقتی فعالیت این عده متوقف شد، آرامش به قیمت ارز بازگشت. سیف در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از قیمت ارز چیست، خاطرنشان کرد: در 4-3 روز گذشته شاهد کاهش قیمت ارز بوده‌ایم و این نشان‌دهنده آن است که هیجاناتی که در قیمت ارز ایجاد شده بود، در حال تخلیه است. من راجع به قیمت چیزی نمی‌گویم زیرا نرخ ارز در هر زمان نشات گرفته از متغیرهای اصلی اقتصاد است که بانک مرکزی از آن نرخ مراقبت می‌کند. مهم این است که نرخ ارز در تعادل با سایر متغیرهای اصلی اقتصاد باشد.

 نباید حوادث گلستان هفتم را به جریان بزرگ دراویش منتسب کنیم

یکی از چهره‌هایی که اظهاراتش درباره وقایع خیابان پاسداران بازتاب‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پیدا کرد، رحمانی‌فضلی بود که در این زمینه گفت: با تمام برنامه‌ریزی‌ها تلاش شد با مذاکره و گفت‌وگو این موضوع حل شود. متاسفانه به دنبال رعایت شؤون قانونی و همکاری با نیروی انتظامی اغتشاشگران اقدام به فعالیت خشونت‌طلبی داشتند حاضر به مذاکره و رعایت قانون نشدند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی با حضور در جمع خبرنگاران به موضوع تجمع اخیر دراویش و شهادت ۳ مامور نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: کسانی که دنبال قانون‌شکنی هستند، مدارا، هوشمندی و خویشتنداری نیروی انتظامی را به معنای انفعال تعبیر نکنند.

وی افزود: با تمام برنامه‌ریزی‌ها تلاش شد با مذاکره و گفت‌وگو این موضوع حل شود. متاسفانه به دنبال رعایت شؤون قانونی و همکاری با نیروی انتظامی اغتشاشگران اقدام به فعالیت خشونت‌طلبی داشتند حاضر به مذاکره و رعایت قانون نشدند و نهایتا نیروی انتظامی ظرف ۱۵ دقیقه در محل برخی را بازداشت کرد آنها را به مراجع قضایی سپرد و قوه قضاییه هم با شدت با آنها برخورد خواهد کرد. وزیر کشور یادآور شد: به خانواده‌های محترم شهدای عزیر، نیروی انتظامی و همین طور بسیج تسلیت می‌گویم، واقعا حادثه تلخ و ناگواری بود. مردم ما کسانی را که نظم عمومی را

به هم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با مسائل با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: به هیچ‌وجه دولت، دستگاهای امنیتی، نظامی، بسیج و سپاه در مقابل خشونت‌طلبی، قانون‌شکنی و افراطی‌گری مراعات هیچ کسی را نخواهند کرد و از قوه قضاییه انتظار است با تمامی مسببان حادثه برخورد قانونی و صریح انجام دهد.

وی گفت: مسائل و موضوعاتی که رخ داده نباید به یک جریان بزرگ اجتماعی دراویش منتسب کرد، هرکدام از اقشار و گروه‌ها نباید به جای اینکه به قانون متوسل شوند و اقدامات خودشان را ورای قانون انجام دهند. رحمانی‌فضلی گفت: از کسانی که در دایره دروایش هستند خواهش می‌کنم درباره کسانی که خلاف قانون عمل کردند و رعب و وحشت ایجاد کردند به خصوص کسانی که در گلستان هفتم اقداماتی انجام دادند نگویند که نباید با آنها برخورد شود از ساکنان آن منطقه که شرایط سختی را گذراندند هم عذرخواهی می‌کنم.

