شناسهٔ خبر: 24243659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

دبیر کل حزب مردم سالاری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت:
مسئولیت پارلمان اصلاحات به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مربوط است 
و هیچ ربطی به شورای سیاستگذاری ندارد
طرح پارلمان اصلاحات را به آقای خاتمی ‌هم ارائه کردیم و این طرح دموکراتیک، سراسری و حزب محور است

مصطفی کواکبیان طرح پارلمان اصلاحات را تنها راه پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات خواند.
دبیرکل حزب مردم سالاری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در رابطه با ارتباط طرح پارلمان اصلاحات با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: پارلمان اصلاحات هیچ ربطی به شورای سیاست‌گذاری ندارد. پارلمان اصلاحات مسئولیتش بر عهده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌افزود: براساس این طرح با محوریت احزاب  از سراسر کشور اعضا انتخاب می‌شوند  و حدود 4000 نفر عضو این پارلمان می‌شوند. رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس در رابطه با اهداف تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: افراد در این پارلمان اولا سیاست‌های راهبردی اصلاح طلبان سراسر کشور را در مسائل مختلف مشخص کنند ثانیا در انتخابات به اصلاح طلبان کمک کنند. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌خاطرنشان‌کرد: پارلمان اصلاحات دو وظیفه اصلی دارد اول این که رییس‌جمهور به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان را مشخص کنند و دوم  این که یک شورایی را انتخاب بکنند که بتواند، کاندیدای مجلس، کاندیدای خبرگان و هم کاندیدای شورای شهر و روستا را مشخص کند.
دبیرکل حزب مردم سالاری درباره راهکار اجرایی این طرح گفت:  از هر حزب اصلاح‌طلب حداقل 30 نفر و حداکثر 150 نفر بر اساس یک شاخص‌های مشخص که احزاب براساس آن رتبه‌بندی می‌شوند، انتخاب می‌شوند.  کواکبیان با تاکید بر  این که این طرح کاملا دموکراتیک و ملی است اظهار کرد:  طرح پارلمان اصلاحات حزب پایه است. یعنی اشخاص اصلاح طلب هم باید بروند در کانال احزاب اصلاح طلب، تا بتوانند عضو پارلمان شوند. پارلمان اصلاحات روش مناسبی  برای جا انداختن احزاب در کشور است. عضو هیات رییسه فراکسیون امید درباره مدت زمان پارلمان اصلاحات گفت: عضویت در این پارلمان چهار ساله است و در ابتدا یک دبیرخانه و هیات رییسه موقت خواهد داشت و از اهداف این پارلمان است که  گردش نخبگان در آن شکل بگیرد. 
کواکبیان در پاسخ به این سوال که چه زمانی این طرح اجرایی می‌شود اظهار کرد: ما پیشنهاد کردیم که از خرداد 97 این پارلمان آغاز به کار کند . در حال حاضر  این طرح در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصویب شده  و برای بحث درباره جزییات آن ،  به کمیسیون سیاسی ارجاع شده است. 
رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی تاکیدکرد:  اگر بخواهیم یک حرکت جدی در بین اصلاح‌طلبان داشته باشیم تا آنها از حالت رخوت و خمودگی در بیایند و با شور و نشاط و احساس تعیین سرنوشت خود برای انتخابات بعدی را داشته باشند، تنها راه پارلمان اصلاحات است. وی افزود: امیدواریم همه کمک بکند و این طرح به سرانجام برسد و این احساسی که در سراسر کشور مبنی بر عدم مشارکت حس می‌شود تبدیل به شور و نشاط شود.
کواکبیان خاطرنشان کرد: ما این طرح را  به آقای خاتمی‌هم ارائه دادیم. ایشان گفتند تعداد احزاب زیادتر است و اشخاص هم بتوانند بیایند. که ما گفتیم اشخاص از طریق احزاب بیایند. لذا منافاتی ندارد. بحث ما این است که بالاخره این کشور روزی باید به سمت احزاب برود و حزب محور بحث‌ها باشد .ما اصولا یاد گرفتیم در جامعه مدنی و مردم سالاری حزب باید همه کاره باشد.  دبیرکل حزب مردم‌سالاری در رابطه با ادامه کار شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در صورت اجرایی شدن طرح پارلمان اصلاحات گفت: ما کاری به بحث شورای سیاست‌گذاری و فراکسیون امید نداریم. آن‌ها هم باید در قالب پارلمان اصلاحات بیایند. وی تاکید کرد: تنها راه پیروزی ما در انتخابات بعدی این است که 4000 نفر از سراسر کشور بیایند و کسانی که میخواهند کاندیدا بشوند را معرفی کنند.
وی ادامه داد: پارلمان اصلاحات یک شورای 31 نفر انتحاب می‌کند و آن شورا تصمیم می‌گیرد که کاندیدای اصلاح طلب در سراسر کشور چه کسانی باشند. کواکبیان در پایان خاطرنشان‌کرد: می‌خواهیم لیستی که در سراسر کشور می‌دهیم همه وابستگان به احزاب باشند. و اینطور نباشد که با ما عکس سلفی بگیرند و زنبیل یادگاری در جای دیگر بگذارند و هر روز بچرخند اما اگر وابسته به یک حزب باشند آن‌ها را در جریان قرار دهیم و آن حزب را مسوول بشناسیم.