 اعتبار 500 میلیارد تومانی برای حمایت

از کسب و کارهای نوپا

بحث پیامک‌های تبلیغاتی و موضوع اعتبارات ویژه برای کسب و کارهای نوپا از جمله موضوعاتی بود که آذری جهرمی در حیاط دولت درباره آنها صحبت کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فروش اطلاعات کاربران جهت استفاده در پیامک‌های تبلیغاتی از سوی برخی دفاتر خدمات الکترونیک شهری گفت: پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم برای من هم آزار‌دهنده است و باید این بخش با تدوین مقررات ساماندهی شود.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: هنگامی که افراد برای دریافت خدماتی همچون پروانه یا مجوز به مجموعه‌های خدماتی در شهر مراجعه می‌کنند، این دفاتر شماره افراد را گرفته و سپس بانک اطلاعاتی را به مرکزهای تبلیغاتی می‌فروشند.

وی به کارآمدی سامانه 195 اشاره کرد و ادامه داد: سامانه مذکور با تبلیغات مزاحمی که مردم گزارش می‌دهند، برخورد کرده و حتی مسدود می‌شوند اما باز می‌بینیم که مثل قارچ رشد می‌کنند.

آذری جهرمی بازار تبلیغات را 3هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بحث پیامک‌های مزاحم بحثی جدی است، یعنی برای خود من هم آزاردهنده است.

عضو هیات دولت همچنین یادآور شد: متاسفانه شبکه‌های اجتماعی به فضای تبلیغاتی تبدیل شده‌اند که البته آسیب‌های زیادی هم در این زمینه ایجاد شده است. به‌طوری که شاهدیم حتی در قالب این فضاها، مسائل غیراخلاقی نیز منتقل می‌شود. وی ادامه داد: برآورد ما این است که 3هزار میلیارد تومان هزینه تبلیغ در فضای مجازی صرف می‌شود که باید برای آن کانال درست کنیم و این کار را هم انجام داده‌ایم.

آذری جهرمی در ادامه از تدوین پیش‌نویس اعتبار 500 میلیارد تومانی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا خبر داد و گفت: فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان داخلی به شکل قابل قبولی بهبود یافته است و در حال ادامه فعالیت هستند.

 قیمت دارو افزایش نیافته است

افزایش قیمت دارو موضوعی بود که خبرنگاران رسانه‌های اصولگرا در نشست روز گذشته به دنبال طرح آن بودند که با تکذیب قاطع وزیر در این زمینه مواجه شدند. وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی با تکذیب اخباری مبنی بر افزایش قیمت دارو، گفت: ممکن است این موضوعات ناشی از تغییراتی باشد که در بیمه‌ها انجام شده اما تاکنون وزارت بهداشت هیچ افزایش قیمتی در بخش دارو اعمال نکرده است. حسن قاضی‌زاده هاشمی نیز در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت دارو با رد این موضوع، اظهار کرد: تاکنون هیچ افزایش قیمتی در این خصوص نداشتیم اما در عین حال بیمه‌ها به صورت متفاوت عمل می‌کنند و ممکن است که این موضوع ناشی از تغییراتی باشد که در بیمه‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به نرخ ارز، گفت: کمیسیون قیمت‌گذاری باید با توجه به نرخ ارز و اینکه مواد اولیه و بخشی از تجهیزات و داروها وارداتی است، حتما رفتاری منطقی داشته باشد و ضمن رعایت حال مردم، به نحوی عمل نکند که در بازار کمبودهایی ایجاد شود.

 برای کاهش قیمت هتل‌ها با هتلداران تفاهم کرده‌ایم

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دستگاه‌های دولتی در ایام تعطیلات نوروز نظارت دقیقی خواهند داشت تا قیمت هتل‌ها افزایش نیابد. علی‌اصغر مونسان با اعلام این خبر، افزود: مدیران کل ما در چند استان توانسته‌اند با هتلداران تفاهم کنند تا کاهش قیمت هم داشته باشیم که این کاهش قیمت اعلام می‌شود. پیش‌بینی ما این است که امسال شاهد ایام خوبی برای سفرهای نوروزی باشیم. وی همچنین ادامه داد: امسال برنامه‌های متنوعی برای ایام عید با همکاری شهرداری‌ها خواهیم داشت تا فضای نشاط و شادی که مدنظر رییس‌جمهور بود برقرار شود. پیش‌بینی ما این است که امسال سفرهای بیشتری نسبت به پارسال در ایام نوروز داشته باشیم.

 

 

 

نظر شما