***
درمان آسیب‌های مغزی با کمک سلول‌های بنیادی

محققان دانشگاه «جورجیا» با استفاده از سلول‌های بنیادی یک روش جدید برای درمان سکته مغزی توسعه داده‌اند.
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، هنگامی که این آزمایش بر روی مدل‌های حیوانی آزمایش شد، آنها دریافتند این تکنیک آسیب مغزی را کاهش داده و به مغز در بهبود هرچه سریع تر بافتش کمک کرد. طبق گفته‌ «مرکز کنترل و پیشگیری درمان» (CDC)، سالانه 800 هزار نفر در ایالات متحده دچار سکته مغزی می‌شوند و در نتیجه حدود 140هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. نجات یافتگان از این بیماری معمولا یک دوره طولانی از توانبخشی را می‌گذرانند و در موارد وخیم، می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغزی شود.
محققان "مرکز تحقیقات علوم زیستی (Regenerative Bioscience Center) دانشگاه جورجیا در این مطالعه از سلولهای بنیادی استفاده کردند. این درمان موسوم به« AB126»، از«اگزوسامز»ها(exosomes)، که ساختارهای کوچک لوله‌ای شکل  ساخته شده توسط سلولهای بنیادی عصبی است، استفاده کردند. از آنجایی که این ساختارها از سلول‌ها کوچک تر هستند، قادر به عبور از موانع خاصی هستند که سلول‌ها نمی‌توانند عبور کنند.
«استیون استیس» (Steven Stice) محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: این‌ شواهد هیجان انگیزی است. این درمان‌ها واقعا می‌توانند پیشرفت سلول را تغییر دهد و عملکرد آن را بهبود بخشد.
محققان روش درمانی «AB126» را روی موش‌ها آزمایش کردند و دریافتند که این درمان در بهبود کنترل حرکتی و حافظه قربانیان سکته مغزی موثر بوده است. سپس این تیم اسکن‌های MRI موش‌هایی که با AB126 درمان شده بودند را با حیوانات مبتلا به سکته مغزی که این درمان را دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند. آنها دریافتند که این درمان میزان آسیب را تا حدود 35 درصد کاهش داده و بافت مغزی که در اثر سکته تخریب شده بود را بازسازی
 کرد. استیس افزود: تنها چند روز بعد از سکته مغزی، ما تحرک بهتر و تعادل بهبود یافته را در مدل‌های آزمایش مشاهده کردیم.
این تحقیق در مجله  «Translational Stroke Research» منتشر شده است.

***
تجهیز 150 ایستگاه گاز تهران به سیستم قطع خودکار
رئیس شرکت ملی گاز از نصب 150 سیستم قطع خودکار گاز در ایستگاه تقلیل گاز در تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، عراقی در حاشیه افتتاح انستیتو فرآورش گاز در پاسخ به خبرنگار ایسنا درخصوص نصب سیستم‌های قطع خودکار گاز در ایستگاه‌های گاز گفت: در حال حاضر 150 ایستگاه گاز در تهران مجهز به سیستم‌های قطع گاز شده‌اند. وی با بیان اینکه این سیستم‌ها قادرند در صورت بروز بحران اقدام به قطع گاز کنند، اظهار کرد: این سیستم‌ها در زمان وقوع زلزله براساس نوع و بزرگای زلزله اقدام به قطع گاز خواهند کرد. عراقی با تاکید بر اینکه تجهیز ایستگاه‌های گاز به سیستم‌های قطع خودکار در فاز آزمایشگاهی است، تصریح کرد: در صورت تایید نهایی، تمام ایستگاه‌های گاز مجهز به این سیستم خواهند شد.

برچسب‌ها:

نظر شما